רפואה: הנשים כבשו את המקצוע

(0)
לדרג

בעוד כמה שנים יותר ממחצית הרופאים יהיו נשים. עם זאת, רק מעטות מגיעות לתפקידים בכירים. הסיבות: אפליה מגדרית וגם חוסר מוטיבציה של הנשים עצמן

מאת: הלנה לוסקי, מערכת Zap Doctors

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה בעולם הרפואה: אם היום מספר הרופאות בישראל עומד על 35% מכלל הרופאים, הרי שבעוד כמה שנים יותר ממחצית הרופאים יהיו נשים, כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס בנושא המהפכה הנשית ברפואה אותו יזמה הר'"י, ודן באתגר של היערכות מחדש בדפוסי העסקה של נשים במקצוע הרפואה כזו שתאפשר להן לשלב עבודה עם חיי משפחה, וגם להתקדם לתפקידי ניהול בכירים במערכת.

מנתונים שהוצגו בכנס עולה כי חרף העלייה בשיעור הנשים במקצוע הרפואה, הן עדיין נמצאות בשיעורים נמוכים בתפקידי מפתח ניהוליים ומקצועיים. כך, רק 9% ממנהלי בתי החולים וממנהלי קופות החולים הן נשים, ורק 17% ממנהלי המחלקות בבתי החולים הן נשים.

אחת הסיבות לכך היא שנשים בוחרות להתמחות במקצועות רפואה שאינם כירורגיים, עם נטייה לרפואת משפחה. הנתונים מספרים כי 57% מרופאי המשפחה הן נשים, לעומת 5% נשים בלבד בקרב כירורגים. המסקנה: נשים בוחרות במקצועות רפואה פחות תובעניים כי הן רוצות לשלב גם חיי משפחה.

משוחחות יותר עם חולים

"עד כה הנשים התאימו את עצמן לעולם הרפואה הגברי, אולם צריך לשנות את המצב", אמר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י. "לנשים יש יתרונות רבים בטיפול בחולים: הן משקיעות יותר זמן בשיחה עם החולים ונותנות הנחיות. לעומת גברים שרוצים להיות תכליתיים ובדרך כלל נותנים יותר תרופות".

אידלמן ניצל את הכנס כדי לבשר כי ההסתדרות הרפואית תקים צוות משימה לקידום מעמד הנשים ברפואה בישראל. "הייחודי להן, בעידן שבו יותר מחמישים אחוזים מהסטודנטים לרפואה הן נשים מחייב טיפול ברמת המערכת".

מנייר עמדה של הר"י עולה כי אחד הרעיונות להעסקה גמישה במערכת הבריאות הוא במיסוד משרת הורה. בהסכם הקיצובי שנחתם ב-2011 מוסדה משרת הורה לרופא או רופאה שיש להם ילדים עד גיל 14, כך שיוכלו לעבוד פחות שעות שבועיות.

בנוסף, לאחרונה אישרה המועצה המדעית של הר"י השקת פיילוט לקיום התמחות חלקית במספר מקצועות, על מנת לאפשר לרופאים מתמחים לשלב עבודה עם חיי פנאי ומשפחה - פתרון שכבר נוסה במספר מדינות בעולם.

שרת הבריאות, יעל גרמן, הוסיפה כי הדבר הראשון שעשתה בתפקידה הנוכחי היה ליצור תקדים בכך שבחרה לתפקיד הנהג אישה. "ישנם אתגרים רבים שעומדים בפנינו בתחום הבריאות, כשאחד מהם הוא המאבק המתמשך של הנשים על מקומן במערכת", הוסיפה.

לפרוץ את תקרת הזכוכית

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, רופאת ילדים בהכשרתה, אמרה כי מקצוע הרפואה נולד כמקצוע גברי וכללי הקידום בו הם לפי קודים גבריים. דו"ח ועדת כרמי שהתקבל בשנה שעברה על ידי המל"ג, הצליח לפרוץ את תקרת הזכוכית לנשים באקדמיה, על ידי הנחיות ורגולציה שתפקידן לקדם נשים. פרופ' כרמי מציעה לעשות דבר דומה בעולם הרפואה.

ח"כ ד"ר רחל אדטו, שהיתה אחת משתי הגניקולוגיות הראשונות שהיו בירושלים, בתקופה שגניקולוגיה היה מקצוע גברי לחלוטין, אמרה כי היום כבר אי אפשר לקבל מציאות כזו. "התמהיל החדש של נשים במקצועות הרפואה והניהול זה חלק בלתי נפרד מהמהפכה ברפואה".

לדברי פרופ' חווה טבנקין, חברת נשיאות המועצה המדעית בהר"י, גם כיום נשים צריכות להילחם פי עשרה מגברים כדי להגיע לתפקידים. "יש אפליה מגדרית, לכן לא תהיה מהפכה שקטה בה נשים ייקחו חלק בתפקידי ניהול. הדרך לעשות זאת היא לקבוע מכסה של נשים בתפקידים ניהוליים וציבוריים".

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים, שהיה בין הגברים הבודדים בכנס, ציין כי חשוב שתהיה מודעות לנושא, אולם הזהיר מאפליה מתקנת שעלולה להיות חרב פיפיות, שכן עלולים לבחור לתפקידי ניהול משיקולי מגדר ולא משיקולי מצוינות. "מי שרוצה להתקדם מקצועית צריך לעבוד קשה ואין זה משנה אם הוא גבר או אישה", סיכם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום