איך ערכי BMI משפיעים על תמותה?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר ישיר בין ערכי BMI בטווח התקין בקרב בני נוער ובין תמותה בגיל צעיר. בנוסף, העלייה בתוחלת החיים עלולה להיפגע עקב העלייה בהשמנת מתבגרים

מאת: מערכת zap doctors

במהלך הכנס המדעי מטעם ה-American Diabetes Association הציג ד"ר גלעד טוויג, מהמרכז הרפואי על-שם שיבא בתל השומר, תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי העלייה בתוחלת החיים עלולה להיפגע בעקבות עלייה בשיעורי ההשמנה במתבגרים. חדשות מטרידות יותר בנושא נובעות מקשר שתועד בבני נוער בין ערכי BMI (Body Mass Index) מוגברים, אך עדיין בטווח התקין, ובין תמותה בגיל צעיר.

ד"ר טוויג הדגיש כי הסקירה בחנה רק את כל מקרי התמותה שאינם על-רקע שירות צבאי, כך שלא ניתן היה להבחין בין מקרי תמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם או סיבות אחרות. אך מאחר והשירות הצבאי הינו חובה במדינת ישראל, וכל המתגייסים עוברים בדיקה גופנית בזמן הגיוס - המחקר מספק תמונה של המצב הבריאותי ותוחלת החיים של למעלה משני מיליון גברים ונשים צעירים במהלך ארבעים השנים האחרונות.

החוקרים בחנו את עקומות התמותה בגברים בעלי משקל תקין, שנולדו בשנות החמישים, השישים, השבעים והשמונים של המאה הקודמת. בעוד שמשך המעקב היה שונה בקבוצות הגיל הצעירות בהשוואה למבוגרות, עקומות ההישרדות בגברים עם ערכי BMI תקינים הפכו שטוחות יותר.

בנוסף, זיהו החוקרים ירידה בסיכון לתמותה בקרב אלו שנולדו בשנות השישים, השבעים והשמונים, בהשוואה לאלו שנולדו בשנות החמישים של המאה הקודמת. שני הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים אחרים, שמצאו כי תוחלת החיים עלתה באופן קבוע.

כאשר החוקרים ערכו את אותן בדיקות במגויסים לצבא שסבלו מהשמנת-יתר בזמן הבדיקה הרפואית הראשונית, הם זיהו דפוס שונה. ללא קשר לעשור בו נולדו, במתגייסים שסבלו מהשמנת-יתר בזמן הבדיקה הרפואית הראשונה לא זוהתה היפרדות של עקומות ההישרדות בהשוואה לאלו שנולדו בשנות החמישים של המאה הקודמת.

החוקרים מצאו כי הסיכון לתמותה למעשה עלה עם כל עשור. מכאן עולה כי באלו הסובלים מהשמנת-יתר, לא תועדה כל תועלת ללידה בעשור מאוחר יותר. סך הכל, עולה כי BMI במתבגרים, גם כאשר מצוי בערכים הנחשבים לתקינים, הינו גורם סיכון אפשרי לתמותה מכל-סיבה בגיל צעיר.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום