מה בין ברזל להפרעות נפשיות

(0)
לדרג

מחקר: הפרעות קשב, עיכוב התפתחותי, דיכאון, מחלות פסיכיאטריות ואוטיזם - אלו הן חלק מההפרעות הקשורות לאנמיה בילדים. למניעה - תנו תוספי ברזל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בילדים ומתבגרים עם אנמיה על רקע חוסר ברזל תועד סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות, כולל הפרעת דיכאון, הפרעה דו-קוטבית, הפרעת חרדה ואוטיזם. כך לפי מאמר חדש שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry.

אנמיה על רקע חוסר ברזל היא תופעה נפוצה בילדים, מתבגרים ונשים במדינות לא מתועשות, וחוסר ברזל הוא גם החסך התזונתי הנפוץ ביותר במדינות מתועשות. לברזל תפקיד מרכזי בהתפתחות המוח וקיימות עדויות לפיהן לאנמיה על רקע חסר ברזל השפעה משמעותית על ההתפתחות הקוגניטיבית, האינטיליגנציה והתפתחות תקינה. עם זאת, הקשר בין אנמיה על רקע חסר ברזל ובין הפרעות פסיכיאטריות בילדות/גיל ההתבגרות, לא נבחן היטב.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על מאגר נתונים גדול בטייוואן, שהקיף בסך הכל כ-3 אלף ילדים ומתבגרים הסובלים מאנמיה, וכ-12 אלף ילדים בריאים בני אותו גיל ומין.
מניתוח הנתונים, שלקח בחשבון נתונים דמוגרפיים וגורמי סיכון לאנמיה, עלה כי בילדים ומתבגרים עם אנמיה, תועד סיכון גבוה יותר למספר הפרעות פסיכיאטריות, כולל הפרעת דיכאון (עלייה של פי 2.3 בסיכון), הפרעה דו-קוטבית (עלייה של פי 5.80), הפרעת חרדה (עלייה של פי 2.17), הפרעות הספקטרום האוטיסטי (עלייה של פי 3.08), הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (עלייה של פי 1.67), הפרעת טיקים (עלייה של פי 1.70), עיכוב התפתחותי (עלייה של פי 2.45), וכן פיגור שכלי (עלייה של פי 2.70).

החוקרים מציינים כי הקשרים שזוהו אינם סיבתיים כלומר אינם מעידים בהכרח על כך שחוסר ברזל תורם להתפתחות הפרעות פסיכיאטריות. כך למשל, ייתכן שהקשר טמון בדפוסי האכילה והבעיות הנפוצות בילדים עם הפרעות פסיכיאטריות, והם אלו שעלולים להוביל לחסרים התזונתיים, דוגמת חוסר ברזל. עם זאת, במקרים של אנמיה על רקע חסר ברזל מומלץ לשקול מתן תוספי ברזל למניעת סיבוכים פסיכיאטריים אפשריים, ולהיפך - על פסיכיאטרים לבדוק את הברזל בילדים ומתבגרים עם הפרעות פסיכיאטריות.

בואו לדבר על זה בפורום אנמיה ומחלות דם בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום