נערה הוכשה ע"י נחש בשנתה

(0)
לדרג

בת 17 יצאה לטיול בצפון, נכנסה לתוך שק השינה, ולפתע החלה להרגיש תחושת נמק בידה. מצבה הידרדר במהירות עד שטופלה על ידי נסיוב נגד הכשת צפע

מאת: מערכת zap doctors

בזמן שישנת. נערה בת 17 פונתה בסוף השבוע לבית חולים כרמל, לאחר שהוכשה על יד נחש במהלך טיול בצפון. מכיוון שלא הרגישה את ההכשה, תזמון הטיפול בבית החולים היה קריטי.

לקראת שעות הלילה, כשנכנסה לשק השינה ובדיוק החלה להירדם, הרגישה הנערה תחושת נימול בידה. "התחלתי לעסות את היד, אבל זה לא עזר, פתאום התחילו כאבי תופת שלא יכולתי לעמוד בהם ופרצתי בבכי". החובש שאל את הנערה אם היא נעקצה על ידי בעל חיים כלשהו, אבל היא ענתה שהיא לא זוכרת.

הנערה ניסתה לחזור לישון, אך מצבה הוסיף להחמיר, והיא הגיעה לחדר המיון כשפניה מנופחות והיא מקיאה בלי הפסקה. תחילה סברו הרופאים שמדובר בעקיצה של בעל חיים אחר, והחלו לטפל בנערה בחומרים אנטי אלרגניים. אחרי הטבה כללית החלה היד של הנערה להתנפח שוב בצורה מדאיגה.

ד"ר אופיר לבון, מנהל היחידה לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה קלינית, החל לחשוד שמדובר בהכשת נחש. אורתופדים שהזמין להתייעצות, יחד עם שינויים בבדיקות הדם, חיזקו את ההערכה כי מדובר בהכשה. תוך זמן קצר טופלה הנערה באנטידוט המיוחד לטיפול בהכשת נחש צפע. "מדובר בתרופה ביולוגית ממקור החי, המיוצרת מנוגדנים של בעלי חיים אחרים", מסביר ד"ר לבון. "מתן האנטידוט ללא צורך עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות, וצריכה להיות החלטה מאוד מחושבת במקרה של מטופלת שלא ראתה ולא הרגישה שהוכשה".

בזכות הטיפול, מצבה של הנערה השתפר במהירות: "ללא הטיפול, ייתכן שהנפיחות הייתה ממשיכה וגדלה, עד למצב של שיתוק היד, נמק, חסימה ונזק לעצבים ולכלי הדם. דימומים קשים עד למצב של פגיעה בלתי הפיכה וקשה ביד". אומר ד"ר לבון.

לאחר שלושה ימים המטופלת שוחררה לביתה, ואין לה כל כוונה להפסיק לטייל. "מבחינתי מדובר בנס, היו לי כאבים ורגעים שממש פחדתי על החיים שלי. אני לא אתן לנחשים לנצח אותי, ואני מתכוונת להמשיך במסלול שלי של אהבת הארץ".

מה עושים במקרה של הכשה?

בישראל מתרחשות מאות הכשות בשנה. "בכל מקרה של חשד להכשה יש להתפנות במהירות האפשרית לבית החולים. יש לקבע ולא להזיז את האיבר הנפגע, לא לחסום בשום צורה את כלי הדם באיבר שהוכש, ובטח לא למצוץ את הארס כמו שרואים בסרטים. במקרה הצורך ניתן לקחת משככי כאבים עד הגעה לטיפול רפואי מסודר", מסביר ד"ר לבון.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום