דלקות בנרתיק: יש מה לעשות

(12)
לדרג

כמעט כל אישה בגיל הפוריות סובלת בשלב כלשהו בחייה מדלקת באזור הנרתיק. בין אם הזיהום הוא פטרייתי, חיידקי או טפילי, התופעות לא נעימות וחשוב לדעת כיצד למגרן

מאת: מערכת zap doctors

נרתיק האישה הוא אחד האזורים העדינים ביותר בגוף, וכתוצאה מכך נוטה ללקות בזיהומים - חיידקיים, פטרייתיים, טפיליים ואחרים. דלקת בנרתיק היא אחת הבעיות השכיחות בקרב נשים בעיקר בגיל הפוריות - כ-75% מהנשים יסבלו מתסמינים הקשורים בדלקת בנרתיק לפחות פעם אחת בחייהן, כשמחציתן יסבלו מכך פעם נוספת. בנוסף, כ-5% מהנשים סובלות מדלקות תכופות בנרתיק, שחוזרות זמן קצר לאחר טיפול תרופתי או שאינן מגיבות כלל לטיפול.

דלקות בנרתיק
דלקות בנרתיק

גירודים, עקצוצים וצרות אחרות

ד"ר דניאל מרנין, רופא נשים במרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת, מונה שלושה סוגים של דלקות בנרתיק:

פטרת: אחת הדלקות השכיחות והמציקות נגרמת על ידי פטריית הקנדידה על סוגיה. נוסף לקנדידה אלביקנס, הזן הנפוץ, ישנם זנים אחרים, עמידים לתרופות וקשים לטיפול כגון קנדידה גלברטה. הפטרייה גורמת לרוב לגרד ולעקצוצים בנרתיק ובפות, וכן להפרשה לבנה דמוית גבינת קוטג'.יש לציין שלכ-50% מהנשים יש קנדידה בנרתיק והתסמינים נובעים לרוב מ"התעוררות" הקנדידה ולאו דווקא מהדבקה חדשה.

נטילת אנטיביוטיקה רחבת טווח ידועה ביכולתה לעורר את הפטרייה, היות שהיא מחסלת את ה"חיידקים הטובים" שמונעים את שגשוגה של הפטרייה. בנוסף, כל מצב של פגיעה במערכת החיסונית יכול לעורר את הפטרייה - סוכרת, מחלה ממושכת והריון הם רק חלק מהמצבים המסייעים להתפתחות דלקת כזו.

הטיפול התרופתי המקובל הוא באמצעות משחות וטבליות לנרתיק המכילות חומר אנטי פטרייתי, ובמקרים קשים יותר באמצעות כדורים. לכדורים אלה יש גם תופעות לוואי וסיכונים בריאותיים כגון פגיעה בכבד.

וגינוזיס חיידקית: זוהי הדלקת החיידקית השכיחה ביותר, והיא נובעת מהפרעה וחוסר איזון במרקם הטבעי של הנרתיק. זה קורה כאשר החיידקים הטובים בנרתיק (לקטובצילוס) נפגעים, לעתים בשל נטילת אנטיביוטיקה, והכמות שלהם יורדת. משום שהחיידקים הללו מייצרים חומצה, חומציות הנרתיק פוחתת, וכתוצאה מכך חיידקים אחרים (בעיקר אנאירוביים) משגשגים וגורמים לתסמיני הדלקת.

הווגינוזיס מתבטאת בהפרשה מרובה בעלת ריח רע, מצב המחמיר לאחר קיום יחסי מין (ההחמרה נובעת, בין השאר, מטבעו הבסיסי של הזרע). הווגינוזיס עלולה לפגוע קשות באיכות החיים של האישה, בדימויה העצמי ובחיי הזוגיות.

הטיפול התרופתי המקובל הוא אנטיביוטי, והוא ניתן בצורת טבליות לנרתיק או בצורת כדורים (כגון דלצין או פלג'יל).

טריכומוניאזיס: נגרמת על ידי הטפיל טריכומונס וגינליס. להבדיל מהפטרת ומהווגינוזיס, זהו זיהום המועבר במגע מיני. הדלקת יכולה להיות קשה ולהתאפיין בהפרשה ירקרקה בעלת ריח רע מאוד, בגרד ובצריבה בנרתיק ובפות ובזמן מתן שתן, ובעקבותיהם להביא להגבלה בקיום יחסי מין. למרות שהטריכומונס ידוע כגורם לדלקות קשות כמתואר, הוא יכול גם לגרום דלקת קלה או לא לגרום לתסמינים כלל ולא לעורר חשד, ולכן לא תמיד הוא מאובחן ומטופל. הטיפול במצב זה הוא באמצעות אנטיביוטיקה (פלג'יל), וחייבים לטפל גם בבן הזוג בכדי למנוע הידבקות מחדש והעברת הזיהום בין בני הזוג, מצב הידוע בשם "פינג פונג". אם הזיהום מתרחש בהריון יש סכנה להפלות ולידה מוקדמת.

לאילו גורמים יש השפעה על דלקות בנרתיק?

תזונה: אכילה לא נכונה ולא מאוזנת ועודף משקל עלולים לגרום להופעת הקנדידה. פטרייה זו ניזונה בעיקר מסוכר, ולכן אכילת יתר של מזונות מתוקים מסייעת להתפתחותה. מי שסובלת מדלקת פטרייתית בנרתיק צריכה לאמץ דיאטה מיוחדת, להימנע מדברי מתיקה, מקמח לבן, מחלב (למעט יוגורט ומוצרים מחלב עיזים), מאלכוהול (בעיקר מבירה) וממוצרים המכילים שמרים, ולשלב זאת עם הטיפול בקנדידה.

לבוש: פטרייה נוטה להתפתח בסביבה לחה, ולכן כדאי לשמור על סביבה יבשה באזור הנרתיק. על מנת למנוע את התפתחות הדלקת. רצוי לא ללבוש בגדים לוחצים, אלא בדים אווריריים כדוגמת תחתונים מכותנה מלאה, ולהימנע מגרביונים העשויים מניילון. לאחר פעילות גופנית או רחצה בים או בבריכה כדאי להחליף בגד תחתון כמה שיותר מהר, כדי למנוע לחות באזור.

פרוביוטיקה: למרות שאין המלצה גורפת לנטילת פרוביוטיקה למניעה בלבד, למי שסובלת מדלקות חוזרות זה בהחלט יכול לעזור. תכשירי הפרוביוטיקה הם תכשירים המכילים חיידקים "טובים" שמאכלסים את הנרתיק ומונעים את התפתחות הפטרייה ואת התרבות החיידקים ה"רעים".

למרות שיש תכשירים המיועדים להחדרה לנרתיק, ניתן גם להסתפק בנטילתה דרך הפה (אך יש לעשות זאת לתקופה ארוכה יותר) היות שהחיידקים הטובים שנלקחים דרך הפה מגיעים בסופו של דבר אל הנרתיק.

חימום בשילוב אוזון: טיפול ייחודי לדלקות בנרתיק

לדברי ד"ר מרנין, ישנו גם טיפול שאינו תרופתי לדלקות חוזרות בנרתיק. "הטיפול הוא באמצעות חימום מקומי לנרתיק, בשילוב הגז אוזון", הוא מסביר: "החימום מבוצע על ידי מתמר המחומם על ידי מערכת מים במעגל סגור, כשהטמפרטורה מבוקרת על ידי הרופא ועולה לאט ובהדרגה. החום הורס את הגורם המזהם: ידוע כי הקנדידה רגישה מאוד לחום, והטריכומונס בדרך כלל מושמד בטמפרטורה של 40 מעלות. בנוסף, החימום מרחיב את כלי הדם ומשפר את זרימת הדם, מביא גורמי חיסון למקום ומחדש את רירית הנרתיק".

טיפולי החימום לרוב משולבים בטיפולי אוזון לנרתיק. זהו טיפול פשוט, המבוצע על ידי האישה עצמה במרפאה. האוזון מוסיף ליעילות טיפולי החימום והשפעתו דומה להשפעת החימום בחיסול מזהמים, הפעלת מערכת החיסון וחידוש הרירית.

ד"ר מרנין מסכם כי, "מי שסובלת מדלקות חוזרות בנרתיק, שכבר טופלו בכל אמצעי אפשרי, יכולה למצוא פתרון לבעיה המטרידה בטיפול הזה, שיעילותו הוכחה במקומות רבים בחו"ל וכן במחקר גדול שבוצע בבית החולים בילינסון בארץ. ממש לא חייבים להתייחס לפגיעה באיכות החיים כאל משהו ש'צריך לחיות איתו'".

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום