ורידים בולטים, יחסי מין חורקים

(1)
לדרג

הקשר בין בעיות בכלי הדם לליקוי בתפקוד המיני ידוע בקרב גברים. מתברר כי אצל נשים, ורידים עלולים אף לגרום לכאבים בזמן הסקס. החדשות הטובות: הבעיה ניתנת לטיפול

מאת: ד"ר רם אברהמי

סקס הוא מרכיב חשוב מאוד בזוגיות. יש בו קירבה, רגש, אינטימיות ונתינה. עולם אישי ייחודי של בני זוג, המשפיע על כל רגע ורגע מחייהם.

רבים יודעים על הקשר בין כלי דם לבין בעיות בתפקוד המיני של הגבר, במצבים של בעייה באספקת הדם, כדוגמת סוכרת. אך לא רבים מודעים להיקף הבעיה מהצד הנשי. נשים צעירות ובגיל הפוריות סובלות מכאבי אגן, כאבים והתכווצויות ברגליים ובבטן, לאחר ובזמן קיום יחסי מין, עד כדי חוסר הנאה ופחד מהרגע שאחרי.

כפי שיש ורידים ברגליים, יש גם מערכת ורידים ענפה באגן. בעת הריון, יש גודש פיזיולוגי בוורידים אלו, ובאופן תקין, פרט לכבדות ואי נוחות מוכרת, במצב התקין, לא נראה או נחוש הפרעה ממשית. בקרב נשים, בהן ורידים אלו מקולקלים (כשהשסתומים החד כיוונים לא מונעים זרימת הדם כלפי מטה), נוצר גודש-לחץ בוורידים, אשר מתנפחים כבלון, ומתחילים לראותם בחלק הפנימי והאחורי של הירכיים, ואף בולטים בצידי הלביה בגבר, התופעה נקראת וריקוצלה: ורידים בולטים על פני האשך. עם ריבוי ההריונות והלידות, הוורידים הנפוחים כבר אינם חוזרים למצבם הראשוני . האשה מתחילה לסבול מגודש קבוע של ורידי האגן. בעוד בהריונות הראשונים, היה קושי חולף בעמידה וישיבה ממושכת, קושי אשר חלף לאחר הלידה, המצב כעת יהיה של סבל מתמשך, המוגבר בעת מחזור, ולעיתים מתעצם לאחר קיום יחסי מין.

כיצד מאבחנים ורידים בולטים?

אבחון של מצב זה בגבר היא אבחנה פשוטה: רואים ורידים בולטים על פני האשך. ואילו אצל האשה, האבחנה דורשת רמת חשד גבוהה. יש לקבל אנמנזה מפורטת ולשמוע איך היה בהריון: האם נראו ורידים בולטים באזור האגני? מה היתה מידת אי-הנוחות והכאבים? לא אחת, נשים צעירות מגיעות לאחר מספר לידות, ומדווחות על סבל רב בעת ההריון, כולל קושי ניכר בעמידה בת מעל מספר דקות. כמובן שאם בודקים את האשה בעת ההריון, נראה צבר הוורידים בולט בעת עמידה. האבחון ההדמייתי של המצב הוא על ידי בדיקת סיטי, בדיקה המדגימה את ורידי האגן. גם בבדיקת סונר גניקולוגי, ניתן לצפות בוורידים מורחבים, אך בדיקה זו מחייבת מיומנות ספציפית של הבודק. יש לציין שלוורידי אגן אלו, לא ניתן להתאים חגורה או גרב, אשר תדחוק אותם פנימה, ותמנע הגודש. לכן, זהו סבל מתמשך, עד הלידה.

ניתן לבצע טיפול בהזרקה מטרשת: הזרקת חומר אלכוהולי, אשר שורף את הווריד המקולקל וגורם להרס שלו. על ידי כך, הוריד כבר לא יתנפח ולא יגרום לגודש וכאבים. בשל מיקום הוורידים ומקורם האגני, לא נוקטים בשיטה ניתוחית, אלא בטירוש (הזרקת קצף) של הווריד.

כך למשל, זוג צעיר הגיע למרפאתי בשל ורידים בולטים ברגל השמאלית של האשה, ואגב השיחה ציינו בני הזוג את הסבל ועוגמת הנפש הנגרמים לאשה, מיד לאחר קיום היחסים. בבדיקה שערכתי, ניתן היה לראות ורידים בולטים בשוק, אך גם יותר מכך. בעין בוחנת ובבדיקת דופלקס ורידים שביצעתי, נתגלו ורידים באזור המפשעה בחלק הפנימי. לשאלתי האם הם בולטים ומציקים במחזור או בהריון נעניתי בחיוב. מכאן, האבחנה והטיפול היו פשוטים. מדובר בוורידי אגן בולטים, יחד עם דליות ברגליים, אשר בעת קיום יחסי מין, עקב הגודש האגני וקיום קולטנים הורמונאליים על דופן הווריד, גורמים לכאב ולהתכווצויות, לאחר קיום יחסי מין. מעבר לטיפול המקובל בוורידי הרגליים, הוספתי טיפול מטרש לוורידים הבולטים במפשעה, כך שיצומצם הגודש באגן. ואכן, לאחר כחודש, כאשר הזוג הצעיר חזר עם החיוך והאושר, התמלאתי שמחה על כך שהצלחתי לעזור בנקודה כל כך משמעותית ודיסקרטית.

הנזק הסמוי של הלידות

נשים רבות, בפרט לאחר הרבה לידות, הסובלות מגודש ורידי האגן, שאינו מתבטא כמעט בכל ביטוי חיצוני נראה לעין, מפני שהוורידים הבעייתיים הם בבטן התחתונה, ולא כמו הדליות ברגליים הנראות לעין כל. לעיתים התופעה מופיעה יחד עם דליות, אך יכול להיות לתופעה רק ביטוי יחיד. התלונות השכיחות הן כאבי אגן, כבדות במחזור, עייפות, כאבים ואי נוחות, לאחר קיום יחסי מין, היכולים להקרין לרגל, כאבים הנמשכים מספר דקות עד חצי שעה ויותר.

האבחון הראשוני של הבעיה הוא לפי אנמנזה. לאחר מכן, דופלקס ורידים כולל ורידי האגן. לפי הצורך, CT . ההחלטה על הטיפול תלויה במידת הליקוי. ניתן לרוב לטפל על-ידי הזרקות מטרשות, באופן ישיר. באם המצב מחייב, נזקקים לצינתור של ורידי האגן, בשיקוף, ואבלציה או חסימה שלהם, על ידי הזרקת חומר דבק. אך לרוב ניתן להקל בהזרקה מטרשת, במרפאת הרופא. ההזרקה פועלת מיידית, ללא צורך בשינוי אורח החיים הרגיל. יש לציין שהזרקות מטרשות אינן מבוצעות בעת הריון או בעת הנקה.

ד"ר רם אברהמי
בואו לדבר על זה בפורום כלי דם ורידים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום