בלי פרופורציה: דב קליין נגד גוגל

(0)
לדרג

המנתח הפלסטי ד"ר דב קליין יחזיר לרשת פרופורציה ולחברת גוגל לפחות 50 אלף שקל, פיצויים שקיבל מהן על השימוש בשמו בפרסומת במנוע החיפוש

מאת: מערכת zap doctors

מחיר התהילה. ד"ר דב קליין, אחד המנתחים הפלסטיים המפורסמים בישראל, יחזיר לרשת מרפאות פרופורציה ולחברת גוגל ישראל 50 אלף שקל, פיצויים שקיבל מהן בעבר כשתבע אותן על שימוש בשמו בפרסומת באינטרנט. כך לפי הערעור שהתקבל אתמול (ג') בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בשנת 2006 גילה המנתח הפלסטי שכשהוא מחפש את שמו במנוע החיפוש גוגל, מתקבלת גם מודעה ממומנת של רשת הכירורגיה הפלסטית פרופורציה. הוא פנה לבית המשפט השלום בתל אביב, וקבל על כך שהרשת המתחרה משתמשת בשמו הפרטי ובמוניטין שצבר על מנת לפרסם את עסקיה. בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי שמו הפרטי של אדם אינו מושא למילות מפתח לפרסום, ולפיכך גוברת זכות האדם להימנע משימוש בשמו על האינטרס השיווקי של המתחרה ועל עיקרון התחרות החופשית. הגם שמדובר בסכום פיצויים זניח עבור הנתבעות, הן לא התכוונו לוותר וערערו על הקביעה. ד"ר קליין מצדו ערער ותבע פיצויים של 300 אלף שקלים.

"אין פסול בשימוש בשם אדם כמילת חיפוש"

סלע המחלוקת בין שני הצדדים התמקד בשירות הפרסום הממומן של חברת גוגל, המציעה לכל דורש לשלם על מילות חיפוש מוגדרות, כך שמי שמקיש אותן במנוע החיפוש, יגיע לפרסום שהוזמן. יש לציין כי יש הפרדה ברורה למדי בין תוצאות החיפוש הטבעי לבין תוצאות ממומנות. בית המשפט המחוזי שדן בערעור קבע שבפרסומת עצמה של חברת פרופורציה לא נעשה שימוש בשמו של התובע, ואין פסול בקניית מילות חיפוש על שם העסק המתחרה.

בפסק הדין הסתמך השופט גדעון גינת על פסיקה קודמת בנושא מהארץ ומחו"ל וכן על המקובל בעולם הפרסום שמחוץ לרשת. כך למשל הביא לדוגמה מצב שבו נפתח בית עסק מתחרה סמוך לבית עסק מצליח, או מפרסם משבץ את המודעה שלו בעיתון בעמוד סמוך לפרסום של המתחרה. "ציון סימן מסחר, או שם עסק, או שמו של אדם המתאר את עסקו המסחרי כימילת מפתח, אין בו, כשלעצמו, כדי לפגוע בזכויותיו של הבעלים של סימן המסחר, שם העסק או השם", פסק. "מסקנתי היא ששימוש בסימן מסחר, דהיינו, שימוש שבו סימן המסחר מהווה רק קיצור דרך כדי להצביע על מוצר או שירות פלוני, אין בהם פסול. השימוש שעושה מחפש במנוע חיפוש 'מילת מפתח' אינו פסול, ואינני רואה מדוע שימוש של מתחרה בדף התוצאות של החיפוש כדי לפרסם שם בצורה מאובחנת מודעה, או קישור ממומן, הם פסולים", קבע.

בהתאם לכך הורה על ד"ר קליין להחזיר את סכום הפיצויים וכן שכר טרחה של 28 אלף שקלים בתוספת הפרשי ריבית והצמדה.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום