פוליו: שאלות גולשי Zap doctors

(0)
לדרג

מבצע החיסונים בדרום ממשיך; לכל ההורים המבולבלים, להלן לקט שאלות נבחרות מתוך שאלות גולשים בפורום שקיימנו בשיתוף משרד הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

כ-9 אלף ילדים התחסנו ביומיים האחרונים במסגרת מבצע 2 טיפות נגד פוליו. אתמול (ג') התחסנו כ-5 אלף ילדים.

אנו מביאים לפניכם את שאלות הגולשים הנבחרות מפורום חיסון ילדים נגד פוליו, בהשתתפות מומחי משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, וד"ר אודי קלינר, מומחה בבריאות הציבור בשירותי בריאות הציבור.

1. מדוע לא לחסן את מי שאינו מחוסן, ולחייב את המתחסנים שבינינו לסכן את ילדינו למען הגנה על הסרבנים?

- במדינות מערביות אין אפשרות לחייב אנשים לקבל טיפול רפואי, בכלל זה חיסונים. מעבר לכך החיסון שניתן כרגע בטיפות דרך הפה נועד להגן על הילד ומשפחתו הקרובה.

2. האם ילדים שחוסנו בחיסון המוחלש יכולים להדביק מבוגרים שלא מחוסנים?

- בעיקרון כן, ולכן ניתן למנוע הדבקה כזו באמצעות הקפדה על היגיינה של הילד והמבוגר, ובכל מקרה אנו יודעים כי כמעט כל המבוגרים מחוסנים. במקרים שבהם למבוגר יש איזשהו דיכוי חיסוני ויש לו ילד בגיל החיסון - הילד לא יקבל את החיסון.

3. ילדיי קיבלו את החיסון נגד פוליו רק בזריקה ולא דרך הפה מאחר שאני נוטלת תרופה לדיכוי מערכת החיסון. בזמנו הוסבר לי שטיפות הניתנות בפה אינן הכרחיות מאז הוסיפו את החיסון בזריקה והן ניתנות מסיבה "היסטורית" בלבד.
רציתי לוודא שזה אכן כך ואין לי סיבה לדאגה


- החיסון החי מוחלש שניתן דרך הפה חיוני על מנת למנוע את הפצתו של הנגיף הפרא. עם זאת, במקרה כמו שלך מומלץ שהילדים לא יקבלו את החיסון על מנת שלא לסכן אותך.

4. הבן שלי בן 10 אבל את המנה האחרונה של החיסון הוא לא קיבל. האם הוא בסכנה? איפה אני מחסנת אותו?

אם הוא קיבל את כל המנות עד כה הוא מחוסן בצורה טובה. עם זאת מומלץ להשלים את המנה החסרה דרך הספק של שירותי הבריאות לתלמיד באזורך.

-5. האם מבוגרים ילידי שנות ה-50' המוקדמות או שנולדו קודם לכן חשופים להדבקות בפוליו ואם כן מה עליהם לעשות?

מבוגרים שנולדו בשנות ה-50' בסבירות גבוהה כבר נחשפו לנגיף הפרא עצמו ולכן התחסנו כנגדו. בסקר סרולוגי (בדיקות דם) שבוצע לאחרונה, נמצא כי מעל 98% מהמבוגרים בכל הגילאים הינם בעלי רמת נוגדנים מספקת ומגנה בפני המחלה.

6. אנחנו גרים במרכז, ורצינו שבתנו תבקר אצל סבתא בדרום במשך חופשת הקיץ. היא אמורה לקבל חיסון נוסף בכיתה ב'. אני לא יכולה לחסן אותה פה כי אין חיסונים במרכז, ואני לא יכולה לחסן אותה בדרום כי היא לא רשומה שם. האם מסוכן בשבילה לנסוע?

- הילדה שלך מחוסנת ומוגנת ואין סיבה להקדים את החיסון של כיתה ב'. אם היא נוסעת ליותר משבוע, מומלץ לקבל את החיסון החי מוחלש. ניתן לקבלו בטיפות החלב גם ללא רישום. סעו לסבתא בבטחה.

7. מה ההבדל בין הנגיף המוחלש לבין הנגיף המומת?

החיסון החי מוחלש נועד למנוע מהילד להפריש את הנגיף ולהדביק את משפחתו וחבריו. הסיכון מזן הפרא של הנגיף הינו עשרות מונים גדול יותר מהזן התרכיבי. מאז 1990 ועד 2005, אז ניתן החיסון החי מוחלש רק למי שקיבל קודם חיסון מומת (כמו המבצע הנוכחי), לא היה מקרה אחד של תחלואה בקרב המתחסנים או בסביבתם. להניח שהנגיף שמסתובב אינו מסוכן זו הנחה מאוד מסוכנת... זן זה כבר גרם בעבר לתחלואה במדינות אחרות שהם הוא הסתובב.

8. התינוק שלי בן חצי שנה, קיבל את כל החיסונים בטיפת החלב כנדרש. האם לו עצמו נשקפת סכנה אם לא יקבל את החיסון הנוסף נגד פוליו? או שהחיסון מומלץ כדי לשמור על בריאות הציבור בכלל?

- התינוק שלך מוגן חד משמעית. כלומר, הוא לא יחלה במחלה, אבל, וזה אבל גדול, הוא יכול להיות נשא של המחלה ולהפיץ אותה לסביבתו, משפחתו וחברים ולסכן אותם. לילד שקיבל את חיסוני השגרה אין כל סכנה מהחיסון החי מוחלש והוא מוגן בפניו כפי שהוא מוגן מהמחלה עצמה. בכל השנים בישראל בהם ניתן החיסון החי מוחלש לאחר חיסון מומת לא היה אפילו מקרה אחד של תחלואה מהחיסון, לא בקרב המחוסנים ולא בסביבתו.

9. שלום. אנו סבים מעורבים מאוד בטיפול בנכדים. בעלי מדוכא חיסונית ומטופל בסטרואידים בקביעות ואני בטיפול כימותרפי. כמה זמן לאחר החיסון אסור להיות במגע עם הנכדים? והאם משמעות החיסון לכלל אוכלוסיית הילדים היא הימנעות משהיה בקהל ילדים? במופע? בקייטנה? האם ההידבקות היא במגע ישיר, מיציאות. ליחה או ב"אוויר"?

- הפרשת הנגיף מהחיסון נמשכת מספר שבועות. לכן, עדיף שהילדים לא יקבלו את החיסון ככל שצפוי שתהיו איתם במגע, במיוחד אם מדובר במגע הדוק ולאורך זמן. ההידבקות הינה "מהיד-לפה", אותה יד שעשתה את פעולתה בשירותים, ולא נוקתה באופן מספק לאחר מכן עלולה במגע ישיר ולא ישיר להעביר את הנגיף לאדם אחר והוא יכניס אותו דרך פיו לגופו. לכן חשוב מאוד לשמור על כללי היגיינה אישיים במיוחד בעת ההכנת אוכל, שימוש בשירותים והחלפת חיתולים.

10. יש לי תינוק שנולד לפני כחודש וחצי, ועדיין לא חוסן נגד פוליו. מהן ההנחיות של משרד הבריאות לגבי תינוקות בגילו?

- ההנחיות הן לחסן אותו במועד - בגיל חודשיים ולא לדחות את החיסון. בנוסף, להקפיד על כללי היגיינה במיוחד בעת הכנת אוכל, שימוש בשירותים והחלפות חיתולים.

בואו לדבר על זה בפורום חיסון ילדים נגד פוליו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום