סרטן: מומלץ ברזל דרך הווריד

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי בקרב חולי סרטן שקיבלו ברזל דרך הווריד חלה הפחתה משמעותית בתצרכות עירויי דם, עלייה בהמוגלובין, שיפור במאגרי הברזל ושיפור באיכות החיים

מאת: מערכת zap doctors

קבוצת המטולוגים ונפרולוגים מבילינסון ערכה סקירה מערכתית ומטה-אנליזה בנושא אנמיה בקרב חולי סרטן, וגילתה ממצאים חשובים לגבי יעילות מתן ברזל לחולים. החוקרים ריכזו 11 מחקרים איכותיים מהשנים 2011-2004 שבדקו מתן ברזל לווריד לעומת מתן דרך הפה או לעומת אי-מתן, בחולים עם סרטן ואנמיה שרובם קיבלו טיפול כימותרפי.

הממצאים הראו בקרב חולים שקיבלו ברזל דרך הווריד כי חלה הפחתה חד משמעית בתצרוכת עירויי דם (25% פחות), עלייה בהמוגלובין (28% לעומת ללא ברזל), שיפור במאגרי הברזל בגוף ושיפור באיכות החיים. לא פחות חשוב מכך, המתן לווריד היה בטוח, ולא נרשמה עלייה בתמותה, בתופעות לוואי או באירועי קרישת דם.

ד"ר ענת גפטר-גוילי, המטולוגית וסגנית מנהל מחלקה פנימית ה' בבילינסון, שהובילה את המטה-אנליזה: "אנמיה איננה בהכרח מחסור בברזל, לעתים מחסני הברזל בגוף במצב סביר, אך אינם זמינים בשל המחלה לייצור ההמוגלובין בכדוריות האדומות. אנמיה יכולה להיות תוצאה ישירה של המחלה או של הטיפולים הכימותרפיים.

בכל מקרה השלכותיה על החולה שליליות בכל מובן: חולשה והרגשה כללית רעה, מגבלה אפשרית במתן טיפולים אחרים ואף קיימות כבר מספר עבודות תצפיתיות המראות הישרדות נמוכה יותר אצל חולי סרטן עם אנמיה".

בשנים האחרונות, אחד הטיפולים המקובלים לאנמיה של סרטן היה מתן אריתרופויטין (הורמון המעורר יצירת כדוריות אדומות), ולכן מרבית העבודות עסקו במתן ברזל כתוספת לאריתרופויטין. אולם במחקר נכללו גם שתי עבודות שעסקו במקרים בהם לא ניתן אריתרופויטין וגם שם נרשמה השפעתו המטיבה של מתן ברזל לווריד.

"זו בשורה חשובה", אומרת ד"ר גפטר-גוילי, "מאחר שלאחרונה, בשל אירועים של קרישיות יתר ועלייה בתמותה, החלו להתעורר שאלות לגבי מתן האריתרופויטין ותופעות הלוואי שלו".

פרופ' עופר שפילברג, מנהל המכון ההמטולוגי במרכז דוידוף מצוות המחקר: "המחקר הנו בשורה של ממש לסובלים מאנמיה. דם ומוצריו הם תמיד יקרים יותר ובעלי פרופיל בטיחותי נמוך יותר, והטיפול בברזל עשוי להתקבל כתחליף יעיל, בטיחותי ונגיש, המשפר באופן משמעותי את איכות חיי המטופל וייתכן אף את סיכויי שרידותו".

בצוות המחקר היו שותפים גם ד"ר ליאת וידאל מהמכון ההמטולוגי בדוידוף, פרופ' ליאונרד ליבוביץ, מנהל מחלקה פנימית ה' והנפרולוגים ד"ר' בניה רוזן-צבי ופרופ' עוזי גפטר מנהל המערך לנפרולוגיה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום