מיאלומה נפוצה: טיפול חדש

(4)
לדרג

טרם נמצא טיפול לריפוי סרטן הדם מיאלומה נפוצה, אך בעשור האחרון פותחו טיפולים חדשניים מאריכי חיים לחולים שלא הגיבו לטיפולים המקובלים או שמחלתם חזרה

מאת: פרופ' דיוויד סיגל

מיאלומה נפוצה (Multiple Myeloma ) הינה מחלת סרטן הנגרמת על-ידי תאי פלסמה, שהם חלק מהמערכת החיסונית של האדם, המצויים במח העצם.

תאי פלסמה פגומים המצטברים במח העצם מייצרים עודף חלבון פגום, והדבר גורם לתסמינים האופייניים למחלה: עלייה ברמת הסידן בדם (היפרקלצמיה), אי ספיקת כליות (renal dysfunction), אנמיה, נטייה גבוהה לזיהומים ומחלה בעצמות.

בישראל מאובחנים כיום 1,500 חולים במחלה, ומדי שנה מתגלים 350 מקרים חדשים. מרביתם של החולים מאובחנים סביב גילאי 65 ומעלה, אולם בשנים האחרונות, בכל רחבי העולם, מסתמנת מגמה של אבחון המחלה בגילאים צעירים יותר.

כיום, לצערנו, אין טיפול שיכול להביא לריפוי המחלה, אולם בעשור האחרון חל שינוי משמעותי באופי הטיפול במיאלומה הנפוצה, עקב פיתוח של טיפולים חדשניים שמסייעים לחולים לעצור את התקדמות המחלה, ובכך להאריך את חייהם.

הטיפול במחלה

הטיפול מותאם למצבו של החולה. חולים המועמדים להשתלת מח עצם עצמית (ASCT) הם לרוב חולים מתחת לגיל 65, אשר תחילה מטופלים באינדוקציה - טיפול שכולל בדרך כלל שילוב של וולקייד וכימותרפיה במקביל כדי להפחית מעומס המחלה; לאחר מכן הם יעברו השתלת מח עצם עצמית.

מאחר שמדובר במחלה כרונית שטרם נמצא לה ריפוי, אצל כל החולים חלה הישנות (RELAPSE) של המחלה. עם חזרתה של המחלה, חולים צעירים שמצבם הבריאותי מאפשר זאת יוכלו לעבור השתלת מח עצם נוספת, כאשר מרביתם של החולים יעברו לטיפול בשילובים של תרופות על בסיס החומרים:BORTEZOMIB , THALIDOMIDE או LENALIDOMIDE.

חולי מיאלומה אשר מחלתם חזרה או שלא הגיבה לטיפולים המקובלים, תלויים בטיפולים חדשים שיעצרו את התקדמות המחלה ויעניקו לחולים הללו חיים.

פריצת הדרך

בשנת 2012 אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA, באופן מזורז, טיפול חדש אשר משנה את כללי המשחק כפי שהכרנו אותם עד היום. מדובר בתרופה 'קיפרוליס' (Kyprolis):זהו מעכב פרטאוזום מדור שני - מבנה שמפרק חלבונים בתא, וברגע שהוא מעוכב יש הצטברות של חלבון בתא שמונע מהתא להתחלק (ולהפוך לתאים סרטניים) וגורם ל'מוות' של התאים הטיפול מיועד לטיפול בחולי מיאלומה נפוצה שלא הגיבו לטיפולים המקובלים או שמחלתם חזרה. היעילות הגבוהה של הטיפול בחולים אשר מחלתם נשנתה ולא הגיבו לטיפולים הקיימים, היא זו שהצדיקה את הליך האישור המזורז של ה- FDA. מחקר פאזה 2, שתוצאותיו הביאו לאישור המהיר של התרופה, הראה כי באמצעות טיפול ב'קיפרוליס' ניתן להאריך ולשפר את איכות חייהם של החולים בצורה משמעותית.

חולים שמיצו את כל אפשרויות הטיפול ומחלתם נשנתה תלויים בין חיים ומוות. כעת, אם יגיבו היטב לטיפול חדש זה, יזכו לפרק זמן ללא התקדמות המחלה. זהו שיפור דרמטי במצב. יש לקוות כי האופציות הטיפוליות החדשות יהיו זמינות לא רק בארה"ב, אלא גם לאלפי החולים בישראל.

הכותב הוא מנהל חטיבת מיאלומה ב-John Theurer Cancer center אשר ביקר בישראל במסגרת כנס של איגוד ההמטולוגי בכפר המכביה

בואו לדבר על זה בפורום המטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום