החופש הבריא: זהירות, התייבשות

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה רביעית בסדרה. התייבשות? אבטיח, מלון ונשנושים מלוחים יסייעו למנוע. משקה איזוטוני או ארטיק קרח יסייעו בטיפול

מאת: ד"ר זיו בר

גופנו שומר על מאזן נוזלים מוקפד בעזרת "מרכז הצמא", המגרה אותנו לשתות, כדי לפצות עת אובדן הנוזלים השוטף. אנו מאבדים נוזלים באופן טבעי דרך הנשימה, בהזעה ודרך מערכת השתן והעיכול. מצב של התייבשות עלול לקרות כאשר נמנעת מאיתנו גישה למים (שכחנו לקחת), או כאשר אובדן הנזולים מוגבר, כמו במצבי שלשולים, הקאות, פעילות גופנית במזג אוויר חם, כוויות, כולל כוויות שמש.

סימני אזהרה

הסימנים המוקדמים של התייבשות יהיו ירידה בהפרשת נוזלים מצד הגוף. התינוק יבכה בלי דמעות, השתן יהיה כהה ומרוכז וכמותו קטנה, והעור יתייבש כי ההזעה תיפסק. הסימן הבא הוא בדרך כלל כאבי בטן והקאות, בליווי כאבי ראש. זהו השלב שבו צריך לפנות באופן מיידי לעזרה! בהמשך, יופיעו כאבי שרירים וחולשה כללית, עייפות וטשטוט ולאחר מכן איבוד הכרה.

מה לעשות

כדי להגביר את הצורך בשתיית מים ולמנוע התייבשות, יש לגוון את מקורות המים שאתם מציעים לילד. עודדו אותו לשתות מים, ואם מדובר בטיול בשטח ביום חם, גם שתיה מתוקה בהחלט באה בחשבון. בנוסף, הביאו אתכם פירות עתירי מים כמו אבטיח (92% מים) ומלון (90% מים). בין לבין, הציעו נשנושים מלוחים, גם כדי להגביר את תחושת הצמא וגם משום שהגוף זקוק למים ולמלח ביחד, כמו שיש בתמיסת העירוי המוכרת.

עד לשלב ההקאות, אפשר לנסות לבצע החזרת נוזלים על ידי מתן מנות קטנות של מים או תמיסת רה-הידרציה כמו הידרן או אורסט. משקאות איזוטוניים של ספורטאים מומלצים במקרה הזה (למרות תכולת הסוכר הבעייתית שלהם) ובתנאי השטח אפשר להכין תמיסת רה-הידרציה בסיסית על ידי ערבוב חצי כפית מלח בכוס מים (2.5 גרם מלח ב- 250 סמ"ק) ולהוסיף כף סוכר. אם ניתן, עדיף להתחיל את מתן הנוזלים בעזרת מציצה של קוביות קרח או ארטיק קרח (ארטיק על בסיס שמנת או שומן צמחי לא מומלצים), גם כי הנוזל מתקבל באופן מאוד הדרגתי וגם כי הקור מקל על בליעת המים בגלל שההתייבשות גורמת לתחושת בחילה.

בכתבה הבאה: איך למנוע מכת חום.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום