חסך בשינה מוביל להשמנה

(0)
לדרג

ניסוי שבדק מה קורה לאנשים ששנתם מוגבלת לארבע שעות בלילה, מגלה כי הדבר עלול להוביל לעלייה גדולה במשקל, בגלל אכילה בשעות מאוחרות ובחירה במזון שמן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ישנים יותר, משמינים פחות. מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו החודש בכתב העת Sleep, עולה כי הגבלת שינה לארבע שעות בלילה, למשך חמישה לילות רצופים, מובילה לעלייה גדולה יותר במשקל הגוף.

החוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה עקבו אחרי 225 משתתפים בני 22-50, הנחשבים בריאים, לא מעשנים ובעלי מדד מסת גוף תקין. החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך שבוע בביתם לפני בדיקות במעבדה, במהלכן בחנו את המשתתפים למשך 12, 14 או 18 ימים רצופים. הם חילקו באקראי את לשתי קבוצות באחת מהן שעות השינה הוגבלו.

המשתתפים בקבוצת המחקר ישנו ביומיים הראשונים 10-12 שעות במיטתם, ולאחר מכן במשך חמישה לילות רצופים ישנו 4 שעות (מארבע עד שמונה בבוקר). המשתתפים בקבוצת הביקורת ישנו עשר שעות במיטתם (מעשר בלילה עד שמונה בבוקר). במהלך הבדיקות המעבדתיות, המשתתפים לא יכלו לעזוב את המעבדה ולא יכלו להתאמן, אך היו רשאים לצפות בטלוויזיה, לקרוא, לשחק במשחקי וידאו או קופסה, וכן לעסוק בפעילויות יושבניות שונות.

החוקרים עקבו אחר צריכת הקלוריות של חלק מהמשתתפים ושקלו את כל מוצרי המזון שניתנו בזמני ארוחות מוגדרים. עם זאת, המשתתפים היו רשאים לאכול בכל עת, ובתנאי שהדבר לא הפריע לבדיקות. מוניטורים תיעדו את כל מוצרי המזון והמשקאות שצרכו המשתתפים ואת השאריות שנותרו. החוקרים מדדו את משקל הגוף 6-7 ימים לפני הניסוי, בעת הקבלה למעבדה ובעת השחרור.

במשתתפים ששעות השינה שלהם הוגבלו נרשמה עלייה גדולה יותר משמעותית במשקל הגוף (0.97 ק"ג), בהשוואה לקבוצת הביקורת (0.11 ק"ג), ככל הנראה בשל האכילה בשעת לילה מאוחרת ובחירה במזונות עם תכולת שומן גבוהה יותר. בקרב משתתפים שהיו תחת ניטור הצריכה הקלורית בצורה קפדנית נרשמה עלייה של 0.52 ק"ג, בהשוואה לקבוצת הביקורת, שבה נרשמה ירידה של 0.53 ק"ג. בנוסף, בקרב משתתפים ששנתם הוגבלה נמצא שגברים עלו במשקלם יותר מנשים וגברים ממוצא אפרו-אמריקאי עלו יותר מגברים לבנים.

החוקרים כותבים כי למרות מחקרים קודמים רמזו לקשר בין משך שינה קצר לעלייה במשקל הגוף או השמנת-יתר, הם הופתעו לגלות עלייה משמעותית כל כך במשקל הגוף במהלך מחקר בתנאי מעבדה, ועל כן הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת המנגנון בבסיס הקשר.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום