בטן גב: להתמודד עם וירוס בטן

(94)
לדרג

מכה של קיץ: שלשולים, הקאות וכאבי בטן כתוצאה מווירוסים במעיים, הם תופעה מוכרת בחודשים החמים של השנה. מדוע זה קורה דווקא בקיץ ואיך אפשר לטפל באופן טבעי במי שכבר נדבק?

מאת: נטעלי קוטלובסקי

הקיץ הוא עונה של בילויים, הנאות ויציאה מהשגרה. אך לעתים קרובות, הכיף הגדול מופר בשל בעיות שונות בבטן, בעיקר בקרב ילדים, שעלולות לקלקל את כל השמחה. מדובר בעיקר בווירוסי המעיים האגרסיביים והמדבקים, שנפוצים בעיקר בקייטנות ובבריכות שחייה, אבל גם אוכל לא נקי שנמכר במזנונים מפוקפקים ואפילו בחילות והקאות שנובעות מנסיעות ברכב או מטיסות יכולים להפוך כל חופשה נעימה לסיוט.

מהם התסמינים לווירוס במעיים?

התסמינים הקלאסיים של וירוס הבטן הנפוץ בימים החמים הם כאבי בטן, שלשולים, הקאות, חולשה וכאבי שרירים.

כיצד נדבקים בווירוס מעיים?

ההידבקות בווירוס מעי מתרחשת בעונת הקיץ ביתר קלות, בין אם על ידי אכילת מזון שהתקלקל בחום, שתיית מים מזוהמים או מעבר חיידקים במגע עם אדם אחר. לפעמים די בחיבוק או במשחק משותף כדי לגרום להדבקה. לווירוס יש מנגנון של תקופת דגירה, כך שייתכן שהסימפטומים יופיעו רק זמן מה אחרי ההידבקות, וגם שבוע לאחר ההחלמה עדיין יש חשש להדבקה.

במדינות מפותחות נדיר שהווירוס גורם לתמותה, אך בכל שנה מדווחים מקרים רבים של התייבשות ואשפוזים, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון כגון ילדים וקשישים.


ילדים חשופים יותר להידבקות בווירוס מעיים. צילום: שאטרסטוק

מדוע ילדים חשופים יותר לבעיות בבטן?

לפי הרפואה והפילוסופיה הסינית, ילדים חשופים יותר להידבקות בווירוס מעיים משום שמערכת העיכול שלהם נמצאת בתהליך של בנייה והבשלה. מצד שני, בזכות הרגישות הזאת, טיפול נכון יהיה אפקטיבי מאוד עבורם והם יגיבו אליו במהירות. עם המודעות הגוברת לרפואה טבעית בארץ ובעולם, הורים רבים מחפשים דרכים אלטרנטיביות לטיפול בילדיהם.

איך מטפלים בשלשולים ובהקאות באופן טבעי?

שתייה ונוזלים: כידוע, שלשולים גורמים לאיבוד רב של נוזלים ולהתייבשות. חשוב מאוד להרבות בשתייה. במקרה של ילדים ופעוטות, יש להיזהר לא להשקות בכמות גדולה של נוזלים כדי לא לגרום להקאה. כדאי להקפיד על שתייה בכמויות קטנות מספר רב של פעמים במהלך היום. מומלץ לשתות חליטות תה מהצמחים שיבא, נענע, בבונג וזרעי שומר, כאשר לכל חליטה אפשר להוסיף כפית כמון. אם התה לא טעים לילד, אפשר להמתיק אותו.

תזונה: בזמן שלשולים לא כדאי להכביד על מערכת העיכול ולכן כדאי לאכול ארוחות קטנות במהלך היום. כדאי לאכול מזונות שמספקים מינרלים ולהימנע ממזון מטוגן ושומני, מדבש, מסוכר לבן, מקמח לבן וכן ממוצרי חלב או ממזונות עם תכולת סיבים גבוהה. כדאי לאכול אורז מבושל (לא אורז מלא), שעועית ירוקה, זיתים, גזר, תפוח עץ מגורד, גריסי פנינה וכוסמת.

כדאי לאכול אורז לבן מבושל. צילום: שאטרסטוק


היגיינה: יש להרבות בשטיפת ידיים עם סבון (למדו את הילדים לספור עד 15 מרגע תחילת השטיפה ועד סופה) ולהקפיד על ניקיון כללי, בעיקר בחדרי השירותים (מגבות נפרדות וחיטוי תדיר) ובמטבח. כמו כן, יש להימנע משתייה ואכילה מפה-לפה. במידה שיש וירוס שמסתובב בגן או בקייטנה, כדאי לתת לילד/ה יום חופש. אם הילד חולה, אין לשלוח אותו לקייטנה או לבריכה כדי למנוע הדבקת ילדים נוספים. בכל אופן, יש להדריך הן את הילדים והן את המבוגרים בסביבה לשמור היטב על כללי ההיגיינה. בעת החלפת חיתול לילד חולה, יש לזרוק את החיתול לשקית אטומה ורק אז לזרוק לפח. ושוב, לשטוף ידיים!

רפואה טבעית: הרפואה הטבעית מציעה מגוון תכשירים ופורמולות להתמודדות עם וירוס מעיים, בחילות שנובעות מנסיעות, גזים, שלשולים והקאות. בין היתר ניתן למצוא בחנויות הטבע את תמצית הצמחים "עיכולוני" מבית "מרפאיה" או בשמה הסיני - KANG NING WAN- Curing, שמסדירה במהירות וביעילות את פעילות המעיים תוך תמיכה בטחול ובספיגה, ומטפלת בזיהומים במערכת העיכול ובווירוסים בבטן. התרופה משפרת את ההרגשה החל מהשימוש הראשון.

הכותבת היא מומחית לרפואה סינית ומדברית, והבעלים של "מרפאיה", המפתחת מרקחות צמחי מרפא טבעיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום