דיאטה: מיתוס המזון הבריא

(0)
לדרג

למוצרים רבים יש שם שמשדר בריאות, אך אין שום דבר משותף להם ולאורח חיים בריא. הכירו את המאכלים הערמומיים שיהרסו לכם את הדיאטה בלי שתשימו לב

מאת: מערכת zap doctors

חלק גדול מהמאכלים המשווקים כמוצרים בריאים או דיאטטיים, הם מוצרים שכל קשר בינם לבין ירידה במשקל הוא מקרי בהחלט. מומחי התזונה מאוניברסיטת פיטסבורג, ארה"ב, הכינו רשימה ארוכה למדי של מוצרים שכדאי להימנע מהם כדי להצליח בדיאטה.

משקאות פירות/יוגורט קפואים

מקרר הגלידות כל כולו זועק מתוק וסוף לדיאטה, ואנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו מקבלים - הרבה סוכר ושומן. החלופה המתבקשת - משקאות היוגורט, הפירות והסמות'יז למיניהם - שאמורים להיות בריאים ומשביעים. העניין הוא שכוס קטנה עלולה להכיל 80 גרם סוכר, 350 קלוריות לפחות, מנת חלבון מזערית ולעתים גם אפס תכולת פרי טרי.

חטיפי אנרגיה

ברור שהם מספקים אנרגיה, איך לא, הרי חטיף קטן שתחסלו בשתי נגיסות עלול להכיל עד 500 קלוריות. מדובר באחת ההונאות הגדולות של תעשיית המזון, ואם בכל זאת אתם חייבים - חפשו את אלה המכילים 200 קלוריות לפחות, לפחות 5 גרם של חלבון וסיבים תזונתיים, שיספקו לכם אנרגיה כשרמות הסוכר יפלו תוך זמן קצר.

"ללא סוכר"

מדוע לא ליהנות ממשקה קל ללא סוכר, או מיוגורט פירות שלא עולה כמעט בקלוריות? מחקרים שנערכו בנושא מצאו כי גופינו החושק בסוכר, מנסה לפצות את עצמו ולכן אל תתפלאו שמשקה מוגז ללא סוכר יגרום לכם לאכול יותר, כך שלא חסכתם בקלוריות כלל, להיפך.

גרנולה

ארוחת מוזלי, גרנולה עם יוגורט ופירות טריים, זועקת בריאות, רעננות ובוקר טוב. וגם המון קלוריות מיותרות. הגרסה דלת השומן לכאורה בדרך כלל מכילה רק 10% קלוריות פחות, וגם עלולה לגרום לכך שתאכלו הרבה יותר או תעמיסו כמות כפולה של דבש או סילאן. כך למשל, מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מצא כי אנשים צרכו כמות גדולה ב-49% של גרנולה כשהובטח להם שהיא דלת שומן. חפשו אחר גרנולה דלת סוכר, המכילה דגנים מלאים, והמתיקו אותה בפירות טריים בלבד.

יוגורט דל שומן

זהו הסופרסטאר של עולם הבריאות - עשיר בחלבון ובסידן, אך מפוצץ בסוכר. חלק מהחברות מוסיפות 30 גרם ויותר של ממתיקים לגביע הקטנטן. השוו בין יוגורט רגיל ליוגורט דל שומן, וראו את ההבדלים. אז מה עושים? לפני שאתם הולכים שבי אחרי "0% שומן", העדיפו יוגורט בן 90-130 קלוריות לגביע, המכיל עד 20 גרם סוכר.

אומגה 3

אמרו לנו שהיא בריאה ללב ולמוח, ושאנחנו חייבים להכניס אותה לתפריט היומי. נכון, אבל כוונת המשורר הייתה לאכול דגים, ולא ביצים/דגני בוקר או יוגורטים "בתוספת אומגה-3". אלה מכילים לרוב כמויות מזעריות של אומגה הכוללת את הרכיב ALA, ממקור צמחי, ולא EPA/DHA, הרכיבים החיוניים לגופנו. דרך אגב, ב-180 גרם של דג סלמון יש פי 100 אומגה 3 מאשר ביוגורט מועשר. צמחונים יכולים לשקול לצרוך תוספי תזונה.

חסה - חסרת כל ערך

חסה היא לא רק חסרת טעם, אלא גם חסרת כל ערך תזונתי. הטעם המשמים מוביל אותנו להגזים בתוספות או ברטבים. עדיף לבחור בעלי תרד או ארוגולה לסלט. במקום רוטב שייתן קצת טעם, פוררו 2 כפות גבינה כחולה או גבינת פטה והוסיפו שמן זית וחומץ.

מתכונים בנושא:

ספגטי מוקרם

קנלוני בשר

ספגטי ברוטב שמנת ופטריות

פשטידת פסטה מתוקה

כל כך הרבה דגנים

לחם או פסטה המבטיחים לנו שילוב של כמה דגנים מלאים יחדיו, לעתים גם 7 או 8 דגנים במוצר אחד - נראים תמיד כבחירה בריאה יותר. ככה זה עם מוצרים שהשיווק שלהם הרבה יותר מזהיר מהתכולה. הפכו את האריזה ובידקו את ההרכב התזונתי; גם אם יש במוצר מספר דגנים ייתכן שרובו מורכב מחיטה רגילה. העדיפו מוצרים שמכילים 100% דגן מלא, חיטה או שיבולת שועל, או חפשו את הרכב הסיבים במוצר - כמה שהוא יותר גבוה, כך מדובר במוצר "מלא" יותר.

מים מועשרים

מים בטעמים, בתוספת ויטמינים, בתוספת אנרגיה והבטחות דומות שאמורות לשדרג מוצר בסיס כמו מים - טומנות בחובן בעיקר תוספת קלורית מיותרת. רוצים לשפר את טעם המים? הוסיפו לימון.

סלט קיסר

תמים למראה, סלט המכיל חסה פריכה ורצועות חזה עוף, הוא אחד הסלטים שכדאי לוותר עליהם כשאוכלים בבתי קפה או במסעדות. רוטב הסלט עשוי על בסיס מיונז, מה שהופך אפילו קערת סלט קטנה למאכל הכולל 30 אחוזי שומן וכ-400 קלוריות. כדאי לבקש שמן זית ומיץ לימון במקום.


אייס טי (תה קר)

אותם חומרים נוגדי חמצון שמדברים עליהם כל כך הרבה, לא באמת הופכים את התה התעשייתי למשקה בריאות. בקבוק של כחצי ליטר עלול להכיל יותר מ-200 קלוריות ו-59 גרם סוכר. בריא זה בטח לא. אם בכל זאת בא לכם תה מרענן וקר כשאתם מחוץ לבית, קנו תה לא ממותק כלל. תה צמחים או פירות יער מתוק יותר מתה רגיל עם לימון, שכדי לכסות על החמיצות זקוק לתוספת גדולה של סוכר.

חטיף צ'יפס בננה או תפוח

אולי הם לא נראים משומנים, ולא צריך לשטוף ידיים רגע אחרי, אבל בדומה לחטיף צ'יפס רגיל, מדובר בחטיף שמן (9% שומן ו-8% שומן רווי, כמו בהמבורגר). באמת שעדיף לאכול בננה טרייה, 0 גרם שומן ו-100 גרם קלוריות בלבד.

חמוצים ושימורים

לבבות ארטישוק, גרגרי חומוס וזיתים מכילים כמויות אדירות של נתרן. עדיף לא לאכול שום דבר מקופסאות שימורים, אך טונה, שעועית, פלפל אדום ומלפפונים עדיפים. כדאי לשטוף את הירקות המוחמצים במים, כדי להוריד את שאריות המלח.

פופקורן

גרגרי התירס המנופחים משווקים לעתים כחטיף דיאטטי למדי, שמותר בחלק מתוכניות ההרזייה. נכון שיש יותר גרועים ממנו, אבל מדובר בחטיף חסר ערך תזונתי המכיל כמות גדולה של שומן טראנס. אם אתם ממש חייבים - חפשו פופקורן ללא שומן זה. הוסיפו טעם באמצעות קורט תבלינים יבשים שתפזרו כשהחטיף שלכם ייצא מהמיקרו.

שמן זית לייט

לייט היא מילת קסם שמפילה גדודים של שומרי משקל. במקרה של שמן זית למשל, שמן דל הוא בדרך כלל דל בטעם ובהיר יותר בגוון. תכולת השומן עם זאת זהה, וכך גם כמות הקלוריות.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנה.

המאמר המקורי פורסם באתר webmd.com

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום