פעילות גופנית מונעת אובדנות?

(0)
לדרג

מחקר ראשון מסוגו מצא כי ביצוע כושר גופני כבר מגיל צעיר טוב לגזרה אך גם לנפש - הוא מקטין משמעותית את הסיכון לאובדנות בגיל מבוגר יותר

מאת: מערכת zap doctors

עוד סיבה טובה להתחיל לעשות ספורט בגיל צעיר. מתוצאות מחקר חדש וייחודי, שנערך בקרב למעלה ממיליון גברים שוודים, עולה כי כושר גופני בגיל צעיר מפחית משמעותית את הסיכון לאובדנות בגיל מאוחר יותר. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Psychological Medicine.

החוקרים מצאו כי כושר לבבי ירוד בגיל צעיר מלווה בעלייה של פי שניים בסיכון להתנהגות אובדנית למשך עד 42 שנות מעקב. החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות כושר גופני כגורם העשוי להשפיע על הופעת התנהגות אובדנית.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-1,100,000 גברים שוודים שנולדו בין 1950-1987 והשלימו בדיקות רפואיות במסגרת השירות הצבאי. במהלך תקופת המחקר, תועד לפחות ניסיון אובדני אחד ב-12,563 גברים ותועדו 4,814 מקרי תמותה נוספים עקב אובדנות, ללא ניסיון קודם.

החוקרים זיהו קשר בין כושר לבבי נמוך לסיכון מוגבר לניסיון אובדני או תמותה עקב אובדנות בגיל מאוחר יותר (עלייה של כ-80% בסיכון לאובדנות). יחס הסיכון השתנה מעט בלבד לאחר הוצאת גברים שקיבלו טיפול באשפוז בשל דיכאון (עליה של 75% בסיכון לאובדנות).

עוד עולה מהנתונים כי תפקוד גרוע יותר במבחנים להערכת הכושר הלבבי ובמבחנים קוגניטיביים לווה בעלייה של פי חמישה בסיכון לניסיון אובדני או תמותה עקב אובדנות. החוקרים ציינו כי לא הודגם בעבר קשר בין הכושר הגופני ובין התנהגות אובדנית.

מדובר במחקר ייחודי בשל גודלו, העובדה שהכושר הלבבי נבחן באמצעים אובייקטיביים בגיל 18 שנים ומשך המעקב הממושך.

אחת התיאוריות היא שפעילות גופנית בגיל צעיר עשויה לתרום להגדלת יכולת הרזרבה של המוח, העשוי להביא להתפתחות כישורי התמודדות טובים יותר בזמני דחק. שנות ההתבגרות הן תקופה קריטית להתפתחות המוח, מאחר שזוהי התקופה של התפתחות רגשית וחברתית. לפיכך, חשוב לערוך מחקר גדול יותר להערכת חשיבות הכושר הגופני במונחים של התנהגות אובדנית בקבוצת גיל זו.

החוקרים מציינים כי לא ניתן להשליך את ממצאי המחקר על נשים או על נבדקים בתנאים אחרים, מאחר שדפוסי ההתנהגות האובדנית שונים בין גברים לנשים ובין תרבויות שונות. למרות זאת, הם מאמינים כי יש לשקול המלצה על פעילות גופנית למניעת אובדנות בצעירים.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום