אק"ג אישי: לטוס בלב שקט

(0)
לדרג

חולים במחלות לב כרוניות נדרשים להתארגנות מיוחדת לפני חופשה ממושכת. כך תבחרו במכשיר אק"ג שינטר את מצבכם הבריאותי בנסיעה ויאפשר לכם לעדכן את הרופא המטפל בזמן אמת

מאת: אירית אלראי

בעיות בלב או מחלת לב כרונית יכולות להשפיע על ההחלטה לצאת לחופשה ממושכת, אולם כיום ניתן לצאת לחופשות כאלה מצוידים במכשיר אק"ג אישי, ובכך להפחית את הסיכון.

מה חשוב לבדוק לפני שקונים מכשיר אק"ג אישי?

האם המכשיר מסוגל לבצע בדיקה מקיפה של הלב? רק מכשיר שמבצע בדיקה של "12 ליד" (או "12 מוליכים") מבצע בדיקה מלאה, בדומה לזו שמתבצעת בבתי החולים. אירוע לבבי יכול לנבוע מאזורים שונים, ורק בדיקה של "12 ליד" מבטיחה שיקוף של כל אזורי הלב שמהם עלול לנבוע אוטם.

האם המכשיר מזהה הנחה לא נכונה? ישנם מכשירים שמספקים משוב מיידי (בקול ובתמונה), על האופן שבו הנחת את המכשיר, כך שניתן לגלות בזמן אמת שהמכשיר לא הונח כראוי. החיווי הזה חשוב במיוחד עבור מי שמבצע את הבדיקה לעתים רחוקות ואינו מיומן.

כמה זמן נמשכת הבדיקה? חשוב לבחור במכשיר שמבצע בדיקה מהירה יחסית (שניות עד חצי דקה), שכן במהלך אירוע לב יש חשיבות לזמן שחולף, גם מבחינת הנזק הלבבי וסיכויי ההישרדות, וגם מבחינת הקושי של החולה לשבת ללא תזוזה לצורך קבלת תוצאות מדויקות.

האם בדיקה אחת מספיקה? מאותה סיבה, יש להקפיד שהמכשיר יהיה מסוגל לספק תמונת מצב מלאה לאחר בדיקה אחת. יש מכשירים שרק לאחר צירוף של 2-3 בדיקות מספקים תוצאת אק"ג מלא. כמו כן יש להקפיד שהשימוש יהיה נוח ואינטואיטיבי, כזה שמתאים לכל אחד וללא צורך בידע מוקדם או רקע ברפואה.

מהו סוג האלקטרודות? אלקטרודות טובות הן כאלה שמוליכות את הגלים החשמליים מהם בנוי האק"ג בצורה הנקייה ביותר. כאשר קיים מגע מושלם בין האלקטרודה לגוף, שידור האק"ג יעבור ללא רעשי רקע מיותרים.

האם חגורת האלקטרודות אלסטית די הצורך? בכל המכשירים שמאפשרים ביצוע בדיקת אק"ג מלא, קיימת חגורה הנכרכת סביב החזה, שעליה ממוקמות האלקטרודות. חשוב לוודא שהחגורה תהיה אלסטית ושניתן להתאימה למידות הגוף האישיות בקלות.

האם ניתן לשמור את תוצאת הבדיקה? חשוב לוודא שהמכשיר מסוגל לתעד את תוצאת הבדיקה וכי יש אפשרות לצפות בה שוב, כאשר מגיעים לרופא או לגורם מטפל. ישנם מכשירים המאפשרים צפייה בכל הבדיקות לפי תאריכים, ועריכת השוואות ביניהן. השוואה שיערוך רופא בין בדיקה בזמן נתון, לבדיקות קודמות שערכתם, עשויה להיות משמעותית ומועילה.

האם ניתן לשלוח את תוצאות הבדיקה לרופא? ישנם מכשירים המתקשרים עם אפליקציות ומאפשרים שליחה מיידית של תוצאת הבדיקה לרופא, לצורך פיענוח והנחיה, גם מחו"ל. כך, למשל, אפליקציה חדשה של חברת שחל, המאפשרת ביצוע אק"ג מלא (12 מוליכים). האפליקציה ניתנת להורדה בחינם, והיא מתקשרת באמצעות בלוטות' עם "סמארט הארט", מכשיר אק"ג בגודל ובמשקל של סמארטפון, המוצמד לחזה. תוצאות הבדיקה משוגרות אונליין לצוות המוקד הרפואי, שגם יכול לשוחח עם הנבדק ולהנחות אותו בשיחה קולית דרך האפליקציה.

האם המכשיר בעל האישורים המתאימים? מומלץ לבחור במכשיר בעל אישור CE או FDA, המעידים על כך שהמכשיר עמד בהצלחה בבדיקות הנדרשות.

הכותבת היא סמנכ"ל מחקר ופיתוח בשחל

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום