לעבור בשלום את החופש הגדול

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים כיצד לעבור בשלום ובבריאות את החופש הגדול. עקיצות, כוויות, התייבשויות, מכות חום ועוד. כתבה ראשונה בסדרה: עקיצות דבורים וצרעות

מאת: ד"ר זיו בר

הדבורים עמלות כל הזמן, כמו שאומרת האגדה עליהן, ולא יתקפו בני אדם, אלא אם מאיימים על הכוורת שלהן. הצרעות ניזונות משאריות מזון שמטיילים משאירים אחריהם ומהאשפה העירונית שלנו, ולכן ההיתקלות בהן תכופה יותר ומתרחשת גם באזורי המגורים. ארס הדבורה והצרעה מכיל מגוון של חומרים פעילים, הגורמים לנזק מקומי ועלולים לגרום לתגובות נרחבות בילדים ובאנשים עם אלרגיה לעקיצות. עקיצה של דבורה או צרעה תגרום לכאב מקומי עז, אודם ונפיחות מקומיים, שייראו כשלפוחית מורמת מהעור.

התגובה המקומית חולפת באופן נורמאלי תוך 6-10 שעות. על אף שאני משתמש במונח ארס, חשוב לציין כי כדי להרוג אדם בוגר בריא, נדרשת עקיצה של 300-500 דבורים בו זמנית. כלומר, הארס אינו קטלני לנו באופן רגיל, אלא אם קיימת רגישות יתר כלפיו.

סימני אזהרה

רגישות יתר לעקיצות של דבורים או צרעות היא תופעה נפוצה, המופיעה ב-4% מהאוכלוסייה. רגישות זו עשויה להתבטא, במקרים הקלים, בתגובת יתר מקומית. במקום שלפוחית קטנה יופיע אזור נרחב של אודם, היכול לכסות קוטר של 10 ס"מ סביב מקום העקיצה. על אף שתגובה זו בפני עצמה איננה מסוכנת, היא צריכה לשמש סימן חשוב, שיש לערוך לילד תבחיני עור לרגישות לדבורים. עקיצות רגילות עלולות להזדהם זיהום משני ואז נראה שאזור העקיצה משתפר, הסימפטום כביכול עובר, ופתאום מופיע אודם חדש. מקרים אלה מחייבים טיפול באנטיביוטיקה מקומית או כללית.
הסכנה העיקרית טמונה במצבי רגישות יתר לארס הדבורה.

אנשים הסובלים מרגישות יתר מגיבים בתגובה קיצונית, הנקראת הלם אנאפילקטי. זהו מצב בו התגובה האלרגית לארס מפעילה את כל מערכת החיסון בכל הגוף בו זמנית וגורמת לקריסה של מערכות הגוף. כפי שציינתי קודם, אפשר לעתים לזהות מראש את המועמדים לפתח תגובה כזו, לפי התגובה העורית הקיצונית לעקיצות הראשונות שלהם. הסימן המדאיג שמחייב התייחסות הוא הופעה של בחילה, כאבי בטן והקאה תוך 10-15 דקות אחרי העקיצה. פריחה עורית אדומה מפושטת, באזורים רחוקים ממקום העקיצה, תופיע בהמשך, ואחריה קוצר נשימה והידרדרות. לכן, אם יש הופעה של הסימנים המוקדמים של הבחילה, ההקאה והפריחה העורית הנרחבת, יש להזעיק עזרה באופן מיידי!

מה לעשות

יש לנקות את אזור העקיצה במים קרירים ובסבון. עוקץ הדבורה נשאר נעוץ בעור הילד ויש לסלק אותו על ידי גירודו החוצה, למשל עם מגבת. עקיצות דבורה כדאי לקרר באופן מהיר, למשל בעזרת הקרחום מהצידנית, או ארטיק או קרח. להרגעת האזור, אפשר להשתמש בקרם טראומיל או בקרם קלנדיל, אותם יש למרוח ולהספיג במנות קטנות, תוך המשך פעולת הקירור לסירוגין של האזור. את הקירור המקומי יש להמשיך למשך כחצי שעה ואחריה רצוי להמשיך לטפל מקומית בעזרת קרם מתאים.

בכתבה הבאה: איך לטפל בעקיצת מדוזה.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום