בית ספר: נפל עליכם תיק

(0)
לדרג

ההתארגנות לקראת שנת הלימודים הקרובה כבר בשיאה, ועמה שלל מטלות ובראשן בחירת ילקוט חדש. איך בוחרים תיק שגם יהיה נוח ומרווח וגם לא יגרום נזק לגב?

מאת: מערכת zap doctors

שנת הלימודים החדשה עומדת בפתח, ורבים מההורים כבר מארגנים את המחברות העטופות, הקלמרים החדשים וספרי הלימוד. אחת המטלות היותר מאתגרות היא בחירת ילקוט שיהיה גם נוח ומרווח וגם לא יפגע בגב הצעיר והעדין של הילד. איך בוחרים תיק כזה?

דבר ראשון שצריך לחשוב עליו הוא מה בעצם נמצא בתיק שאותו סוחב הילד: האם יש בו רק מחברות מעטות וקלמר, או שהתלמיד למעשה נדרש לסחוב עמו את כלל חומרי הלימוד בכל יום ויום. ד"ר מנחם זינגר, אורטופד ילדים בכיר בבית החולים וולפסון ומנהל פורום אורטופדיית ילדים באתר doctors, מסביר: "למשקל שנמצא בתיק יש חשיבות רבה וחשובה בבחירת סוג התיק לילד שלכם. אין הגבלה מספרית לכמה משקל יכול לסחוב ילד בכיתה א', למשל, אבל באופן כללי, רצוי שהתלמיד לא יסחוב מעל ל-15 אחוז ממשקל גופו". לכן, אחרי שבחרתם תיק, מומלץ לשקול אותו על משקל ביתי כדי לוודא שהמשקל תואם את גודלו של הילד, וכן להקפיד מראש שבתיק יהיו כמה שפחות דברים מיותרים.

טרולי או ילקוט קלאסי?

כשתיכנסו לחנויות ולרשתות, שפותחות בחגיגת האביזרים לבית הספר בכל קיץ מחדש, מבחר התיקים, המותגים הדגמים והצבעים שעומד לרשותכם ולרשות הילד שלכם הוא עצום. מכל המבחר הזה, כשמדובר על בחירת ילקוט לילד קטן, האם כדאי לבחור ילקוט גב קלאסי או ילקוט בצורת מזוודת טרולי, שהפך לפופולרי בישראל בשנים האחרונות?

"בדרך כלל התלמידים הקטנים בכיתות א' וב' הולכים עם תיק טרולי שלו ידית משיכה כמו של מזוודה קטנה", מסביר ד"ר זינגר. "היתרון העיקרי של תיק זה הוא שאין בו שום מעמסה או משקל על הגב, והוא נוח מאוד לסחיבה. מצד שני, במידה שכן צריך להרים את הטרולי, כמו במקרה של עלייה במדרגות בתוך מתחם בית הספר, זה מאוד לא נוח ולא יעיל".

מכאן שאם הילד שלכם נמצא בבית ספר שמתפרש על פני קומה אחת, או שרוב השיעורים שלו מתקיימים בקומת הקרקע, טרולי הוא בהחלט אפשרות ראויה. במידה שבית הספר דורש מהתלמיד התרוצצויות חוזרות ונשנות בין קומות בחירת תיק בצורת טרולי תהפוך את יכולת ההתניידות שלו למסורבלת מאוד.

תיק אורטופדי? אין כזה דבר

האם יש תיק אורטופדי שמותאם לגבו של הילד? ד"ר זינגר: "אין כזה דבר תיק אורתופדי. יש תיקים שבנויים בצורה שונה שאמורה לתת מענה נכון יותר לגב, על ידי ריפוד כזה או אחר. באופן עקרוני רצוי שילקוט בית הספר שבו משתמשים כל יום בקביעות, יהיה בעל תמיכה נוחה לגוף, בעל כתפיות מרופדות, וללא בליטות שאינן נוחות. אבל הנתון הכי חשוב שצריך לקחת בחשבון הוא הנוחות של הילד. לכן מומלץ לתת לו למדוד ולבחור את התיק שיהיה הכי נוח לו".

ומה בנוגע למתבגרים? כהורים, יש לנו מקום להשפיע על הבחירה של תיק בית הספר של הילד הקטן שלנו, בטח כשמדובר על הפעם הראשונה שבה הוא נכנס לכיתה א'. אך ילדים מתבגרים שנוטים לזרוק על עצמם תיקי בד פשוטים שאותם הם נושאים על כתף אחת בלבד, עלולים לסבול מכאבי גב בלתי רצויים. "עם ילד מתבגר לא הייתי רב על סוג התיק שהוא בוחר ללכת איתו", אומר ד"ר זינגר, "אבל כדאי לוודא גם עם הילדים הגדולים, שהתיק שלהם נוח לסחיבה ולא כבד מדי, בדיוק כמו אצל הקטנים".

טיפים חשובים לפני שבוחרים

בחרו תיק מרופד עם רצועות כתף רחבות, שימו לב למשקל התיק והשתדלו לא להעמיס עליו אלא את הדברים הנחוצים. למדו את הילד לסדר את התיק באופן מאורגן, כך שהספרים הגדולים קרובים יותר לגב ולמרכז הכובד של הגוף, ולבסוף - ודאו עם הילד שהתיק שבחרתם לו באמת נוח לו.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום