אלרגיה לחיות ואסטמה

(0)
לדרג

מחקר שוודי מגלה כי ילדים הסובלים מאסטמה חמורה או מאסטמה בשילוב אלרגיית לפרוות בעלי חיים בסיכון לסבול מהמחלה גם בבגרות. לבנות סיכון גבוה יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אסטמה חמורה בילדות או אסטמה בשילוב אלרגיה לבעלי חיים, עלולות לרמז על כך שהמחלה תלווה את הילד לאורך חייו. כך לפי מחקר שוודי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במטרה לבחון את הגורמים שיכולים לנבא המשך אסטמה בילדים, סקרו החוקרים הורים ל-248 ילדים בשוודיה בגילאי 7-8 שנים. ההורים מילאו שאלונים מדי שנה החל מ-1996, עד שהילדים הגיעו לגיל 19. עד גיל ההתבגרות, נותרו במחקר 205 ילדים. ל-43 מהם, או לאחד מכל חמישה ילדים, הייתה הפוגה באסטמה, כלומר הם היו לפחות שלוש שנים ללא צפצופים או טיפול תרופתי.

נמצא כי בבגרות, 84 ילדים סבלו מאסטמה עיקשת (כלומר, בהווה ובלפחות שמונה מבין תשעה סקרים קודמים) ו-78 סבלו מאסטמה פריודית. בסך הכל, נמצא כי בקרב משתתפים חולים שסבלו מאלרגיה לבעלי חיים בילדותם, 82% עדיין סבלו מאסטמה בגיל 19. מין זכר והיעדר אלרגיות לבעלי חיים או אסטמה קשה בילדות, נקשרו עם סיכוי גבוה יותר מכפליים להפוגה. גורמים אחרים, דוגמת הורים עם אסטמה, מגורים בבתים כפריים ועישון של ההורים, לא השפיעו על הסיכוי להיעלמות אסטמה בבגרות.

לדברי החוקרים, אסטמה היא מחלה דינמית שלעתים קרובות נסוגה, אך עם החמרות לסירוגין. גורמי סיכון לאסטמה הם מורכבים ולכן קשה לנבא אילו ילדים עדיין יסבלו מבעיות לאחר שנים. בדומה למחקר קודם בנושא, נמצא כי בבנות קיימת סבירות נמוכה יותר להיעלמות המחלה הריאתית עם הגיל. עם זאת, הקשר בין אלרגיות בילדות לחיות בעלות פרווה לבין אסטמה עיקשת בשלב מאוחר יותר במהלך החיים לא דווח במחקרים קודמים.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום