השמנה: סכנה לכלי הדם

(0)
לדרג

על פי מחקר חדש, כל שנה של השמנת יתר מגדילה את הסיכון לפתח מחלה של העורקים הכליליים בכ-2-4%. זאת גם ללא קשר ישיר לרמת BMI או להשמנה הבטנית

מאת: מערכת zap doctors

השמנת היתר היא כבר מזמן לא רק הפרעה אסתטית, אלא מחלה. מחקרים הוכיחו כי מדד מסת גוף (BMI) גבוה טומן בחובו סיכון מוגבר לפתח בעיות רפואיות כמחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעות במצב השומנים והכולסטרול בדם, הפרעות שינה, והפרעות אורטופדיות. השמנה בטנית נמצאה קשורה בסיכון יתר למחלות לב שונות, לסוכרת ולתמותה מוגברת.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Medical Association, בחנה קבוצת חוקרים מארצות הברית את הסוגיה. החוקרים בדקו אם קיים קשר בין משך הזמן שבו אדם נמצא במצב של השמנת יתר (כלומר BMI מעל ל-30 או היקפי בטן תואמים השמנה בטנית), לסיכון מוגבר למחלה של העורקים המספקים דם ללב.

החוקרים בחנו מעל 3,000 גברים ונשים בגילאים 18-30. כל המשתתפים בתחילת המחקר היו בריאים ללא השמנת יתר או השמנה בטנית. במהלך השנים עברו המשתתפים בדיקות תקופתיות שתכליתן הייתה לבדוק את משקלם ואת מצבם הגופני הכללי. על מנת ללמוד על מצב העורקים של המשתתפים, ביצעו החוקרים בדיקת CT הנקראתcoronary artery calcification test (CAC). בדיקת CAC מעריכה האם העורקים עברו הסתיידות (כלומר האם הצטברו בהם משקעים של סידן) ומהווה כלי מחקרי מוכר.

במהלך שנות המעקב, רבים מן המשתתפים עלו במשקל. 40.4% מהמשתתפים פיתחו השמנת יתר ו-41% השמנה בטנית. ניתוח של הנתונים העלה כי בהשוואה למשתתפים אשר שמרו על משקל תקין, אלה שסבלו מהשמנת יתר לאורך פרק הזמן הארוך ביותר (מעל ל-20 שנה) היו בסיכון גבוה באופן משמעותי לפתח הסתיידויות של העורקים הכליליים (CAC חיובי). יתרה מכך, במהלך שנות המעקב רבים מאלו שסבלו מהשמנת יתר מעל ל-20 שנה נטו להחמרה בלתי פוסקת במצב ההסתיידויות בעורקים (25.2% מאלו עם השמנת יתר ו- 27.7% אצל אלו עם השמנה בטנית). זאת בהשוואה לכ-20% מקרב אלו ששמרו על משקל תקין.

אחת הנקודות החשובות שעולה מן המחקר היא שמשך ההשמנה היה קשור באופן ישיר עם מחלה של העורקים הכליליים ללא קשר לרמת BMI או של ההשמנה הבטנית. על פי החוקרים כל שנה של השמנת יתר מגדילה את הסיכון לפתח מחלה של העורקים הכליליים בכ-2-4%.

המחקר מהווה נקודה למחשבה עבור הציבור ועבור הרופאים כאחד. מבחינת הצוות הרפואי ברור כי כחלק מהערכת המצב הבריאותי ישנה משמעות מהותית להתייחסות לפרק הזמן בו האדם מצוי בהשמנת היתר ולא להסתפק בנתונים המתייחסים למצב בעת הבדיקה הנקודתית. מבחינת הציבור מדובר בנקודת מבט נוספת הנוגעת בחשיבות השמירה על משקל תקין. אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל באורח חיים בריא ולהקפיד על משקל מאוזן. ובהמשך לתוצאות המחקר הנוכחי - עדיף שעה אחת קודם.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום