תזונה בריאה עבור הערמונית

(0)
לדרג

סרטן הערמונית: מחקר חדש מצא כי אורח חיים בריא עשוי להגן מפני גידול אלים. מומלץ לצרוך פחות מחצי ק"ג בשר אדום בשבוע ולבחור במזון דל קלוריות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ניתן להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית באמצעות הקפדה על דיאטה ופעילות גופנית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Nutrition and Cancer. באופן ספציפי, ממליצים החוקרים לצרוך פחות מ-500 גרם בשר אדום בכל שבוע ופחות מ-125 קלוריות ל-100 גרם מזון בכל יום.

במהלך המחקר בחנו החוקרים את אורח החיים והתזונה של יותר מאלפיים גברים, בני 40 עד 70, עם אבחון חדש של סרטן ערמונית. הגברים נדרשו למלא אחר ההמלצות תזונה, הכוללות שמירה על מדד מסת גוף (BMI) בטווח התקין (21-23), הקפדה על חצי שעה של פעילות גופנית מאומצת כל יום או שעה של פעילות גופנית מתונה בכל יום; הימנעות מצריכת משקאות ממותקי סוכר; צריכת לפחות חמש מנות ירקות ופירות ללא עמילן בכל יום; צריכת לפחות 25 גרם דגנים לא מעובדים וקטניות בכל יום; הגבלת צריכת אלכוהול לשני משקאות בכל יום בגברים וכן הגבלת צריכת נתרן לכמות של עד 2.4 גרם ליום.

נמצא כי רק 7.6% מהגברים הקפידו על ההמלצה שנגעה לחצי שעה של פעילות גופנית מאומצת או לפחות שעה של פעילות גופנית מתונה בכל יום. רק 15.7% מהגברים הקפידו על ההמלצה להגבלת מזון עתיר אנרגיה ל-125 קלוריות ל-100 גרם או פחות. כ-63% מהגברים דיווחו כי צרכו לפחות חמש מנות פירות וירקות בכל יום, כמומלץ, אך רק 13.5% צרכו לפחות 25 גרם ליום של דגנים וקטניות. רק 24% הקפידו על ההמלצה לצריכת פחות מ-2.4 גרם נתרן ליום.

לאחר ניתוח הממצאים, מצאו החוקרים כי אורח החיים הבריא עמד בקשר הפוך עם ממאירות אגרסיבית מאוד של הערמונית. במודל זה, הסבירות לגידולים אגרסיביים מאוד בעת האבחון ירדה ב-13% עם כל עלייה של נקודה אחת במדד ההיענות הכולל. הם גם קבעו כי הסיכון לסרטן ערמונית אלים בעת האבחון היה גבוה יותר ב-38% בגברים שהקפידו על פחות מ-4 מבין 9 ההמלצות, בהשוואה לאלו שהקפידו על ארבע המלצות או יותר.

מרבית הגברים מצויים בסיכון לסרטן ערמונית, אך דרגת האגרסיביות של המחלה היא החשובה ביותר מבחינה קלינית. התוצאות חיוביות גם עבור גברים שכבר אובחנו עם סרטן ערמונית וחוששים מפני החמרה של המחלה, שכן ניתן לשלוט במחלה באמצעות דיאטה ואורח חיים בריא. בסך הכל, הגבלת צריכת בשר אדום והימנעות מדיאטה עתירת אנרגיה מספקים הגנה משמעותית מפני גידולים אלימים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום