הריון: עלייה מוגזמת במשקל מסוכנת

(0)
לדרג

לאכול בשביל שניים אבל במידה; מחקר חדש מצא כי עלייה מוגזמת במשקל האם במהלך ההריון, עלולה לגרום לסיכון מטבולי בצאצא בהגיעו לגיל 10

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עלייה מוגזמת במשקל האם במהלך ההריון, מלווה בסימנים לסיכון מטבולי מוגבר בצאצאים בהגיעם לגיל 10, כך עולה ממחקר שתוצאותיו הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Diabetes Association.

החוקרים מדווחים עוד כי מדדי מסת גוף גבוהים יותר לפני ההריון מלווים בהחמרת סימנים לסיכון מטבולי בצאצאים, אך הקשר הנ"ל נחלש במידה והעלייה במשקל הגוף הייתה בטווח המומלץ ע"י ה-IOM (Institute of Medicine).

מהנתונים ממחקר תצפיתי קטן עלה כי עלייה מבוקרת במשקל הגוף במהלך ההריון עשויה להפחית את ההשפעות המזיקות של השמנה אימהית על גורמי סיכון לבביים ומטבוליים בילדות. החשיפה להשמנה/סוכרת אימהית במהלך ההיריון נקשרה עם סיכון מוגבר להשמנת-יתר בשלב מאוחר יותר במהלך החיים ועלייה מהירה יותר במדדי מסת הגוף במהלך הילדות. החוקרים מציינים כי לא ברור מהו היקף ההשפעה של הנטייה הגנטית ומהו היקף התרומה של העלייה במשקל בהריון.

אחרי בדיקת הנתונים, ציינו החוקרים כי ההשפעות של מדדי מסת גוף אימהי על המדדים המטבוליים הושפעו מהעלייה במשקל במהלך ההריון. לדוגמא, עבור כל עלייה של יחידה אחת במדד מסת הגוף לפני ההריון בנשים עם עלייה מוגזמת במשקל הגוף, נרשמה עליה של 0.29 יחידות במדדי מסת הגוף בילדות.

בנשים בהם נרשמה עלייה הולמת במשקל הגוף, כל עלייה של יחידה אחת במדד מסת הגוף האימהי לוותה בעליה של 0.24 במדד מסת הגוף בילדות. עלייה הולמת במשקל הגוף הפחיתה גם את ההשפעה על ערכי HDL בילדות ועל תנגודת לאינסולין.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום