"אין להאכיל אסירים בכוח"

(0)
לדרג

על רקע החוק המתגבש, לפיו ניתן יהיה להאכיל שובתי רעב בכפייה, פנתה הר"י לשרת המשפטים, ציפי לבני: "הדבר מנוגד לכללי האתיקה הבינלאומיים"

מאת: מערכת zap doctors

בהסתדרות הרפואית (הר"י) מתריעים כי הצעת חוק המתגבשת במשרד המשפטים, אשר תאפשר להאכיל בכפייה אסירים ביטחוניים בכפוף לאישור בית משפט, מנוגדת לכללי האתיקה הבינלאומיים.

לדברי יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, אסורה האכלה בכוח של שובתי רעב, לרבות עצורים ואסירים, הכשירים להביע את עמדתם ואשר הבינו את המשמעויות הנגזרות מהסירוב לקבלת טיפול רפואי. "נושא שובתי הרעב הפוליטיים הוא נושא קשה וכאוב. איש מאיתנו אינו רוצה לראות במותו של בן אדם אחר, על אחת כמה וכמה קשה לרופאים לעמוד מנגד כאשר הם אמורים לטפל באדם הפוגע בעצמו ומרעיב עצמו למוות. יחד עם זאת, איסור האכלה בכפייה של שובתי רעב הוא בין הכללים האתיים הברורים והמוצקים בעולם המודרני והנאור, ומבוסס על האיסור של פגיעה באוטונומיה של האדם באשר הוא אדם", כתב בשבוע שעבר לשרת המשפטים, ציפי לבני.

בהר"י מסבירים כי הצהרת מלטה (1991) של ההסתדרות הרפואית העולמית, קובעת כי חל איסור מוחלט להאכיל בכפייה אסיר או עציר בניגוד לרצונו המודע והחופשי, ושהאכלה כזו אינה מקובלת מבחינה אתית. לדברי ביו-אתיקאי מפורסם, ג'ורג' אנס, האכלה בכוח של בן אדם כשיר אינה רפואה - אלא תקיפה חמורה.

אידלמן הבהיר כי עמדת הלשכה לאתיקה של הר"י חד משמעית. "אנו דורשים כי תשקלו שנית את עמדתכם, שהיא בניגוד לכללי האתיקה הבינלאומיים". הוא הוסיף כי הרופאים בשירות בתי הסוהר הצליחו עד כה לטפל בשובתי הרעב. "יש להתגאות בעובדה שאף אחד מעצורים ואסירים אלה לא נפטר במהלך שביתת הרעב. על כך קיבלנו שבחים גם מצד ארגון הצלב האדום הבינלאומי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום