לא שמים לב לנשים

(0)
לדרג

סקירה: אף ששיעור התמותה ממחלות לב בקרב נשים דומה לזה של הגברים, הן לא מקבלות מספיק טיפולי מניעה להפחתת כולסטרול ולשינוי אורח חיים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אפליה מכל הלב? נושא מחלות לב לא זוכה להתייחסות מספקת בנשים, אף על פי ששיעורי התמותה דומים לאלו של הגברים, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה. בנוסף, הסיכוי למתן טיפולים מניעה לנשים נמוך יותר, כולל טיפול להפחתת רמות השומנים בדם או המלצות לשינוי אורחות חיים, בהשוואה לגברים באותה דרגת סיכון.

לפי סקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Global Heart, בנשים חלה עלייה דרמטית יותר במחלת לב כלילית לאחר גיל 60, זאת בניגוד לגברים בהם חלה עלייה ליניארית יותר במחלת לב כלילית עם הגיל. ההבדל בהתפתחות מחלת לב כלילית מביא למצב שבו המחלה אינה מזוהה עד לשלב הרבה יותר מאוחר במהלך המחלה. החוקרים מדווחים כי שיעורי מחלת לב כלילית ירדו בהיקף של 30% במהלך העשור האחרון, אך השיעורים למעשה עלו בנשים מתחת לגיל 55.

באופן כללי, מבדיקות הדמיה שונות עולה כי בנשים עורקים כליליים צרים יותר מגברים, והן מועדות יותר למחלת לב כלילית (מחלה של העורקים המספקים דם לשריר הלב), על רקע מחלה של כלי דם קטנים. לכן, בעוד שנראה כי חסימה של עורק כלילי מג'ורי (מרכזי) פחות נפוצה, נשים סובלות מתסמינים עקב חסימות של כלי דם קטנים אלו.

גורמי סיכון ייחודיים בנשים

כמו כן, קיימים גורמי סיכון שעלולים להשפיע באופן שונה על גברים ונשים. לדוגמה, השמנת יתר מלווה בעלייה של 64% בסיכון למחלת לב כלילית בנשים, אך עם עלייה של 46% בלבד בגברים. בנשים צעירות (מתחת לגיל 50) עם אוטם לבבי על רקע מחלת עורקים כלילית קיים סיכון גבוה כפול לתמותה בהשוואה לגברים במצב דומה. יתרה מזאת, בנשים מעל גיל 65 שיעורי התמותה בתוך שנה מאוטם לבבי הם גבוהים יותר, בהשוואה לגברים (42% לעומת 24%).

בנשים קיים גם סיכוי גבוה יותר למחלות אוטואימוניות (מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו), עם עלייה בסיכון למחלת לב כלילית, כמו גם לתסמונת שחלות פוליציסטיות, רעלת הריון וסוכרת הריונית, העלולות גם הן להביא לעלייה בסיכון למחלת לב כלילית בנשים.

גורם סיכון נוסף הוא טיפול בסרטן שד, שהביא לשיפור שיעורי ההישרדות במחלה זו בשלביה המוקדמים, אך התועלת קטנה בעקבות עלייה בסיכון למחלת לב כלילית. לא ברור אם העלייה בסיכון למחלת לב כלילית נובעת מהטיפולים לסרטן שד או מהמחלה הממארת עצמה, לה גורמי סיכון משותפים עם מחלת לב כלילית.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לבחינת ייחוד מחלת עורקים כלילית בנשים, וכן שלב האבחון וגישות הטיפול הספציפיות בנשים.

בואו לדבר על זה בפורום לב האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום