אין הסכמה על הסדר ההתחשבנות

(0)
לדרג

ויכוח נוקב התקיים בכנסת על אופן ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, לפי נוסחת האוצר ומשרד הבריאות. פרופ' גמזו: "הנוסחה נועדה ליצור איזונים"

מאת: מערכת zap doctors

ויכוח נוקב בין נציגי קופות החולים לנציגי בתי החולים התקיים היום (ה'), בוועדת הכספים, על אופן ההתחשבנות ביניהם בשנים 2014-2016, שנקבע בנוסחה ע"י משרדי האוצר והבריאות ונכלל בחוק ההסדרים. הנוסחה אמורה לאזן בין הצרכים של הקופות ושל בתי החולים. כך או כך, ההכרעה בהצבעות בעוד שבועיים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, הודיע כי ישקול להקים צוות מגשר אד-הוק מטעם הוועדה, להביא את הצדדים להסכמות. "יש לוודא שציבור המבוטחים יזכה לרמת שירותי רפואה הטובה ביותר, הן בקהילה והן בבתי החולים ושלא ייפגעו עקב אינטרסים הנובעים מאופן ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים. השאיפה שלנו בחוק, למנוע פגיעה במי מהגופים ולוודא שנשמרת האיתנות הפיננסית של המערכת הרפואית", אמר סלומינסקי.

סגן ראש אגף התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב, אמר: "הסדר ההתחשבנות החדש שאנחנו מביאים הוא פועל יוצא של ההתנהלות בנושא מזה כ-20 שנה, כאשר בכל פעם אנחנו מבצעים תיקונים אחת לשלוש שנים".

סימן טוב הוסיף כי הנוסחה נועדה למנוע עיוותים וזליגת יתר לכיוון מסוים, כלומר, עודף צריכת שירותים בבתי החולים על חשבון רפואת הקהילה למשל. "מצד שני, קבענו מנגנונים לשמור על האיתנות הפיננסית של בתי החולים, כך שקופות החולים לא יוכלו להסיט מבוטחים ולהפעיל יתר על המידה את כוחן במו"מ מול בתי החולים.

"כמו כן, שלא ייווצר מצב של ייבוש בית חולים מסוים ע"י קופות החולים. על-כן הקופות מחויבות לצרוך שירותים בהיקף של 95% מהשירותים שרכשו ב-2012, במחיר מלא מבתי החולים. לאחר מכן, יש שיעורי הנחות", אמר סימן טוב.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו: "הנוסחה נועדה ליצור איזונים בהתקשרויות בין קופות החולים לבתי החולים. חייבים רגולטורית לחדש את ההסכם אחת לשלוש שנים. התקרות התרחקו מאוד, הביצועים עלו הרבה יותר ממה נקבע בתקרות הקודמות, וקופות החולים נחשפות לסיכונים והאיתנות הפיננסית שלהן בסימן שאלה".

גמזו הוסיף כי המטרה היא לשמור על איזון. "חוק הקאפ נועד למנוע כשלים בתוך המערכת ולא להביא כסף חדש. אחוזי הנחה גבוהים והחישוב הדמוגרפי, הכספים לא זורמים אוטומטית לבתי החולים וזה יכול לקדם את הרפואה בקהילה".

מנכ"ל בי"ח הדסה עין כרם, ד"ר אביגדור קפלן: "ההסכם החדש פוגע בבתי החולים בירושלים, שאינם ממשלתיים, יפגע קשה בהכנסות שלנו, כאשר בין כה וכה אנחנו מתקשים להעמיד שירותים נאותים. אם תופעל הנוסחה החדשה כפי שהיא, הדבר יחייב אותנו לסגור 300 מיטות אלא אם כן הממשלה תכסה את הגירעון שייווצר".

מנכ"ל קופת חולים כללית, אליהו דפס: "הזכות לבריאות של כל האזרחים נוכח השחיקה בתקציבי קופות החולים עשויה להיפגע. האוצר יש לו אינטרס להטיח ראש בראש ולכולם חסר ואז זה בסדר. האיזון הופר. יש שחיקה מתמדת לקופות. צריך לחזק את בתי החולים אך בכסף חדש".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום