סוכרת, דמנציה ודיכאון

(0)
לדרג

קשר מטריד: מחקר בחולי סוכרת הסובלים מדיכאון מגלה כי הם נתונים בסיכון גדול יותר להידרדרות קוגנטיבית. זאת בלי קשר לאופי הטיפול שהם מקבלים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר אמריקאי חדש, עולה הקשר בין דיכאון בחולי סוכרת להידרדרות קוגניטיבית גדולה יותר בכל התחומים, בכל קבוצות הטיפול ובכל תתי הקבוצות שנבחנו.

ברקע למחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Psychiatry, מסבירים החוקרים כי דיכאון הוא גורם סיכון ידוע לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך התחומים הקוגניטיביים המושפעים, וקבוצות החולים בסיכון הגבוה ביותר עדיין טרם זוהו. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם דיכאון בחולים אלו מביא להאצת ההידרדרות הקוגניטיבית.

החוקרים עקבו אחר כשלושת אלפים מטופלים במרפאות בארה"ב ובקנדה, במשך כמעט שלוש שנים וחצי. המשתתפים היו חולי סוכרת ובסיכון לאירועי לב וכלי הדם. החוקרים התבססו על מספר מבחנים להערכת התפקוד הקוגניטיבי ועל שאלון ספציפי להערכת דיכאון.

מהממצאים עולה כי במשתתפים עם מדדים המעידים על דיכאון נרשמה הידרדרות קוגניטיבית גדולה יותר בכל המובנים במשך חודשי המעקב. השפעה זו של דיכאון על הסיכון להידרדרות קוגניטיבית לא הייתה שונה בחולים עם מחלת לב וכלי דם ברקע; תפקוד קוגניטיבי בסיסי או גיל החולים; או טיפול אינטנסיבי לעומת טיפול סטנדרטי לאיזון רמות הסוכר בדם, טיפול בלחץ דם, טיפול לאיזון שומנים בדם, או טיפול באינסולין. הוספת נתונים דמוגרפיים ומשתנים למודלים לא הביאה לשינוי משמעותי בהידרדרות הקוגניטיבית הקשורה בסוכרת.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם טיפול בדיכאון עשוי להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית בחולי סוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום