בריאות הנפש: ילדים נזנחים

(0)
לדרג

דו"ח חדש מצביע על ירידה של 23% במספר מיטות האשפוז לילדים בעלי הפרעות נפשיות, וכן על מחסור בפסיכיאטרים; "הדו"ח מציב בפנינו מראה קשה"

מאת: מערכת zap doctors

בעוד שמשרדי הבריאות והרווחה מגלגלים את האחריות לטיפול בילדים בעלי הפרעות נפשיות מאחד לשני, חושף דו"ח חדש מחסור חמור במיטות ובאנשי מקצוע.

לפי הדו"ח, שנערך על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת והוצג אתמול (ג') בוועדה לזכויות הילד, קיים מחסור גם במסגרות טיפול לאחר האשפוז, ואין טיפול הולם לילדים לאחר שחרורם במסגרת טיפול ביתי או בקהילה.

ירידה במספר המיטות, לא באשפוזים

בשנים האחרונות צומצם מספר מיטות האשפוז לילדים ובני נוער בכ-23%, וכיום יש 298 מיטות לאשפוז מלא ו-52 מיטות בלבד לאשפוז יום. שיעור המיטות לאלף איש ירד בכ-40% בעשרים שנים אחרונות. לא ניכרת ירידה מקבילה בשיעור האשפוזים לאלף איש בקבוצת הגיל הרלוונטית. ב-2012 אושפזו 892 ילדים ובני נוער (825 באשפוז מלא ו-87 באשפוז יום). המסמך מגלה עוד כי חסרות מיטות אשפוז עבור ילדים בני 12-6, על אף שבמשרד הבריאות פועלים להוספת מיטות. מתוכננת תוספת של יותר מ-30 מיטות למחלקות אשפוז לילדים ובני נוער, ובהן כ-20 מיטות לאשפוז ילדים בני 12-6.

המחקר מתריע על כך שקיימים בסך הכל כמאה פסיכיאטרים לילדים ונוער, ודרושים עוד כמאה. כמו כן, יש מחסור בפסיכולוגים קליניים. משרד הבריאות פנה לאוצר בבקשה להקצות 30 מלגות נוספות בתחום ומאתיים מלגות להתמחות פסיכולוגים קליניים. המחקר מגלה כי כיום קיימים בארץ 18 מסגרות לאחר אשפוז, ובהם מטופלים 912 ילדים ובני-נוער עד גיל 18, ו-230 ילדים באומנה טיפולית. כיום ממתינים למקום באחד מהם בין 30 ל-40 ילדים. בתוכנית העבודה של משרד הרווחה לשנים 2014-2011 נכללת פתיחה של חמש פנימיות פוסט-אשפוזיות חדשות והרחבה של פנימייה אחת. במשרד הרווחה טוענים כי עם פתיחת הפנימיות חלקן מיד וחלקן לקראת שנת הלימודים הבאה צפוי כי מספר המקומות במסגרות יהיה גבוה ממספר הילדים הנזקקים להשמה במסגרות אלה.

"אין פתרון לכל הילדים"

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), ילד ששוחרר מאשפוז נפשי לא ממשיך לקבל את התרופות שלהן הוא זקוק, אם אינן כלולות בסל התרופות, וכי משרד הרווחה הטעה בזמנו את הכנסת כשמנע חוק ביטוח רפואי לילדי פנימיות. "ילדים עם הפרעות נפשיות נזנחים על ידי הרשויות. לא ייתכן שבריאות נפשית תוטל לאחריותו של משרד הרווחה, כאשר גם המשרד עצמו מודה בחוסר יכולתו לטפל בנערים כאלו. המחקר של הכנסת מגלה עיוות נוראי והציב בפנינו מראה קשה".

ד"ר איגור ברש, מנהל המחלקה למערך הקליני במשרד הבריאות השיב בדיון כי "לא אנחנו קובעים איזה תרופה בסל הבריאות, וביקשנו מבתי החולים לסכם עם הקופות אלו תרופות ימשיכו להינתן גם אחרי האשפוז. כ-50% מהילדים המאושפזים בבריאות הנפש אינם לוקים בנפשם בהגדרה, אלא רק עם הפרעות התנהגות, והגדרתם כחולים תזיק להם בהמשך".

מנהלת השירות לילד במשרד הרווחה, דליה לב שדה, הודתה כי "לפעמים ילדים משוחררים מאשפוז למרות רצונם או התנגדות הוריהם, או למרות חוסר יכולת לקבל אותם בבית אין לנו פתרון לכל הילדים".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום