אוויר נקי למען הלב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי הפחתה של זיהום האוויר עשויה למנוע 8,000 מקרי אשפוז על רקע אי-ספיקת לב; דבר שישפר את הבריאות ויביא לחיסכון רב בעלויות הטיפול הרפואי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפחתה של זיהום אוויר עשויה למנוע אלפי אשפוזים על רקע אי ספיקת לב, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Lancet.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים נתונים מ-35 מחקרים מ-12 מדינות, על מנת להעריך את השפעות זיהום האוויר על אשפוזים עקב אי-ספיקת לב. החוקרים מצאו כי המזהם הנפוץ ביותר הנישא באוויר, פחמן חד-חמצני, לווה בעלייה הגדולה ביותר במקרי אשפוז או מקרי תמותה עקב אי-ספיקת לב. גזים וחלקיקי אוויר (למעט אוזון) לוו גם הם בסיכון מוגבר לאשפוזים או תמותה עקב אי-ספיקת לב.

החוקרים זיהו עלייה של 3.5% בסיכון לאשפוז או תמותה בעקבות אי-ספיקת לב עבור כל עלייה של יחידה אחת ברמות פחמן חד-חמצני. באשר לגופרית דו-חמצנית וחנקן דו-חמצני, שיעורי העלייה המקבילים עמדו על 2.3% ו-1.7%, בהתאמה, לכל עלייה של 10 יחידות חלקיקים. עוד מצאו החוקרים קשר בין עלייה בריכוז החומר החלקיקי ובין עלייה של 2% בשיעור האשפוזים או תמותה עקב אי-ספיקת לב.

החוקרים מציינים כי שיעור האשפוזים ומקרי התמותה עקב אי-ספיקת לב הגיעו לשיא בזמנים שבהם איכות האוויר הייתה הגרועה ביותר. עם זאת, הם מדגישים כי אינם ממליצים לרופאים או למטופלים לשנות את הטיפולים או ההתנהגות כתוצאה מהמחקר. הסיכון לאדם פרטני הוא נמוך, הם מסבירים, אך כולם חשופים לזיהום אוויר ומדובר בהשפעה על כלל האוכלוסייה.

כל המחקרים למעט אחד נערכו במדינות מפותחות, בהן גם שיפור מתון באיכות האוויר צפוי להשפיע באופן משמעותי על מצב הרפואה, ולהביא לחיסכון בעלויות הטיפול הרפואי. לפי ההערכות, ירידה במזהמים בעלי חלקיקים קטנים (פחות מ-2.5 מיקרומטר) צפויה להביא לחיסכון של מאות מיליוני דולרים בכל שנה ולמנוע קרוב ל-8,000 אשפוזים עקב אי-ספיקת לב.

החוקרים מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים להערכת הקשר הסיבתי והמנגנונים הביולוגיים, שכן זיהום אוויר הוא נושא בעל חשיבות לבריאות הציבור עם השפעות משמעותיות על מערכת הלב וכלי הדם.

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום