שימו לב לארוחת הבוקר

(0)
לדרג

מחקר: בקרב גברים שלא אכלו ארוחת בוקר נרשמה עלייה של עד 50% בסיכון למחלות לב וכלי הדם. ויתור על ארוחה זו קשור גם להשמנה ולסוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיבות ארוחת הבוקר לא מצליחה להפתיע. במחקר גדול שבדק את יתרונות הארוחה הראשונה ביום, נמצא כי היא מצמצת את הסיכון למות ממחלת לב. בהשוואה לגברים שהקפידו על ארוחת בוקר, בקרב מי שוויתרו עליה נרשמה עלייה של 27% בסיכון לאוטם לבבי או תמותה עקב מחלת לב כלילית. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Circulation.

החוקרים עקבו אחר כ-27 אלף גברים בגיל העמידה ומבוגרים יותר, שעבדו בתחום רפואי במשך יותר מ-16 שנים. במהלך תקופה זו, 1,527 גברים אובחנו עם מחלת לב כלילית, שהוגדרה כאוטם לבבי או מחלת לב כלילית.

החוקרים כותבים כי מדובר במחקר די גדול, עם מעקב ארוך מאוד ומספר רב של מקרי מחלת לב. לכן מנקודת מבט זו, הקשר בין ויתור על ארוחת בוקר לסיכון מוגבר למחלת לב כלילית הוא בולט. הם מציינים כי בגברים צעירים, אך לא מבוגרים, נרשם סיכון מוגבר משמעותית.

לפי נתוני NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) משנת 2002, 18-20% מהמבוגרים בארצות הברית מוותרים באופן קבוע על ארוחת הבוקר. מחקרים קודמים מצאו גם כי בקרב גברים שוויתרו על ארוחת הבוקר נרשם סיכון מוגבר להשמנה או התפתחות סוכרת.

במטרה לבחון כיצד ויתור על ארוחת הבוקר משפיע על הבריאות, החוקרים בחנו את הנתונים אודות המשתתפים, כולם בגילאי 45-82, כאשר השיבו על שאלון בנוגע להרגלי האכילה. כמעט כל הגברים (97%) היו לבנים וממוצא אירופאי.

בקרב גברים שדיווחו כי לא אכלו ארוחת בוקר תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים צעירים, עבודה במשרה מלאה, צריכת אלכוהול בכמות רבה, רווקות, פעילות גופנית פחותה ועישון, בהשוואה לגברים אחרים.

לאחר שנלקחו בחשבון מספר גורמים איכות התזונה, קלוריות, צריכת אלכוהול, תדירות ארוחות, מאפייני שינה, פעילות גופנית, עישון, היסטוריה משפחתית של מחלות לב, מצב תעסוקתי ובדיקה גופנית לאחרונה החוקרים מצאו קשר בין ויתור על ארוחת בוקר לעלייה של 27% בסיכון למחלת לב כלילית.

לאחר התחשבות במדד מסת הגוף, יתר לחץ דם, רמות כולסטרול גבוהות וסוכרת, ויתור על ארוחת בקר לווה בעלייה של 18% בלבד בסיכון למחלת לב כלילית, רמז לכך שהרגלי האכילה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת לב כלילית.

הסיכון היה גם תלוי גיל; בגילאי 45-60 במי שוויתרו על ארוחת בוקר נרשמה עלייה של 50% בסיכון למחלת לב כלילית, בהשוואה לאלו שאכלו ארוחת בוקר. בגברים מעל גיל 60 שוויתרו על ארוחת בוקר לא נרשמה עלייה משמעותית בסיכון למחלת לב כלילית, בהשוואה לגברים מבוגרים אחרים שהקפידו על ארוחת בוקר.

בואו לדבר על זה בפורום התקפי לב ומוות פתאומי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום