הקשר בין משחקי מחשב לאוטיזם

(0)
לדרג

מחקר חדש במתבגרים מצא כי נערים הסובלים מהפרעות אוטיסטיות, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות בסיכון להתמכרות או לשימוש אגרסיבי במשחקי וידאו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לילדים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, סיכון מוגבר להתמכרות למשחקי מחשב וידאו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במחקר השתתפו 141 בנים בגילאי 8-18 שנים, עם אבחון קלינית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (56 בני נוער) או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (44 בני נוער), או אלו שהוגדרו כבעלי התפתחות תקינה (41 בני נוער). בשל ההבדלים המשמעותיים בין המינים בשכיחות הפרעות מהספקטרום של אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, המחקר הנוכחי בחן את השימוש במשחקי וידאו בבנים בלבד.

הורים לכל המשתתפים קיבלו שאלונים שכללו שאלות בנוגע לשימוש יומי במשחקי מחשב/וידאו, גישה למשחקים בחדריהם וסוגי המשחקים. הם גם נשאלו אודות תסמינים של הפרעת קשב והיפראקטיביות/אימפולסיביות ואודות תסמיני הפרעות מהספקטרום האוטיסטי. בנוסף, ההורים מילאו שאלונים להערכת כעס או התנהגות אגרסיבית במהלך משחקים או שאלות שהעידו כי משחקי וידאו הפריעו לפעילות היומית או פגעו במצב הבריאותי או במערכות יחסים.

מהתוצאות עולה כי במשתתפים בעלי הפרעות מהספקטרום של אוטיזם השימוש במשחקי וידיאו במהלך היום היה משמעותי יותר, בהשוואה לאלו עם התפתחות תקינה (2.1 שעות לעומת 1.2 שעות). החוקרים לא זיהו הבדלים בין אלו עם ADHD ובין נערים בשתי הקבוצות האחרות.

נמצא כי מתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו בסיכון גבוה יותר משמעותית להתמכרות ושימוש אגרסיבי במשחקי מחשב, בהשוואה לאחרים. נערים עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי שיחקו יותר שעות מאחרים. בנוסף, תסמינים הפרעת קשב בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ובאלו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו קשורים באופן הדוק עם סיכון מוגבר לשימוש בעייתי במשחקי וידאו ומחשב, וכך גם העדפה למשחקי תפקידים באלו עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם.

בשתי הקבוצות הללו, הפרעת קשב זוהתה כגורם מנבא משמעותי לשימוש בעייתי במשחקי מחשב. עם זאת, החוקרים זיהו קשר בין העדפת משחקי תפקידים ושימוש בעייתי במשחקים רק בבנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. היפראקטיביות לא זוהתה כגורם מנבא משמעותי באף אחת מהקבוצות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון אם שימוש בעייתי במשחקי וידאו עלול להוביל להפרעות קשב בבנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, או אם בעיות קשב עלולות להוביל לשימוש בעייתי במשחקי מחשב ווידיאו.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום