תרופה חדשה לסרטן ריאה

(4)
לדרג

בבית חולים שיבא בוחנים מתן "אפטיניב" כטיפול קו ראשון במקום תרופות שנגדן התפתחה עמידות. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

במכון האונקולוגי בשיבא החל לאחרונה מחקר, במהלכו מקבלים חולי סרטן ריאה תרופה חדשנית בשם "אפטיניב", שאושרה לאחרונה על ידי מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA). למרות תופעות הלוואי, יש עדויות כי היא יעילה יותר מכימותרפיה.

סרטן ריאה הוא אחת ממחלות הסרטן הנפוצות והקשות ביותר לטיפול. בשנים האחרונות התגלה שב 15-20% מגידולי סרטן ריאה ניתן למצוא מוטציה בגן ששמו EGFR. הבדיקה לזיהוי המוטציה נמצאת בסל הבריאות ובשימוש בשלב האבחון של סרטן ריאה. קיימות תרופות שמעכבות את הגן הזה ויכולות להביא לנסיגה של הגידול או למנוע את גידולו לאורך זמן. תרופות אלו ניתנות ככדורים, בדרך כלל נסבלות יותר מכימותרפיה, עם תופעות לוואי קלות לרוב המטופלים, ומהוות את אחת מפריצות הדרך בטיפול בסרטן ריאה.

למרות יעילותן של תרופות אלו, בשלב מסוים מפתחים הגידולים עמידות, ולמרות המשך הטיפול, הגידול הסרטני גדל. אחת האפשרויות לטיפול במצב זה הוא מתן מעכבי EGFR מהדור השני, שלעתים גורמים לנסיגת הגידול גם במצב של עמידות לטיפול. אחד המעכבים, תרופה בשם "אפטיניב" ("גילוטריף"), אושרה לאחרונה על ידי ה-FDA, כטיפול בקו ראשון בחולי סרטן ריאה מתקדם עם מוטציה בגן EGFR. האישור ניתן בעקבות מחקר שבו הוכחה יעילות התרופה לעומת טיפול בכימותרפיה לחולים עם מאפיינים כאלה.

התרופה אמנם טרם אושרה לשימוש בישראל, אולם במכון האונקולוגי במרכז הרפואי שיבא מתקיים כיום מחקר בו ניתן "אפטיניב" לחולי סרטן הריאה. במסגרת המחקר ניתנת התרופה לחולי סרטן ריאות שגידולם הגיב ל"טרסבה" או ל"אירסה" בעבר, אולם הפך לעמיד לטיפולים אלו.

יוזם המחקר והחוקר הראשי הוא ד"ר יאיר בר, מנהל היחידה לגידולי ריאה ובית חזה במרכז הרפואי שיבא, מסביר כי "מדובר על טיפול שאינו פשוט. התרופה עלולה לגרום לשלשולים ופריחה עורית. עם זאת, ברוב המקרים ניתן לשלוט על תופעות הלוואי. בחלק מהחולים ניתן להשיג שליטה על הגידול בעזרת תרופה זאת".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום