אומגה 3 - לראות את הסיכון

(0)
לדרג

מחקר נוסף מצטרף לעדויות לפיהן רמות גבוהות של שמן דגים עלולות להעלות את הסיכון לסרטן הערמונית. במחקר השתתפו אלפי גברים בגיל 55 ומעלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה רבה של חומצות שומן אומגה-3 המצויות בשמן דגים, עלולה להביא לעלייה משמעותית בסיכון להתפתחות ממאירות של הערמונית. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the National Cancer Institute.

החוקרים כותבים כי בגברים עם ריכוז גבוה בדם של חומצות שומן אומגה 3 רב בלתי רוויות, ארוכות שרשרת, נרשמה עלייה משמעותית של 43% בסיכון לממאירות של הערמונית, בכל דרגותיה, בהשוואה לגברים עם הריכוזים הנמוכים ביותר. הסיכון למחלה בדרגה גבוהה עלה ב- 71%.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין רמות חומצות שומן בדם לסיכון לסרטן ערמונית בגברים שלקחו חלק במחקר SELECT (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial), מחקר אקראי גדול שנועד לבחון אם סלניום וויטמין E, לבד או בשילוב, עשויים להפחית את הסיכון לסרטן ערמונית.

מדגם המחקר כלל כ-35 אלף גברים בני 55 ומעלה, ללא היסטוריה של סרטן ערמונית ורמות PSA (אנטיגן סגולי של הערמונית) של 4 ננוגרם למ"ל. קבוצת המקרים כללה גברים עם דגימות דם בסיסיות שהיו זמינות להערכה ואובחנו עם סרטן ראשוני של הערמונית לפני אוגוסט 2009. ניתוח נתונים זה היה אחד מהיעדים המשניים של המחקר המקורי.

נמצא כי כל עלייה של 50% בריכוז חומצות שומן אומגה-3 ארוכות שרשרת לווה בעלייה של 22-25% בסיכון לממאירות. התוצאות באשר לחומצות שומן אומגה-3 פרטניות היו דומות, אך גודל ההשפעה נטה להיות קטן יותר, ולא כולן הגיעו למובהקות סטטיסטית.

מבין חומצות שומן אומגה 6, רמות גבוהות יותר של חומצה לינולאית לוו בירידה של 25% בסיכון לממאירות בדרגה נמוכה וירידה של 23% בסיכון לכלל הממאירויות, אך ללא קשר מנה-תגובה.

החוקרים מוסיפים כי ממצאי המחקר מאשרים דיווחים קודמים אודות סיכון מוגבר לממאירות של הערמונית בגברים עם ריכוז גבוה בדם של חומצות שומן אומגה-3.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום