התקפת טילים? מזבוב ועד פיל

(0)
לדרג

בקושי הספקנו להתאושש מבהלת הפוליו, וכבר אנו מוקפים בפרסומים על החשש מהתקפת טילים סורית. מתברר כי לחרדה במידה דווקא יש יתרונות

מאת: מערכת zap doctors

העיתונים מוצפים בתמונות של טילים, התורים לקבלת מסכות האב"כ שברו שיאים והפחד והחרדה מציפים את אזרחי ישראל. הימים הנוראיים שבין ראש השנה ליום כיפור נראים הפעם קשים מתמיד.

ילדים וחרדה (אילוסטרציה)
ילדים וחרדה (אילוסטרציה)

חרדה עשויה להופיע באופן גלוי וברור על ידי מחשבות מפחידות המציפות את הראש, מקשות על יכולת הריכוז ועוסקות בפחד ובתחושת אימה. לחרדה ייתכנו גם תחושות פיזיות נלוות, כגון קוצר נשימה, סחרחורות, דפיקות לב, הזעת יתר, בחילות, שלשולים, כאבי ראש או כאבי שרירים, אך ייתכן גם שהחרדה תתבטא בצורה פחות ברורה וישירה, בתחושות כמו בלבול, מתח, אי-שקט, רוגז ועצבנות.

"בקרב ילדים, החרדה יכולה להופיע באופן דומה לזה של מבוגרים, או בדרכים עקיפות יותר", מסבירה גילי בור, פסיכולוגית קלינית מומחית בעלת קליניקה בכפר סבא. "ייתכן שהם לא ישייכו את החרדה למצב הקיים, והחרדה מהמציאות תתבטא בפחדים ממפלצות, חושך, פחד להיות לבד או לישון לבד".

ללכת עם החרדה יד ביד

באיזה שלב של החרדה נדע שאנחנו צריכים לפנות לטיפול? "חרדה, ככל הרגשות, היא בעלת ערך בכך שהיא מלמדת את האדם על הסביבה ועל עצמו", מסבירה בור. "כשאנו מזהים איום בסביבה, מופעלת המערכת הסימפתטית בגוף ומוגבר ייצור האדרנלין. כתוצאה מכך, האדם חווה סימפטומים פיזיים, כגון רעד, דופק מואץ, הזעה, כאבים בחזה, תחושת מחנק, נשימה מואצת, סחרחורת, נימול בגפיים וגלי חום". חשוב להבין כי לכל אלו יש פונקציה בהכנת הגוף להתמודד עם סכנה: למשל, הלב פועם במהירות רבה יותר, במטרה לספק אנרגיה לידיים ולרגליים ללחימה או לבריחה, הזעה נועדה לקרר את הגוף אם יידרש ממנו מאמץ, וכן הלאה. מכאן חשוב לדעת שהחרדה היא נורמטיבית ובריאה, כל עוד היא יעילה ועוזרת לאדם להסתגל למציאות ולהתמודד איתה. אולם יש מקרים בהם עוצמת החרדה גבוהה עד כדי כך שהיא יוצרת מצוקה רגשית קשה, ופוגעת ביכולת האדם לתפקד. "אם אתה מתקשה לחשוב, להתרכז או לעבוד, אינך מצליח ליהנות מדבר, והחרדה משתלטת על חייך, כדאי לפנות לעזרת פסיכולוג או פסיכיאטר", ממליצה בור.

ילד חרד, ילד מותר

במצבים כמו דיבורים כלליים על מלחמה או על מגיפה ומחלות, גם ילדינו מושפעים מהמצב ועלולים לסבול מחרדה. מה אומרים לילד החרד ואיך אפשר להרגיע אותו? בור מסבירה: "חשוב מאוד לאפשר לילד להביע את מחשבותיו וחששותיו, לפני שאנחנו מנסים להרגיע אותן. נוכל לענות לו טוב יותר, אם נבין בדיוק ממה הוא חושש. האם הוא חושש מפגיעה בו? במשפחתו? מאיזה סוג של פגיעה הוא פוחד? לפעמים עצם האפשרות לדבר על החרדות מסייעת להפיגן. כך שהילד מבין שאם ההורים מסוגלים לשמוע את המחשבות הכל-כך מפחידות ולא להתפרק מכך, גם הוא עצמו יוכל להתמודד איתן".

לאחר שהילד ביטא את החרדות שמטרידות אותו, תוכלו לסייע לו בעזרת התבוננות על האספקטים הבטוחים והמרגיעים של המציאות, ולהציג בפניו, לדוגמה, את המאמצים הרבים שנעשים על ידי המדינה ועל ידי הוריו, כדי לשמור על ביטחונו. "לפעמים הורים מנסים להרגיע את ילדיהם בעזרת מענה לכל שאלה באופן ספציפי", אומרת בור, "במקרה זה אני ממליצה לשים לב לתגובות הילד בזמן ההסבר, ולראות אם ההסבר מעלה או מוריד את החרדה. לעתים, עיסוק יתר במחשבות המפחידות רק מעלה את החרדה, ואז עדיף לתת תשובה מרגיעה כללית יותר, כמו: 'אמא ואבא דואגים לכך שאתה תהיה מוגן ודבר לא יקרה לך'. חווית הביטחון של ילד תלויה בתחושה שיש לו הורים שאוהבים אותו ושיגנו עליו מפני סכנות העולם.

"בנוסף, ניתן לנסות הסחת דעת ולעבור לפעילות מהנה ביחד, כמו פעילות גופנית שמשחררת הורמונים מרגיעים ומשפרת את מצב הרוח, עיסוק בפעילויות מהנות שהילד אוהב, בילוי עם המשפחה ועם האנשים האהובים עליו, וגם שימוש בטכניקות הרפיה גופנית ודמיון מודרך של מצבים ושל מקומות נעימים. ניתן גם להשתמש בחשיבה ובשאלות סוקרטיות, כמו: ממה אני מפחד? מה הכי גרוע שיכול לקרות? מה הדבר הכי טוב שיכול לקרות? מה הכי סביר שיקרה? בהתאם לכך, חשוב מאוד בתקופה של אי ודאות וחרדה, לשמור על שגרת היום של הילד, שתקנה לו אלטרנטיבה ומנוחה מהמחשבות המפחידות ותיצור אצלו חוויה של קביעות.

שקרים, לא בבית ספרנו

האם בזמן של מצוקה מדינית וחברתית, על ההורים לספר לילד שגם הם מפחדים, או שמא עליהם להפגין מולו תחושה של ביטחון מוחלט? "ניסיוני בטיפול בילדים לימד אותי כי האמת היא הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם קשיים", מספרת בור. "ילדים מרגישים כשההורים משקרים להם, והשקר רק מגביר את החרדה. אם הילד חש שאמא או אבא מפחדים, אבל משקרים לו על כך, מה המשמעות של הדבר עבורו? האם זה אמור שאסור לפחד או שאסור לדבר על הפחד? האם זה אומר שגם הוא צריך להסתיר את החששות שלו מהוריו? האם הסכנה כל כך גדולה עד כדי כך שההורים מסתירים אותה ממנו? אם הילד שואל את ההורים אם הם מפחדים, בהחלט מותר להם לאשר את הפחד, ולהסביר שזה נורמלי לפחד במצב כזה, ויחד עם זאת לספר לו איך הם בוחרים להתמודד עם החרדה. כך ההורים מהווים בעבור הילד מודל לתקשורת פתוחה, בונה ומרגיעה".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום