משקפיים: איך לשכנע את הילד?

(0)
לדרג

ילדים לקויי ראייה מסרבים לעתים להרכיב משקפיים ובמקרים מסוימים מתנגדים אפילו לעבור בדיקה. כמה טיפים שיעזרו לכם לשכנע אותם להיכנס למסגרת

מאת: מערכת zap doctors

לא פעם אנחנו נתקלים בילדים לקויי ראייה אשר מסרבים להרכיב משקפיים וחלקם אף מסרבים לעבור בדיקת ראייה. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות - החל בילדים שחוששים שהבדיקה תכאיב להם ועד ילדים שחוששים מהצקות בגן או בבית הספר. אבל בסופו של דבר חייבים למצוא דרך להתגבר על הסרבנות של הילד, מאחר שהזנחה של הבעיה עלולה להוביל להחמרה או לפגוע בתפקודו של הילד. ביקשנו ממומחי "אופטיקנה" לתת לנו טיפים שיעזרו להורים לפרק את ההתנגדות של הילד ולהפוך את בחירת המשקפיים לחוויה נעימה.

רגע לפני הבדיקה

לפני הבדיקה אצל האופטומטריסט או רופא העיניים חשוב להסביר לילד לאן הולכים, על חשיבות הבדיקה וכן מה היא כוללת. במידה שהילד עדיין חושש, ההורה יכול לעבור בדיקת ראייה לפניו כדי שיראה שהבדיקה אינה כואבת או מציקה וכי התהליך מסתיים במהירות.

ילדים רבים יתעודדו מהמחשבה שהמשקפיים יעניקו להם ראייה חדה כמו של גיבור-על או דמות אהובה אחרת.

בחירת המסגרת

שתפו את הילד בתהליך בחירת המסגרת. חשוב שהילד יבחר מסגרת שהוא אוהב, ממש כמו בחירת משחק חדש או צעצוע. קיימים היום דגמים רבים בצבעים שונים ודוגמאות מגוונות וכל ילד יכול למצוא משהו שהוא יתחבר אליו.

חשוב להציג בפני הילד מבחר מצומצם שמתוכו הוא יוכל לבחור, כדי לא ליצור עומס שיקשה עליו את קבלת ההחלטה.

גם אם הילד בוחר מסגרת שאתם פחות אוהבים, שתפו עימו פעולה. חשוב שירגיש בטוח ומרוצה מהבחירה שעשה. זיכרו - הוא צריך להרכיב את המשקפיים, לא אתם.

הקפידו לבחור מסגרת נכונה מבחינה טכנית: מוטות באורך מתאים, אפונים אנטומיים ולא אפוני פלסטיק קשיחים, מסגרת שאינה מחליקה לקצה האף ועוד.

מסגרת המשקפיים צריכה להיות קלה ככל האפשר. רוב חומרי הגלם מהם עשויים משקפיים הינם חומרים חזקים ואיכותיים ואין צורך לרכוש מסגרות עבות ומסיביות מדי במחשבה שהן יחזיקו יותר מעמד.

יש לוודא שמוטות המשקפיים מתאימים למבנה הפנים ואינם ארוכים או קצרים מדי. המוט צריך להגיע עד האוזן, להתעגל מעט כלפי מטה ולעבור את האוזן במספר מילימטרים. אם המוט ארוך מדי המשקפיים לא יהיו מונחים היטב על הפנים וקצה המוט יפריע לילד. אם המוט קצר מדי המשקפיים יהיו רופפים ויפלו באופן תדיר.

חשוב להתאים את גשר האף של המשקפיים למבנה הפנים של הילד. אם גשר האף רחב מדי המשקפיים ייפלו מהפנים או יחליקו כלפי מטה, אם גשר האף צר מדי המשקפיים ילחצו על האף ויהיו מונחים גבוה מהרצוי. בגשר אף נכון המשקפיים מונחים היטב על האף, אינם לוחצים ואינם מחליקים קדימה.

כאשר מוצאים משקפיים במחיר סביר המותאמים היטב לילד ונראים יפים בעיניו, יש לרכוש אותם ולא להתמהמה. אין טעם לעבור מחנות לחנות בחיפוש אינסופי אחר המשקפיים המושלמים. החוויה הופכת לשלילית בעיני הילד, הוא יפסיק לשתף פעולה ויבחר בזוג כלשהו רק כדי לסיים את הקנייה. מצאתם משקפיים מתאימים? רכשו אותם ושבחו את הילד על בחירה נכונה ועל טעמו הטוב.

סרבני הרכבה

בחרתם משקפיים אך הילד מסרב להרכיב אותם? נסו לברר בעדינות מה הבעיה:

ייתכן שהמשקפיים אינם נוחים לו. במקרה זה ניתן להתאים המסגרת בצורה טובה יותר ובחנות יעשו זאת עבורכם.

ייתכן והילד סובל מהצקות בנוגע למשקפיים בגן או בבית הספר. גם לכך ישנם פתרונות וחשוב לא להתעלם מהבעיה:

מסיבת משקפיים - בשיתוף עם הגננת הכינו פעילות סביב המשקפיים. הכינו עוגה בצורת משקפיים, נפחו בלונים, ואפילו רכשו משקפי משחק ללא עדשות עבור שאר הילדים. ברגע שתהפכו את הנושא לחגיגה, כך יתייחסו אליו גם שאר הילדים וההקנטות יפסיקו. הגננת יכולה לסייע בהסברים על חשיבות המשקפיים ותפקידן בתיקון הראייה. כך הילדים גם ייהנו וגם ישכילו.

סיפור על משקפיים - באופטיקנה ייתנו לכם סיפור לילדים "המשקפיים של אופיר", וגם בחנויות הספרים ניתן למצוא ספר העוסק בנושא ולבקש מהגננת להקריא אותו לכל הילדים.

ילדי בית הספר יוכלו לארח בכיתתם מומחה, אשר יסביר להם על משקפיים וחשיבותן, על אופטיקה וראייה.

הפכו את עניין המשקפיים לאופנתי - במידה שרכשתם יותר מזוג אחד, אפשרו לילד לבחור את המסגרת שאיתה ירצה ללכת או להתאים לבד את הבגדים למסגרת שבחר.

גם ההורים מרכיבים משקפיים? ניתן לרכוש עבור הילד מסגרת דומה, כך שירגיש "כמו הגדולים ויהיה גאה ללכת עם מסגרת דומה לזו של אבא/אמא.

זיכרו כי הילד מושפע מהוריו ומיחסם אל המשקפיים, ולכן חשוב לשדר לו כי זה לא סוף העולם, וכי זו אינה מגבלה אלא יתרון - המשקפיים יעזרו לו לראות טוב יותר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום