הרמת סינוס: הקידמה כבר פה

(0)
לדרג

ניתוח להרמת סינוס, כהכנה לשתל דנטאלי, הוא אחד ההליכים הטראומטיים שחווים מטופלים. כיום ניתן לבצעו בשיטה זעיר פולשנית שמפחיתה את רמת הכאב והסיבוכים

מאת: ד"ר יורם רוזן

עליית תוחלת החיים, לצד התפתחויות טכנולוגיות, הביאו לכך ששתלים דנטליים תפסו את מקום השיניים התותבות הנשלפות. נכון להיום, עקב אובדן שיניים, אחוז ניכר מהאוכלוסייה מעל גיל 45 נדרש לבצע השתלות דנטליות בלסת עליונה אחורית.

למעשה, השתל הדנטלי מהווה תחליף לשורש השן ועליו מרכיבים כתר הנותן פתרון לאובדן השיניים. אולם, כחצי מיליון איש במדינות המערב (20% מאלו שעוברים השתלות דנטליות) אינם יכולים לעבור את ההשתלה בלסת העליונה ללא טיפול מקדים, הכולל ניתוח להרמת הסינוס.

מושגים ושיטות טיפול

חשוב קודם כל לעשות קצת סדר במושגים; הסינוס המקסילרי הוא למעשה חלל אוויר המצוי מעל השיניים האחוריות בלסת העליונה. את הסינוס מצפה רקמה דקה הקרויה "ממברנה שניידריאנית". השתל הדנטלי הינו גוף מתכתי זעיר, דמוי בורג, המחובר לעצם של הלסת ומשמש כבסיס לבניית השיניים - מכתר בודד ועד למערכת שיניים שלמה.

השתלה דנטלית היא למעשה טכניקה ליצירת שיניים קבועות ואיכותיות, והיא מחייבת כמות עצם מספקת אשר יכולה לשמש כמקום עגינה טוב לשתל, זאת כדי להבטיח אחיזה חזקה ונאותה של השתל בלסת לאורך שנים.

הרמת סינוס הינה הליך כירורגי אשר מבוצע כהכנה להתקנת שתלים, כאשר אין די מסת עצם בלסת העליונה לצורך אחיזת השתלים במקום השיניים הטוחנות העליונות. במקרים שבהם אין מספיק עצם בלסת, ניתן להרים את רצפת הסינוס, וליצור כיס לתוכו יוכנס תחליף עצם מלאכותי (חומר מילוי) שישוחלף עם הזמן (6-9 חודשים) בעצם טבעית שתצמח במקומו.

ההליך המקובל מורכב ודורש מיומנות גבוהה, לכן הוא מבוצע בעיקר בידי רופאי שיניים מנוסים בתחום הכירורגיה וההשתלות. ההליך כולל פתיחה רחבה של החניכיים, מעבר נדרש לצורך התקנת השתלים עצמם. בהמשך, נדרש הרופא לפתוח את חלל הסינוס וליצור "כיס" שלתוכו מוחדר תחליף העצם.

הרמת סינוס טראומה למטופלים

הניתוח להרמת סינוס הוא אחד מההליכים הטראומטיים ביותר עבור המטופל. הליך זה כרוך בזמן החלמה ממושך, ומלווה בכאבים, נפיחות ושטפי דם באזור הפנים והצוואר. בעקבות תופעות לוואי אלו נאלץ המטופל להסתגר בבית ולאבד 3-10 ימי עבודה.

אצל מטופלים הנוטלים תרופות לדילול דם כמו אספירין, תופעות הלואי יכולות להיות קשות אף יותר. כאשר יושלם תהליך הריפוי (שאורך כ-6 חודשים) ניתן יהיה לבצע את התקנת השתלים. עד לאחרונה לא היה מנוס אלא לעבור את הניתוח הארוך והטראומטי הנקרא "הרמת סינוס פתוחה".

ככלל, עולם ההשתלות הדנטאליות לא נהנה ממספיק חידושים בעשור האחרון כמו תחומים אחרים ברפואת השיניים. עם זאת, פרוצדורה של הרמת סינוס כהכנה לשתל בלסת עליונה זכה לאחרונה דווקא לחידוש מרענן, שמבטל את הצורך בניתוח גדול ומאפשר למטופלים לחזור לפעילות רגילה באופן מיידי.

פתרון ה- iRaise

בכל זאת, מזה כשנתיים קיים פתרון מתקדם להרמת סינוסים בהליך זעיר פולשני האורך כ-25 דקות, ושאותו יכול לבצע כל רופא שיניים העוסק בהשתלות. בלב הטכנולוגיה נמצא שתל ה- iRaise - פיתוח של חברה ישראלית בשם מקסילנט - שמאפשר לבצע את הרמת הסינוס דרך השתל עצמו.

דבר זה נעשה באמצעות החדרת נוזל דרך תעלה הנמצאת במרכז השתל, המאפשרת להפריד את הרירית מרצפת הסינוס ולהרימה לצורך יצירת "כיס", לתוכו מוזרם תחליף עצם. החומר המוזרק מעודד יצירה של עצם חדשה ובסיום החדרתו מותקן השתל הדנטלי.

כמו כן, באותו מעמד, ההליך החדשני מאפשר התקנת שתלים נוספים בסמוך, לפי הצורך. ההליך מקצר משמעותית את זמן הטיפול, ומבטיח הפחתה ניכרת ברמת הכאב לעומת הרמת סינוס פתוחה. ה-iRaise מצמצם משמעותית את הסיכונים (כגון קרע ברירית) והסיבוכים שלאחר הניתוח. בנוסף, לא נדרש טשטוש תוך ורידי, והשתל מצמצם משמעותית את תופעת הנפיחות ואת התפתחות החבורות לאחר הטיפול.

להתגונן מפני זיהומים

כך או כך, אחד החששות הגדולים ביותר בעת החדרת שתל דנטלי הוא זיהומים, זאת מכיוון ששתלים חלולים עלולים לשמש כר פורה לחדירת חיידקים ולחומרים מזהמים שמקורם בחלל הפה. הפתרון הייחודי של הטכנולוגייה החדשה מאפשר הגנה על המטופל בזכות עיצוב השתל באופן שבו קיימת הפרדה מכנית בין התעלה ובין חלל הפה.

ברחבי אירופה, ולאחרונה גם בישראל, רופאים רבים כבר מוותרים על ניתוח הרמת הסינוס המורכב שמסב סבל גדול לחולים. ככלל, עולם הרפואה מתקדם בשנים האחרונות לטכנולוגיות זעיר-פולשניות שמחליפות את הניתוחים הכירורגיים הסבוכים.

אם בעבר ניתוחים בחלל הבטן בוצעו באמצעות חתך גדול, הרי שהיום יותר ויותר ניתוחים מבוצעים בשיטות אנדוסקופיות שמקצרות משמעותית את משך ההחלמה של המטופל, ומקלות כמובן גם על הרופאים. אין סיבה שעולם רפואת השיניים, וההשתלות הדנטליות בפרט, לא ייהנו מהקידמה.

ד"ר יורם רוזן, המרכז הרב תחומי לרפואת שיניים ואסתטיקת הפה בנהריה

בואו לדבר על זה בפורום השתלות עצם, הרמת סינוס והשתלות שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום