רפואה דיגיטלית בתשלום: לייק?

(0)
לדרג

לחולים נוח מאוד לקבל מרשם רפואי ותוצאות בדיקות מעבדה במייל, הבעיה שזה מייצר עבודה נוספת לרופא. מחקר חדש מציע פתרון: תגמול כספי לרופא על שירותים דיגיטליים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תקשורת דיגיטלית בין רופא לפציינט, באמצעות שיחות טלפון ודואר אלקטרוני הינה יעילה מאוד, אך יתכן שלא תהיה בשימוש נרחב, אלא אם כן הרופאים יתוגמלו עבור שירות זה ויוקצה לו זמן מוגדר. כך עולה ממאמר חדש שפורסם במהדורת אוגוסט 2013 של כתב העת Health Affairs.

לדברי הכותבים, למרות היתרון הפוטנציאלי הגלום בתקשורת אלקטרונית בין רופאים ומטופלים, מחקר משנת 2008 מצא כי פחות מ-7% מהרופאים שומרים על תקשורת אלקטרונית סדירה עם המטופלים שלהם.

במטרה להבין טוב יותר את המגבלות של תקשורת אלקטרונית, החוקרים ערכו מחקר שכלל 21 מרפאות ראשוניות, שבאופן קבוע השתמשו באמצעי תקשורת אלקטרונית. הם גם ערכו ראיונות עומק עם המנהלים של שש מבין המרפאות הללו, ארבעה מהם טיפלו בלמעלה מ-500 מטופלים.

כל אחת מהקבוצות התבססה באופן קבוע על תקשורת אלקטרונית לשליחת תוצאות בדיקות מעבדה וקבלת בקשות לחידוש מרשמים, תכנון ביקורים ושאילתות לרופאים. בכל מרפאה, הרופאים יכלו להחליט אם ברצונם לטפל בנושא באופן אלקטרוני, במקום ביקור אישי. בשלוש קבוצות, הצוות העריך את הפגישות הצפויות, קבע באילו מקרים ניתן להסתפק בטיפול אלקטרוני או טלפוני, ויצר קשר עם החולים הללו בכדי להציע ניהול אלקטרוני או טלפוני של המקרה.

על-בסיס התגובות לראיונות, החוקרים זיהו שלושה יתרונות לאמצעי תקשורת אלקטרונית: נוחות עבור המטופלים, שביעות רצון של המטופלים וטיפול בטוח ובאיכות גבוהה.

עם זאת, המשיבים ציינו גם את החיסרון המשמעותי שנבע מהעבודה הנוספת לרופאים המטפלים. נפח המסרים האלקטרוניים נע בין 5-10 מסרים למטפל בכל יום ועד 20-50 מסרים ביום. בחלק מהמקרים, לעבודה היה נטל פסיכולוגי, מאחר שהרופאים חשו כי לעולם אינם מסיימים עם העבודה.

יתרה מזאת, החוקרים זיהו שני מכשולים לאמצעי תקשורת אלקטרוניים בתגובות לראיונות. הראשון היה התנגדות לשינוי מצד חלק מהמטופלים והרופאים שלא היו מנוסים בעבודה עם מחשב, למרות שהרופאים בסופו של דבר תמכו באמצעי תקשורת אלקטרונית לאחר שהבינו כי קל יותר להגיע למטופלים. באחת המרפאות ציינו כי העדר תשלום הינו מגבלה של אמצעים אלו, אך זו הייתה המרפאה היחידה במחקר שקיבלה תשלום עבור שירות ולא דרשה תשלום עבור המסרים.

היתרון הברור של אמצעי תקשורת אלקטרונית הוא ברור: כאשר לחולים יש שאלה לרופא המטפל, הם אינם חייבים להגיע למרפאה. המובילים של קבוצות רפואיות המשתמשים באמצעי תקשורת אלקטרונית מוצאים כי מדובר באמצעי בטוח ויעיל, המביא לשיפור שביעות הרצון של המטופלים וחוסך זמן למטופלים.

עם זאת, מרבית העבודה לא זכתה לתגמול. הקבוצה היחידה שהצליחה לנהל משא ומתן לכיסוי ביטוחי דרשה תשלום נלווה מהמטופלים. קבוצה נוספת דרשה תחילה תשלום שנתי של 60 דולרים מהמטופלים עבור תקשורת אלקטרונית, אך ויתרה על התשלום לאחר שהמתחרים סיפקו את השירות ללא תשלום.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום