ראש השנה: הכל דבש!

(26)
לדרג

למי אסור לאכול דבש, מהי משמעות הבדלי הגוון בין סוגי הדבש, איך בוחרים את הדבש הכי בריא וטעים לשולחן החג, וגם - מה הקשר לבוטוקס?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אחד הסמלים המרכזיים של ראש השנה הוא ללא ספק תפוח בדבש. ישנם הרבה מיתוסים שנקשרו באותו נוזל זהוב, סמיך ומתוק. אך מה בדיוק אנחנו אוכלים, האם הדבש בריא כפי שחשבנו, ובאיזה גיל מותר להתחיל?

כיצד נוצר הדבש?

הדבורים יונקות צוף מהפרחים ובאמצעותו יוצרות דבש. הדבש מופק מכל מיני צמחים ומכאן לכן מגוון עצום של סוגי דבש, לרבות דבש מפרחי בר - שהוא הנפוץ והמוכר ביותר, אך ניתן להשיג גם דבש מעץ האקליפטוס, דבש מאבוקדו, דבש מחרציות, דבש הדרים ואפילו דבש שקדים.



במריחה ישירה על פצע, הדבש מסייע לרפא ולמנוע זיהומים. צילום: שאטרסטוק

8 מיתוסים על דבש - נכון או לא נכון?

דבש הוא בריא

נכון. "לומר שדבש הוא מאכל בריא זה לא מספיק", אומרת ד"ר אסתר יוגב, מומחית לרפואה טבעית. "דבש הוא המאכל הבריא ביותר בטבע. הדבורים מייצרות את הדבש למטרות מזון ואת תוצרו אותו 'פרופוליס', המכונה כבר מזמן 'האנטיביוטיקה של הטבע' - הן מורחות על על ביתה של המלכה כדי להגן עליה מפני מחלות. מכאן שדבש הוא חומר אנטי בקטריאלי בעל סגולות רבות, יש לו תכונות ריפוי ונוגדי חמצון המחזקים את המערכת החיסונית. במריחה ישירה על פצע, הדבש מסייע לרפא ולמנוע זיהומים. וכל זאת עוד לפני שדיברנו על ויטמינים ומינרלים חיוניים שהוא מעניק כשאוכלים אותו.


בדבש יש רעלן ולכן הוא רעיל

לא ממש. הרעלן בוטילינאום, המשמש לשיתוק השריר בעת הזרקת בוטוקס ותורם להעלמת קמטים, אכן מופק מדבש. עם זאת, הדבש עצמו רחוק מלהיות מסוכן או רעיל, רעלן לא מעובד הוא לא מזיק לגוף כלל.


דבש - דינו כממתק

לא נכון. אמנם דבש הוא מתוק, אך בניגוד ל"ממתקים" אחרים מומלץ לצרוך לפחות מנה יומית של דבש החל מגיל שנה וחצי, ולא רק סביב ראש השנה. דבש יכול לשמש כממרח, להשתלב בעוגה או בתבשיל או להינתן כקינוח לצד פירות בריאים.


לילדים אסור לאכול דבש

תלוי בגילם. לתינוקות ופעוטות עד גיל שנה וחצי לא הייתי ממהרת לתת דבש; אבל לילדים בגיל גן וגיל בית הספר הייתי נותנת דבש בשמחה. מדוע שלא ייהנו ממאכל טעים, בריא ושאינו מזיק כמאכלים מתוקים אחרים?, תוהה ד"ר יוגב.

דבש הוא מאכל מלא סוכר

לא נכון. זו הנחה אוטומטית שגויה מיסודה", אומרת נחרצות ד"ר יוגב, "לא זו בלבד שדבש לא עמוס בסוכר, אלא שגם שלמרות מתיקותו הרבה, אין הצפה של סוכר או עלייה ברמות הסוכר בדם לאחר צריכת דבש".

סילאן הוא דבש תמרים

לא נכון. לפי ד"ר יוגב, סילאן הוא תמצית של תמרים אמנם מאוד בריאה ומאד טעימה, אך היא איננה דבש. סילאן הוא תוצר של עיבוד וסחיטה של התמר והדבורה החכמה איננה מעורבת ביצירתו.

כשדבש מתכסה קצף לבן סימן שהוא מקולקל

להיפך. דבש לא מתקלקל אף פעם", מפתיעה ד"ר יוגב. "לא זו בלבד שאותו קצף לבן איננו גורם מרתיע אלא שזהו אף סימן חיובי לאיכות הדבד. הקצף מתגבש רק כשדבש טהור נח זמן מה ללא תזוזה. אם הוא מופיע - היו רגועים, הדבש טהור ומצוין".

דבש כהה פחות טוב מבהיר

לא נכון. סוגים שונים של דבש מתאפיינים בגוונים ואף במרקמים שונים. ד"ר יוגב: דבש כהה הוא לרוב דבש המופק מאקליפטוס. זהו דבש מרוכז, מתוק מאוד וחזק במיוחד. הוא מאד בריא ואין לחשוש מצריכתו, אם כי רבים נרתעים מטעמו הדומיננטי. גם דבש בהיר מדי יכול להיות טהור ולא מדולל; כך, למשל דבש פרחי בר הוא בהיר יחסית וכן נוזלי. כמו שאין טעם לחשוש מאותו קצף לבן אין מה לחשוש מדבש בגוונים שונים.

איך בוחרים דבש?

אם אתם מעוניינים בדבש טרי, בריא וטהור ששומר על סגולותיו, קנו רק דבש בצנצנת שעליה מוטבע תו תקן של מועצת הדבש. עיינו ברשום על גבי האריזה ואם תגלו רכיבים נוספים מלבד דבש, אל תרכשו את המוצר.

ד"ר יוגב מזהירה כי כדי להוזיל את עלות הייצור, יצרנים מוהלים את הדבש בסוכר, צבעי מאכל ופירות. דבש שכזה נחשב לדבש שאיננו טהור ויש להיזהר בצריכתו. לפעמים דווקא דבש שנראה ממש יפה וצבעו מפתה הוא דבש לא טהור, שלא מומלץ לצרוך אותו ומראהו המפתה נובע מהזרקת צבעים או מיצי פירות ששינו והיטיבו את המרקם והצבע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום