מתח חד עלול לגרום לסוכרת

(0)
לדרג

מחקר שנערך בתקופת "עמוד ענן" חושף כי לחץ קשור לעלייה ברמות סוכר. מנהל מרפאת הסוכרת בוולפסון: "הלחץ של החברה המודרנית מסייע למגפת הסוכרת"

מאת: מערכת zap doctors

מה שלא הורג, לא מחשל. במחקר חדש שנערך במרכז הרפואי "וולפסון" במהלך מבצע עמוד ענן (נובמבר 2012), נמצא כי לחץ אקוטי, כגון מלחמה, קשור לעלייה מובהקת ברמות גלוקוז בקרב חולים מאושפזים. מעקב לטווח עשוי לחשוף הבדלים בתחלואה ותמותה כתוצאה מעלייה זאת.

ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל המרפאה לטיפול בסוכרת, ובין עורכי המחקר, שפורסם באחרונה בכתב העת היוקרתי Diabetes Technology and Therapeutics, מסביר כי ישנם חילוקי דעות לגבי השפעת הסטרס הפסיכולוגי על רמות הסוכר בדם; "יש הטוענים כי הסטרס גורם לעלייה של רמות הסוכר בדם, אבל עד היום הנושא נמצא בדיון. לכן בזמן המבצע הצבאי השווינו את רמות הסוכר של המאושפזים שנמדדו 3 ימים לפני המבצע לרמות הסוכר שהתקבלו במשך 4 הימים הראשונים ללחימה".

בסך הכל התקבלו 3,573 בדיקות סוכר, מתוכן 1,865 בדיקות נלקחו בתקופה שלפני המלחמה ו-1,708 נלקחו בזמן המלחמה. נמצא כי הממוצע של רמת הסוכר בתקופה שלפני המלחמה היה גבוה באופן משמעותי: 176 מ"ג לדציליטר בהשוואה ל-169 מ"ג לדציליטר לפני המלחמה. פרופ' בועז מונה, ראש היחידה לאפידמיולוגיה, שהייתה שותפה למחקר: "המסקנה היא כי סטרס אקוטי וחד כמו במצב של לחימה, קשור בעלייה משמעותית ברמת הסוכר של המאושפזים המבוגרים".

לדברי ד"ר וינשטיין, הסוכרת היא פונקציה של נטייה גנטית וגורם סביבתי, נרכש. "הגורם הגנטי הוא נתון קיים, אך הגורם הנרכש השמנה, אכילה לא נכונה, מתח, אירוע חד ופתאומי המלווה באיום על החיים, וגם מתח מתמשך וכרוני עלולים לגרום למחלה. גם מתח נפשי וגם מתח גופני, שניהם כאחד עלולים להוות גורם להתפתחות סוכרת למי שיש לו נטייה גנטית לכך. המתח, הסטרס, הלחץ של החברה שבה אנו חיים כיום, הוא בעיניי אחד הגורמים המרכזיים שבעטיים מחלת הסוכרת הפכה למגפה. אנחנו חיים בחברה של שמייצרת מתח כל הזמן, וראוי היה שמי שיש לו נטייה גנטית ללקות בסוכרת יחיה חיים שלווים וישתדל להימנע מעבודה שכרוכה במתחים. מרבית המטופלים שמגיעים אלי מציינים שהם נתונים במתח, ואני מסביר להם, שמעבר לטיפול הרפואי שאציע להם, קיימים אמצעים להפוגה ולהפחתה של המתח, כמו שיטת נשימה, טיפול פסיכולוגי, טיפול בהיפנוזה או מדיטציה".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום