נוחרים? זהירות, דום נשימה בשינה

(0)
לדרג

נחירות הן לא רק מטרד הגורם למריבות בין בני-זוג: לעתים הן אינדיקציה לדום נשימה בשינה, תופעה העלולה לגרום לעייפות, מחלה ואפילו למוות. הבעיה ניתנת לטיפול ולאבחון

מאת: מערכת zap doctors

נחירות עלולות להיות קצה הקרחון של תופעה לא רצויה ואף מסוכנת: דום נשימה בשינה", אומר פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מנהל יחידת אף אוזן גרון ומנתח ראש-צוואר במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. "לא כל מי שנוחר בהכרח סובל מהתופעה, אך נחירות יכולות לשמש כתמרור אזהרה המחייב בדיקה".

דום נשימה בשינה, אבחון וטיפול (אילוסטרציה)

דום נשימה בשינה, אבחון וטיפול (אילוסטרציה)

עייפות מצטברת ותחלואה

דום נשימה בשינה הוא מצב שבו האדם מפסיק לנשום למספר שניות, מספר פעמים במהלך שעת שינה. ישנן דרגות חומרה משתנות לדום נשימה בשינה. ככל שעולה חומרתו, השלכותיו קשות יותר. "בכל מחזור שינה, עובר האדם מספר 'סוגים' של שינה: שינה קלה, שינה עמוקה ושנת חלום", מסביר פרופ' מ. ברוורמן, "אדם הסובל מדום נשימה בשינה חווה יקיצות חטופות וקצרות כל אימת שהוא מפסיק לנשום, תהליך הקורה בעת שינה קלה, וכך נמנעת ממנו השינה העמוקה. עובדה זו גורמת קודם כל לעייפות ותשישות קשות מאד שמשפיעות לרעה על האדם. חילופי מצבי רוח, נטייה לרגזנות, קושי להתרכז, בלבול ופיזור דעת, כל אלה ועוד מאפיינים אדם שלא ישן טוב בלילה וגופו לא מקבל את המנוחה הנחוצה לו. אם מדובר באדם שעובד כנהג או מפעיל ציוד כמו נהג קטר או טייס, אז העייפות הקשה מהווה גם סכנה לחייו ולסביבתו. לצד העייפות ישנו קשר מוכח בין דום נשימה בשינה למגוון מחלות, ובהן שבץ מוחי, מחלות לב ויתר לחץ דם".

שאלונים ובדיקת השינה

לאור האמור, מובן שיש חשיבות רבה לאיתור קיומה של התופעה. אם אשתך מתלוננת על הנחירות שלך, שווה לך לפנות לרופא אף אוזן גרון, שימשיך בבדיקות יסודיות. גם מי שסובל מעודף משקל רציני ומי שסובל מעייפות רבה, צריך לבחון את אפשרות של דום נשימה. כיצד יודעים אם אדם סובל מדום נשימה בשינה? פרופ' מ. ברוורמן משיב: "כאשר מתעורר חשד בדבר קיומה של התופעה, נהוג להפנות את המטופל למילוי שאלון נרחב ומקיף. השאלון בוחן, בין היתר, את מידת עייפותו של הנשאל, את נטייתו 'לנקר' וקשייו להחזיק עצמו ער. כל אלה הם אינדיקציות להמשך אבחון. השלב הבא של האבחון הוא בדיקת השינה עצמה. בעבר היתה חובה לבצע בדיקה במעבדת שינה מחוץ לבית. כיום ישנה מעבדת שינה ביתית ניידת, אשר מבצעת את הבדיקות כאשר הנבדק ישן בביתו. מעבדת השינה בוחנת, בין היתר, מספר הפסקות נשימה בשעה,הפרעות באק"ג, עד כמה עמוקה שנתו של הנבדק ואת אחוז החמצן בדמו של הנבדק. נתונים אלה מסייעים לקבוע אם האדם סובל מדום נשימה בשינה ולהתאים לו את הטיפול הנחוץ".

טיפול בדום נשימה בשינה

הטיפול בדום נשימה בשינה קשור לגורמים המחוללים את התופעה. לתופעה זו מספר גורמים, ביניהם, השמנה. רבים מהאנשים עם אינדקס מסת גוף (BMI) גבוה מ-30 סובלים מדום נשימה בשינה וחסימת דרכי האוויר במערכת הנשימה העליונה. "מי שסובל מדום נשימה בשינה עקב השמנה יסתייע בטיפול הכולל שינוי אורח החיים, ירידה במשקל וקיום פעילות גופנית מתונה", אומר פרופ' מ.ברוורמן. "אנשים בעלי עודף משקל קיצוני חולני ישקלו גם ביצוע ניתוח בריאטרי שיסייע להורדה במשקל. אך מאחר ולא רק אנשים שמנים סובלים מהתופעה אלא גם רזים, קיימים פתרונות נוספים".

הפתרונות עליהם מדבר פרופ' מ. ברוורמן קשורים למצב המכונה "דום נשימה חסימתי". במצב זה, בעת שינה ורפיון הגוף, רקמות רכות באזור מערכת הנשימה העליונה החוסמות בזמן שינה, או נופלות וחוסמות את נתיב האוויר, מה שגורם להפסקת נשימה. האנטומיה של מערכת הנשימה העליונה גורמת לכך שכל התבלטות או נפילה של רקמה, דוגמת הלשון, עלולה לחסום נתיב אוויר מרכזי. הטיפול השמרניים האפשריים במצבים אלה כולל שימוש בעזרים שונים בעת שינה, כגון מסיכות שונות, התקנים דנטליים ועוד.

מי שאיננו מסתפק בפתרונות אלה, אם בשל חוסר הנוחות הכרוך בהם, ואם בשל חומרת התופעה, יכול לעבור טיפול כירורגי, המסייע למיגור הבעיה ומהווה פתרון חד פעמי וארוך טווח, המתמקד בגורם לתופעה ומנטרל אותה באחוז גבוה של המקרים. מדובר בניתוח לאחר ביצוע אנדוסקופיה בשינה. פרופ' מ. ברוורמן: "מדובר ב-SLEEP ENDOSCOPY, במסגרתה מורדם המטופל בשלב הראשוני באופן קל, כך שהוא מובא למצב של שינה טבעית "כמו בבית". במצב זה, מוחדר דרך האף אנדוסקופ, המשקף את מיקום החסימה ואיזו רקמה רכה מתבלטת או נופלת בעת השינה והיא אשר חוסמת את נתיב האוויר. לאחר הזיהוי, האנטומי של הבעיה, 'נתפר' ניתוח אישי למנותח ומבוצעת הסרה של הרקמה החוסמת בעזרת טכנולוגיית COBLATION וכך נפתרת הבעיה אחת ולתמיד באחוז גבוה יחסית. ניתוח זה יעיל במיוחד, כפי שמעידים אחוזי ההצלחה הגבוהים שלו. מה שהופך אותו בשנים האחרונות לניתוח פופולרי ומבוקש".

בואו לדבר על זה בפורום נחירות ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום