גירושין: משמינים מחוסר נחת

(0)
לדרג

נישואין או גירושין עשויים להשפיע משמעותית על מצבנו הנפשי, וגם על מדדים פיזיים, כמו משקל הגוף או אחוזי השומן. כדאי לגלות מודעות וערנות לשינויים, כדי לא לאכול אותה

מאת: ד"ר איתי זיו

נישואין, גירושין, שכול (של בן או בת הזוג, או של צאצא), התייתמות, מחלות מסוגים שונים, נשים שעוברות היריון ולידה: כל אלה הם חלק מהאירועים שאנו עשויים לחוות במהלך החיים.

מעניין לראות כי לכל האירועים האמורים, משמחים או מעציבים, השפעה ממשית על משתנים כמו הרכב הגוף, משקל הגוף, מדד ה-BMI והמצב הבריאותי באופן כללי. כשמדובר באירועים המהווים טראומה של ממש (כמו שכול), ההשפעה עלולה להיות אקוטית על גוף האדם, יחסית לאירועים קלים יחסית.

התמודדות טובה ונכונה עם האירוע, הנעשית לעתים בעזרת ליווי אנשי מקצוע מתאימים, עשויים בהחלט למנוע או להפחית בעיות מסוגים שונים, כגון: שינוי שלילי בהרכב הגוף, דיכאון וכיו"ב.

להתגרש ולאכול

כשמדובר בתחום הבין-אישי, בשנים האחרונות ניתן להבחין בהתגברות תופעת הגירושין והפרידות של בני זוג. לכך, כאמור, השפעות לא מעטות על משתנים בריאותיים ואחרים (למשל: אסתטיקה). הדבר תלוי גם בגיל בני הזוג (כניסה למוסד הנישואין בגילאי 70-51 קשורה יותר לעלייה במשקל, ואילו יציאה ממוסד הנישואין קשורה דווקא לירידה במשקל), עיסוק בני-הזוג (סוג העבודה היומיומית: כרוך/לא כרוך במתח נפשי, ביצוע פעילות גופנית מסוימת), הרגלי האכילה בבית ומחוצה לו, גנטיקה וכיו"ב.

אחת המטרות השכיחות של אנשים העוסקים באימון גופני היא הפחתת משקל ושיפור האסתטיקה. הדבר שכיח במיוחד כשמדובר בפרידה של בני זוג. או אז, גדול במיוחד הרצון לשפר את ההופעה החיצונית, להפחית במשקל ובאחוזי השומן. כמובן שעל מנת להשיג תוצאות טובות בכל גיל, יש להקפיד על ביצוע פעילות גופנית בהיקף ובעצימות מתאימים, להקפיד על תזונה נכונה, ובכלל, להקפיד על אורח חיים בריא.

הדבר משמעותי במיוחד כשמדובר בעשורים המתקדמים של החיים. או אז, הירידה בתפקוד משמעותית יותר. במידה והאדם לא היה פעיל עשרות שנים, או עסק באימון בלתי מתאים, תחול ירידה עקיבה ביכולות הגופניות, בהופעה החיצונית, בחיוניות היומיומית ועוד.

מחקרים חדשים בתחום

בנושא של השמנה ושינוי הרכב הגוף, נערכו מחקרים רבים בשנים האחרונות. נתייחס בקצרה לשלושה מהם:

1. במחקר שנערך במחלקה להתפתחות האדם באוניברסיטת ניו יורק, נבדק הקשר בין התנהגויות הקשורות לבריאות, לבין הסיכון לגירושין. המחקר בדק את הקשר בין התנהגויות הקשורות לבריאות ובין גורמי סיכון לגירושין. הממצאים העלו כי התנהגויות פיזיות הקשורות לבריאות גרועה, השמנת יתר ואורח חיים יושבני, אינם משפיעים ישירות על אחוזי הגירושין בקרב גברים ונשים. עם זאת, התנהגויות מסוכנות, כמו עישון ושימוש בסמים, קשורים בקשר הדוק לסיכון גבוה יותר לגירושין, הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

2. במחקר שנערך במחלקה לתזונה ולדיאטה באוניברסיטת הרוקופיו (אתונה, יוון), נבדק הקשר בין הגירושין של ההורים לבין ה-BMI והרגלי האכילה של הילדים. המחקר בדק את הקשר בין גורמים משפחתיים, כולל גירושין, לבין השמנת יתר של ילדים והתנהגויות ופעילות גופנית בקרב ילדים בגיל בית ספר. במחקר השתתפו מעל 1,100 ילדים, בני גיל בית ספר יסודי: מחציתם בנים ומחציתם בנות. הוריהם סיפקו לחוקרים מידע על מצבם הסוציו-דמוגרפי, כולל סטטוס משפחתי. הילדים ביצעו מבדק יכולות גופניות וענו על שאלון בנוגע להרגלי האכילה שלהם. נמצא קשר חזק בין המצב המשפחתי לסיכון של הילד להשמנת יתר.

הילדים להורים גרושים היו בעלי רמות BMI גבוהות משמעותית (22 בממוצע לעומת הילדים להורים נשואים (20 בממוצע). עוד גורמים שהשפיעו על ה-BMI הגבוה, מעבר לגירושין: BMI גבוה של ההורים, פחות אחים ואחיות, יותר זמן מסך ביום מול מחשב וטלוויזיה. ילדים שחוו גירושין של ההורים דיווחו על הרגלי אכילה גרועים יותר מילדים אחרים, אפילו לאחר הסתגלות למצב החדש.

3. במחקר שנערך באוניברסיטת בריגהם יאנג, בעיר פרובו שבמדינת יוטה, ארה"ב, נבדק נושא של נישואים, והשמנת יתר בקרב מבוגרים. מחקרים רבים מעלים כי נישואין מעודדים בריאות ואריכות ימים, אך האם יש לנישואין השלכות על משקל גוף תקין? לא בהכרח. מחקר חדש מצא כי הכניסה למוסד הנישואין בגילאים 51-70, בקרב גברים ונשים כאחת, מקושרת לעלייה במשקל ואילו היציאה ממוסד הנישואין בגילאים אלו מקושרת לירידה במשקל.

יכול להיות שההשפעה על המשקל נובעת גם מגורמים נוספים כמו התחייבויות חברתיות בנוגע לארוחות משותפות עם חברים ומשפחה: ככל שיש יותר ארוחות, כך המשקל עולה, ואצל זוגות נשואים יש יותר ארוחות משפחתיות. זאת ועוד, נמצא לאחרונה שלא הסטטוס הזוגי הוא שקובע את העלייה או ירידה במשקל, אלא המעבר מסטטוס אחד לאחר.

לסיכום: לשינויים בסטטוס הזוגי השפעה על משתנים כמו הרכב הגוף, משקל הגוף, מידת אחוזי השומן, וההופעה האסתטית באופן כללי. כדאי לגלות מודעות וערנות לשינויים במצב הגופני, מוקדם ככל אפשר.

הכותב, ד"ר איתי זיו (Ph.D), הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום