הרדמה מלאה סכנה למוח

(0)
לדרג

מחקר גדול שנערך בטייוואן מצא כי בקרב מטופלים בני 50 ומעלה, ניתוח בהרדמה מלאה מכפיל את הסיכון לדמנציה, ובעיקר למחלת האלצהיימר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

למבוגרים העוברים ניתוח בהרדמה מלאה, סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה, כך לפי מחקר חדש שנערך בטייוואן. עם זאת, לא ברור אם הסיכון המוגבר להתפתחות דמנציה מיוחס להרדמה עצמה, לתהליך הכירורגי, או אולי לשניהם.

לפי המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת The British Journal of Psychiatry, לחולים מעל גיל 50 שעברו הרדמה לראשונה בחייהם סיכון כמעט כפול לדמנציה, בעיקר למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שלא עברו הרדמה.

באמצעות נתונים ממאגר תביעות ביטוחים בטייוואן, בחנו החוקרים אם הסיכון לדמנציה עלה לאחר ניתוח עם הרדמה. הם גם בחנו קשר אפשרי עם גיל, שיטת הרדמה, סוג הניתוח והסיכון לדמנציה.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-25 אלף בני אדם שעברו הרדמה לראשונה משנת 1995, בתקופה בין 2004 ל-2007, וקבוצת ביקורת שכללה 110 אלף משתתפים שנבחרו באקראי, תואמים בגיל ומין.

במהלך שנתיים עד שבע שנות מעקב, 2.65% ממי שעברו הרדמה ו- ו-1.39% ממי שלא החלו לסבול מתסמיני דמנציה; מכאן עולה כי חלה עלייה של פי שניים בסיכון לדמנציה בקבוצת החולים לאחר הרדמה/ניתוח.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים מצאו כי חומרי הרדמה בשאיפה עלולים להגביר את הרעילות העצבית של חלבונים הקרויים עמילואיד בטא, שעודף שלהם קשור כנראה למחלת לאלצהיימר. מנגנונים אפשריים אחרים לפגיעה עצבית על רקע הרדמה כוללים פגיעה במשק הסידן בגוף. ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בעבודות נוספות להבנת הקשר והסיבתיות בין ניתוח עם הרדמה להתפתחות דמנציה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום