מי ישלם על הטיפול הנפשי?

(0)
לדרג

חוק ההסדרים: ועדת הכספים של הכנסת פיצלה מהסדר ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים בתחום בריאות הנפש את נושא טיפול היום

מאת: מערכת zap doctors

הרפורמה בבריאות הנפש. בתום דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת, פוצל מחוק ההסדרים נושא ההתחשבנות על טיפולי היום בין קופות החולים לבתי החולים בתחום בריאות הנפש.

סגן ראש אגף התקציבים, משה בר סימן טוב, הסביר כי תיקבע תקרת צריכה שעד אליה קופת החולים תשלם מחיר מלא לבית החולים, ומעבר לה התשלום יהיה על פי שיעורי ההתחשבנות; שיעורים מופחתים עד 30% פחות מהמחיר המלא. "הנושא נתקע בוועדת העבודה, רווחה ובריאות, אז החלטנו לעשות את זה שלא בחקיקה רגילה", אמר, "קופות החולים חייבות לספק את השירותים בפריסה ארצית ובזמינות מלאה. לצורך כך, אף ניתנת תוספת משאבים משמעותית לקופות. הזכות של המבוטח לקבל שירות מוגדרות בחוק ביטוח בריאות ממלכתי". סגן שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן (יהדות התורה) ציין כי התקציב לנשוא גדול יותר מאשר בתקופת כהונתו.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, אמר בדיון כי "המצב כיום לא תקין, כשאני גם המפעיל של שירותי בריאות הנפש וגם הרגולטור בו זמנית וצריכה להיות הפרדה. אחרי עשור של דיונים וסבל רב לחולים ולמשפחותיהם, חייבים לעשות מעשה. כיום יש רק 30 מרפאות ברחבי הארץ וגורמים שונים, שהם המיעוט תוקעים את הנושא. המצב הנוכחי פוגע בחולי הנפש והכי גרוע, רכישה שירותים פרטיים בהיקף של 52%, כי אין פסיכיאטרים ופסיכולוגים נגישים בהיקף הנדרש במערכת הציבורית".

64 מרפאות חדשות ייפתחו

ראש שירותי בריאות הנפש, ד"ר גדי לובין, הוסיף: "בשנה הקרובה אמורים להיפתח 64 מרפאות נוספות של הקופות, מחציתן מרפאות ילדים ונוער. הציבור שילם ב-2012 240 מיליון שקל על שירותי בריאות הנפש על טיפולים אמבולטוריים והמחירים יעלו וזה יעבור את 300 מיליון שקל. מה שמעניין אותי, שאדם ממעלות לא יצטרך ליסוע לכרמיאל לקבלת שירות".

מנהל בית החולים אברבנאל, ד"ר יהודה ברוך: "הרפורמה בבריאות הנפש חשובה. אנחנו רואים בעיות כלשהן בהתחשבנות, אך זה לא יהווה בעיה. כולם דורשים את הרפורמה והיא ראויה, וכמו שאמר מנכ"ל משרד הבריאות, ההתנגדות היא בשוליים".

יו"ר פורום בריאות הנפש, חנה שטרום-כהן, הביעה עמדה מנוגדת ואמרה: "מנכ"ל המשרד מדבר כאילו המצב הקטסטרופלי של מצב מרפאות בריאות הנפש כאילו לא משרד הבריאות ייבש אותנו, סגר תקנים. מדובר בכל הציבור, כל אדם הסובל ממצוקה נפשית זכאי לקבל טיפול מקצועי בחינם. כל הזמן מדברים על המצב הקטסטרופלי ולא לוקחים בחשבון שיש לנו ידע, ניסיון וצורת עבודה שהתפתחה במשך עשרות שנים. הח"כים לא יכולים להבין במסגרת חוק ההסדרים מה זה עבודה בבריאות הנפש. לא מדובר כאן רק בהסדרי תשלום".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום