משקיעים היום בבריאות של מחר

(0)
לדרג

מחקר חדש קושר בין אורח חיים לא בריא למוגבלויות בגיל המבוגר. עישון, חוסר פעילות גופנית, צריכה מועטה של פירות וירקות מגבירים את הסיכון לבעיה בתפקוד בעתיד

מאת: מערכת zap doctors

חוסר פעילות גופנית, צריכה מעטה של פירות וירקות ועישון קשורים כולם יחד ולחוד במוגבלות באנשים מעל גיל 65, והסיכון אף עולה עם כל התנהגות לא בריאה נוספת. כך לפי מחקר צרפתי חדש שפורסם בכתב העת BMJ.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר שכלל משתתפים בגילאי 65 ומעלה משתי ערים בצרפת. מדגם משתתפים מדיז'ון כלל 3,982 משתתפים, 2,410 (60.5%) מהם היו נשים. המשתתפים נכללו בין השנים 1999-2001, עברו ראיונות אודות גורמים הקשורים באורח חיים, כולל עישון, דיאטה, פעילות גופנית וצריכת אלכוהול והיו במעקב במהלך תקופה של 12 שנים.

במהלך תקופת המחקר, 1,236 משתתפים (31%) פיתחו מוגבלות. שיעור המקרים עלה עם הגיל. 992 משתתפים הלכו לעולמם, 702 מהם ללא מוגבלות. אלו שפיתחו מוגבלות נטו להיות מבוגרים יותר, ממין נקבה, רווקים ופחות משכילים, בהשוואה לאלו ללא מוגבלות.

החוקרים לקחו בחשבון נתוני המין, מצב משפחתי, השכלה ועוד. נמצא כי במשתתפים עם פעילות גופנית בדרגה נמוכה או בינונית, הסיכון למוגבלות היה גבוה פי 1.76 בהשוואה למי שדיווחו על פעילות גופנית בדרגה גבוהה. באלו שצרכו פירות וירקות פחות מפעם ביום, יחס הסיכון למוגבלות עלה פי 1.29 בהשוואה לאלו שצרכו זאת לפחות פעם ביום. באלו שנהגו לעשן בהווה או אלו שהפסיקו לעשן לאחרונה נרשמה עלייה של פי 1.29 בסיכון למוגבלות, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם ואלו שהפסיקו לעשן זמן רב קודם לכן. באלו ששתו אלכוהול בעבר הסיכון למוגבלות היה גבוה יותר בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות מעטה עד בינונית.

פעילות גופנית בדרגה נמוכה/בינונית וצריכה מעטה של פירות וירקות לוו בהפרעה בניידות. לא זוהה קשר עם עישון ואלכוהול להפרעה בניידות. פעילות גופנית בדרגה נמוכה/בינונית, צריכה מעטה של פירות וירקות ועישון (אך לא אלכוהול) נקשרו עם מוגבלות בפעילויות של חיי היום יום ובפעילויות יומיומיות.

הסיכון למוגבלות עלה עם כל התנהגות לא בריאה נוספת, עם סיכון מוגבר פי 2.53 למוגבלות באלו עם שלוש התנהגויות לא בריאות, בהשוואה למשתתפים שהקפידו על אורח חיים בריא. גורמים מתווכים כללו מחלות כרוניות (11.5%), תסמיני דיכאון (9%), טראומה (7.1%) ומדד מסת גוף (5.6%), שסיפקו הסבר לכ-30% מהקשר שתואר.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום