מה עושים כשנעקצים על ידי עכביש?

(47)
לדרג

עונת הקיץ בישראל היא גם הזמן בו העכבישים המסוכנים עלולים לעקוץ בני אדם. ד"ר יעל פארן, מומחית למחלות זיהומיות, מסבירה מאלו סוגים יש להיזהר ומה הטיפול הרפואי המומלץ

מאת: מערכת zap doctors

עקיצות על ידי פרוקי רגליים (עכבישים, נמלים, פרעושים, פשפשים, קרציות, יתושים ועוד) שכיחות בישראל יותר בקיץ, כשהשיא הוא בחודש אוגוסט. ככלל, רק זנים מעטים של עכבישים יכולים לעקוץ בני אדם, וגם רק במקרים מיוחדים. כך או כך, הן אינן מהוות סכנה לאדם.

אלמנה שחורה. צילום: שאטרסטוק

מהם הזנים המסוכנים המצויים בישראל?

גם בישראל יש זנים מסוכנים של עכבישים, השכיחים ביותר הם הששן החום והאלמנה השחורה.

ששן חום נקרא כך כיוון שהינו בעל שש עיניים. על גבו של הששן דוגמה לבנה בצורה של כינור. עכביש זה חי לרוב בתוך בתים. עקיצתו גורמת ברוב המקרים לתגובה מקומית, ובמיעוט המקרים אף יכול להיגרם נמק במרכז העקיצה שיכול להתקדם לכיב עמוק עם נזק רקמתי. הטיפול בנשיכת ששן חום ניתן לפי מידת הפגיעה טיפול מקומי או טיפול תומך כשיש מעורבות מערכתית.

אלמנה שחורה היא עכביש קטן בצבע שחור מבריק, עם נקודות אדומות על הגוף. עכביש זה נמצא לרוב מחוץ לבתים. עקיצה של אלמנה שחורה יכולה לגרום לתגובה מערכתית קשה הכוללת כאבי שרירים, שלעיתים יתפשטו ויגרמו לכאבי בטן, גב וחזה.

במקרים קשים יופיעו גם דופק מואץ, עלייה בלחץ הדם, הזעה, בחילות והקאות. גם כאן הטיפול תלוי בחומרת התגובה וכולל טיפול מקומי של עזרה ראשונה באזור העקיצה, טיפול תומך, ובמקרים קשים מתן של נסיוב נוגד ארס. חשוב לדעת עוד כי הטיפול בעקיצות כולל גם חיסון לטטנוס למי שאין חיסון עדכני.

חשוב לדעת כי לעיתים קרובות מה שנדמה כעקיצת עכביש אינו למעשה עקיצת עכביש. הימצאות נגעים מרובים או נגעים באזורים שונים בגוף, מעידים בדרך כלל כי לא מדובר בעקיצת עכביש. במידה ונעקצים ע"י עכביש, מומלץ לשטוף את האזור במים ובסבון, ולקרר את האזור עם קרח.

אז מתי כן לפנות לעזרה רפואית?

במידה ויש נפיחות משמעותית באזור העקיצה או התפתחות מוגלה. כמו כן, במקרים של חום, הקאות, כאבי בטן, כאבי שרירים, הזעה מוגזמת, הופעה של איזור שחור או כחול במרכז העקיצה, או אם התגובה המקומית ממשיכה להחמיר מעבר ל-24 שעות.

ד"ר יעל פארן היא מומחית למחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום