החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד

(6)
לדרג

שחיקה של מפרק הברך היא מחלה הגורמת להגבלה בתנועה. כשטיפול שמרני אינו מסייע מומלץ לשקול ניתוח חדשני להחלפת מפרק בשתי הברכיים בניתוח אחד

העידן המודרני מתאפיין בעלייה בתוחלת החיים, כמו גם (להבדיל) עלייה במשקל הגוף. שני תהליכים אלה גורמים לעלייה בהיקף התחלואה, בין היתר, עלייה בהיקף התחלואה האורטופדית. אחת המחלות האורטופדיות אשר מימדיה הולכים וגדלים היא מחלת האוסטאוארטריטיס: שחיקה של מפרק הברך.

מהו מפרק הברך ומהי מחלה זו? -מפרק הינו מקום המפגש בין קצוות של עצמות, שבו מתרחשת לרוב תנועה. קיימים מפרקים שונים בגוף, ובהם מפרק הברך, הנחשב למפרק גדול, בו מתבצעות תנועות מורכבות , תחת עומסים רבים. מפרק הברך מורכב מעצם הירך ("פמור") ועצם השוק ("טיביה"), כשבקצוות של שתי העצמות מצוי סחוס.

במהלך המחלה, הסחוס, שתפקידו להזין את המפרק ולהחליק את התנועות בין העצמות, נשחק , לסחוס אין יכולת להתחדש . ללא הסחוס, המפרקים נשחקים, בתהליך ארוך, הכרוך בכאבים חזקים, ואף גורר הגבלה בתפקוד הברך. תהליך השחיקה של המפרק יכול להימשך זמן ממושך".

בתמונה: מפרקים לפני הניתוח (צילום: ד"ר בנימין בנדר)

הגורמים לשחיקה

שחיקה של הסחוס והמפרק נגרמת בעיקר בשל עודף משקל היוצר עומס יתר על מפרק הברך, ועל השרירים והרצועות המקבעים אותו ועוזרים בתנועתו. גם גיל מבוגר נחשב לגורם סיכון עיקרי לחלות באוסטאוארטריטיס. שחיקה עלולה להתחיל גם בעקבות סיבה לא ידועה, או כתוצאה של מספר גורמים או פגיעות שונות במפרק הברך: שברים, טראומות, חבלות, זיהום, מחלות מטבוליות, מחלות אוטואימוניות ועוד.

לצד הגורמים העיקריים הללו, גם המין והנטייה הגנטית משחקים תפקיד. "מבחינה סטטיסטית, נשים מושפעות יותר מגברים מתהליך שחיקת הסחוס בברך. בגיל מבוגר, תהליך שחיקת מפרק הברך והסטרוקטורות בו מואץ עקב היחלשות השרירים, היחלשות הרצועות המקבעות את מפרק הברך והיחלשות תהליכי הריפוי והבנייה בגוף. עובדה זו מתבטאת יותר אצל המין הנשי. תורשה משפחתית ממלאת גם היא תפקיד בנטייה לפתח שחיקה של מפרק הברך".

תסמינים של אוסטאוארטריטיס

סימנים אופייניים לשחיקת מפרק הברך הם כאבים, הגבלת תנועות המפרק, צליעה, חריקות, תגובה דלקתית, נפיחות, נוקשות, חוסר יציבות ועיוות המפרק. עם התפתחות התהליך והחמרת השחיקה, ישנה החמרה בכאבים, הכאבים מתגברים בעת פעילות כגון הליכה או ריצה, ובהמשך אף במצבי מנוחה ואפילו שינה. תלונות כאלה לרוב יזמנו תשאול מקיף, בדיקה גופנית של מפרק הברך וביצוע צילומי רנטגן.

צילומי רנטגן בעמידה יכולים לשקף את תהליך השחיקה. בצילום ברך שחוקה, ניתן להבחין בעיוות של המפרק, בעיקר למנח של "וארוס": הפניה של הברך כלפי פנים, בהיצרות של מפרק הברך ובהיווצרות זיזים ("אוסטאופיטים").

טיפול מותאם אישית

טיפול באוסטאוארטריטיס כולל טיפול במשככי כאבים, זריקות, ירידה במשקל ופיזיותרפיה. אבל, למרבה הצער, כל אלה אינם מסייעים תמיד ואינם עוצרים את הכאב ואת הפגיעה ביכולת התנועה. רבים מהמטופלים נזקקים לטיפול פולשני: ניתוח להחלפת מפרק. בניתוח להחלפת מפרק הברך, מוחלפים קצות העצמות במשתל מלאכותי, המאפשר תנועה. מדובר בניתוח הדורש מיומנות רבה, טכניקות מתקדמות וכלים חדשניים מקלים על ביצועו ומשפרים את אחוזי ההצלחה ואת יעילות התהליך.

בתמונה: לאחר ניתוח החלפת שני מפרקי ברכיים (צילום: ד"ר בנימין בנדר)

"החידוש מרחיק הלכת בתחום הניתוח הוא השיטה הניתוחית, המאפשרת החלפת מפרק הברך בהתאמה אישית. האנטומיה של מפרק הברך שונה מאדם לאדם. לכן, בחירה מוצלחת של מפרק חלופי דורשת התאמה אישית הן של המפרק עצמו והן של תכנון מהלך הניתוח".

כיצד ניתן להתאים אישית את המפרק ואת השיטה להחלפתו? "בטרם הניתוח, נעשית הדמייה תלת מימדית של מפרק הברך ,בנוסף נעשית סריקה של ראש הירך והקרסול לשם חישוב ציר הרגל המנותחת, . ההדמיה מאפשרת תכנון מדויק של הניתוח. חברת המשתלים בארצות הברית בונה מודל וירטואלי בתלת מימד של הברך ., המאפשר למנתח מבעוד מועד לתכנן לפרטי פרטים את הניתוח ולבצע הערכה מדויקת של ציר הברך ולהתרשם ממידת השינויים בעצמות מפרק הברך. המנתח יכול לבחון את הברך מראש, עוד בטרם הניתוח, מכל זווית ולתכנן את חיתוך העצם בדיוק של מילימטרים והן את מיקום המשתלים על גבי העצם. על סמך הנתונים שמוזנים לתוכנה על ידי המנתח מיוצר מכשור מותאם אישית למנותח. המכשור מגיע ארצה לפני הניתוח. . הניתוח בשיטה מותאמת אישית הוא פחות פולשני -, משום שלא פותחים את התעלה הלישדית בירך, דבר הגורם לירידה בהזרמת שומן המצוי בתוך העצמות למחזור הדם ועל ידי כך לירידה בסיבוכים. ניתוח בהתאמה אישית מאפשר ביצוע החלפת מפרק ברך באנשים לאחר שברים בירך ללא צורך בהוצאות מתכות הקיבועים.

באופן כללי, יש צמצום ניכר של שלבי הניתוח השונים. הדיוק המירבי בחיתוכי העצם והחישוב המדויק של זווית חיתוך העצמות ומיקום המשתלים מאפשרים ביצוע של ניתוח מדויק , המאפשר החלמה קלה יותר ודיוק רב יותר מבעבר".

ניתוח מהפכני החלפת שני מפרקי הברכיים בניתוח אחד

החלפת מפרק ברך מותאמת אישית מאשפרת ביצוע ניתוח מהפכני להחלפת שני מפרקי ברכיים בניתוח אחד. רבים מהסובלים משחיקה של מפרק הברך חווים את התהליך בשתי הברכיים. עד כה, ההחלפה של המפרקים הייתה בשני ניתוחים נפרדים. ניתוח משולב זה עושה עליה ארצה. ד"ר בנדר אשר התמחה בניתוח החלפת מפרקי הברכיים בניתוח אחד בארצות הברית הוא מהבודדים בישראל המבצע ניתוח זה של החלפת שני מפרקי הברכיים בניתוח אחד בשיטה מיוחדת של ברכיים מותאמות אישית .

"האפשרות לבצע החלפת מפרק מותאמת אישית יצרה את האפשרות להחלפת שני מפרקי הברכיים בניתוח אחד. זו אפשרות מבורכת, המקלה מאוד על המנותחים ומאפשרת את החלמתם המהירה, תוך פחות חשיפה לסיכונים ניתוחיים מאשר בעבר בהחלפה של שני מפרקי הברכיים בשיטה רגילה. קיים קושי רב בשיקום אחרי ניתוח, אם מבוצעת החלפה של מפרק אחד בלבד, משום שהברך השנייה לרוב מפריעה להליך השיקום ולעתים גוררת את הברך המנותחת להגבלה ביישור עקב צורת הליכה לא נכונה וקושי בהליכה, שאף עלול להוביל להחרפה בכאבי גב. יתרון נוסף בהחלפה של שני מפרקי הברכיים בניתוח אחד הוא בהרדמה אחת ולא שתיים. החלפה של המפרק בשתי הברכיים בניתוח אחד היא חסכונית, ומהווה הליך סטנדרטי בארצות הברית. חשוב לציין כי אופציה זו מתאימה למנותחים שאינם סובלים מבעיות רפואיות כגון בעיות לב או נשימה, מטופלים שמדד BMI שלהם הוא פחות מ-40, הם בני פחות מ-80 ואם הם אינם סובלים מסוכרת בלתי מאוזנת". המנותחים קמים כבר יום למחרת הניתוח, ועוברים הליך פיזיותרפיה שבסיומו מתהלכים ללא עזרים

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מנתח מומחה, מומחה למפרקים (ברך וירך), מומחה להחלפת מפרקים.

בואו לדבר על זה בפורום כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום