נתפס השריר? הקור לא יעזור

(0)
לדרג

מחקר חדש: התזת אוויר קר לשחרור שרירים שנתפסו באימון תורמת אולי להרגשה טובה, אך חסרת תועלת; הטיפול לא מרפה את השריר ולא משכך את הכאב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

התזת אוויר קר מאוד עשויה להביא לתחושה טובה באזור השרירים המאומצים, אך הטיפול הפופולרי אינו מונע כאבי שרירים או פגיעה בכוח השרירים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

במחקר השתתפו 24 גברים שהתבקשו לספוג נזק לשריר הזרוע. המתנדבים יישרו שוב ושוב את הזרוע עד שהייתה ישרה לחלוטין כנגד התנגדות. בתוך יממה השרירים שהפעילו המשתתפים החלו לכאוב, והחוקרים עקבו אחר מצבם במשך שבועיים. מחצית מהגברים קיבלו טיפול בקור מיד לאחר הפעילות המאומצת ושוב לאחר יום, יומיים ושלושה ימים. הטיפול כלל שלושה מחזורים, כל אחד ארך ארבע דקות וכלל התזת אוויר קר בטמפרטורה של 30 מעלות צלזיוס. יתר הגברים לא קיבלו שום טיפול.

כוח השרירים בשתי הקבוצות צנח יממה לאחר הפעילות, אך הטיפול בקור לא הביא לכל תועלת בקבוצה שטופלה. כאבי השרירים הגיעו לשיא לאחר מספר ימים מהפעילות המאומצת, עם הטבה הדרגתית במהלך השבועיים הבאים. עם זאת, בקבוצה שטופלה בקור לא היה שום יתרון בהשוואה לקבוצה שלא טופלה.

אחד המדדים שהיה שונה משמעותית בין הקבוצות נגע לתהליך הדלקתי, כפי שנמדד לפי רמות חלבון המכונה C-Reactive Protein (CRP). רמות החלבון נותרו קבועות בגברים בקבוצה שטופלה בקור, בעוד שבאלו שלא טופלו נרשמה עלייה של 93% ברמות החלבון, שלושה ימים לאחר הפעילות המאומצת. החוקרים ערכו גם בדיקות אלקטרומיוגרפיה (EMG) למדידת היקף הנזק לשרירים במהלך הפעילות. הם מצאו כי בקבוצת ההתערבות שמרו הנבדקים על פעילות השרירים למשך כיומיים.

במילים אחרות, בעוד שבשתי הקבוצות נרשמה ירידה בפעילות השרירים, בקבוצה שקיבלה טיפול בקור שמרו הנבדקים על פעילות השרירים למשך פרק זמן ארוך יותר לפני ההידרדרות. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי ההבדלים בין הקבוצות היו קלים, וכי לא זוהתה השפעה על תפקוד השרירים. החוקרים מציינים עוד כי טיפול בקור עשוי לסייע לחולים לחוש טוב יותר בזמן קבלת טיפול בשל פגיעה בשרירים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ספורט לבריאים ונכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום