דברים מוזרים שקורים לנו בגוף

(6)
לדרג

כמה פעמים נרדמה לכם היד או צצו אצלכם עיגולים שחורים מתחת לעיניים? כך תתמודדו עם התחושות הפחות נעימות שהגוף שלכם גורם לכם

מאת: מערכת zap doctors

הגוף שלנו יכול לספק המון תחושות נעימות. מנגד, בגללו ובעיקר בשל אי אילו נסיבות, הוא יכול לספק לנו גם המון תחושות לא נעימות ומצבים שהיינו מעדיפים לחסוך מעצמנו. לא מדובר בתחלואים קשים בהכרח, אבל בהרבה מקרים הם בהחלט מספיקים כדי להשבית לנו את השמחה, ובעיקר לעצבן אותנו. הנה רשימה חלקית.

קיפאון מוח
מכירים את זה כשאתם שותים ברד או אוכלים גלידה מהר מדי? זה קורה כשמשהו קר נוגע בעצבים של הפה ומעורר כלי דם להתנפח במוח. הנפיחות הזו גורמת לכאב הקפאוני המוכר. פתרון מהיר? בפעם הבאה תאכלו דברים קרים קצת יותר לאט.

הזעת יתר (היפרהידרוסיס)
מדובר בבעיה די שכיחה שמתרחשת בקרב אנשים בריאים לגמרי, והיא ניכרת בפנים, בראש, בבתי השחי ובשאר איברים בעלי המון נקבוביות. איך לטפל בהזעת יתר? אפשר בדיאודרנטים מסוימים, זריקות בוטוקוס, תרופות שניטלות דרך הפה ולעיתים בניתוח.

ורטיגו
מכירים את התחושה שהחדר זז סביבכם? ובכן, הוא לא זז, התחושה הזו נגרמת לעיתים על ידי בעיות אוזניים או פגיעה במערכת העצבים. ורטיגו יכול להימשך לאורך מספר דקות, וגם לאורך מספר שעות. סימפטומים נוספים הם: איבוד שמיעה, חוסר נוחות באוזניים ותנועות עיניים לא רגילות. טיפול בורטיגו תלוי בנסיבות.

הירדמות ידיים ורגליים
התחושה שהיד או הרגל נרדמו נגרמת עקב לחץ על האיבר והעצבים שבו, כך שאינם יכולים להעביר מידע למוח. מה עושים? פשוט משנים תנוחה, כשהתחושה חוזרת לאיבר עלולים לחוש קצת דגדוג או אי נוחות, ואם זה לא עובר, ייתכן כי מדובר ביותר מיד שנרדמה.

שיהוק
מדובר בפעולה לא רצונית של שריר הנשימה מתחת לריאות. זה קורה אם אוכלים יותר מדי או אוכלים מהר מדי, שותים כמויות גדולות של אלכוהול, או בולעים אוויר. הם בדרך כלל השיהוקים נעלמים מעצמם, אבל בכדי לזרז את העלמתם ניתן לעצור את הנשימה, לשתות מיים או לנשום לתוך שקית.

אבנים בשקדים
למרות שהן מדיפות ריח לא נעים, הן לא באמת מזיקות. זה קורה כשבקטריות ופסולת של הגוף נלכדות במעבר, ויוצרות חומר גבישי מאוחד וריח בלתי נחמד בעליל. איך נפטרים מזה? אפשר באמצעות גאזה מיוחדת, אבל רק אם זה באמת מטריד.

פיצוצים באוזניים
התופעה מתרחשת פעמים רבות במטוס, ומה שצריך לעשות זה לאזן את הלחץ הפנימי והלחץ החיצוני של עור התוף. המשמעות של התופעה היא שמעבר פנימי באוזן נפתח ונחשף ללחץ. מה עושים? אפשר לסגור את הפה, או לסגור את האף. יש כאלו שגם לועסים מסטיק או מפהקים.

סוס צ'ארלי או צ'ארלי הסוס
עווית של שריר שיכולה להימשך כמה שניות, ואפילו כמה דקות. התופעה נגרמת בשל התייבשות, שימוש יתר בשריר, הפרעת עצבים כלשהי או חסר במינרלים מסוימים. מה שצריך לעשות זה ללכת קצת, למתוח קלות את השריר, ואם זה לא עובר כן, ללכת לרופא.

שעווה באוזניים
שמרו את מנקיי האוזניים מכותנה מחוץ לתחום. שעווה עוזרת להילחם בזיהומים באוזניים, מנקה אותם וכך הגוף נפטר באופן טבעי ממזיקים. חסימה באוזניים נגרמת בדרך כלל כשאנחנו להוטים מדי לנקות את האוזניים, והיא כוללת כאב לא נעים, גירוד, צלצולים באוזניים ואיבוד שמיעה. בדרך כלל הרופא מטפל בבעיה ביעילות וללא סיבוכים.

לשון שחורה שעירה
התופעה הזו מתרחשת כאשר החריצים בלשון הולכים וגדלים ובקטריות גדלות עליהן. היגיינת פה בעייתית, עישון, מי פה מסוימים, תרפיות של קרינה לראש ולצוואר ותרופות מסוימות בהחלט עלולות לשחק תפקיד חשוב בכך. ומה עושים כנגד זה? מצחצחים שיניים ולשון פעמיים ביום ולא מכניסים פנימה כל מיני דברים לא מזוהים.

עיוותים בעיניים
הם בלתי צפויים, מטרידים, ועלולים להיגרם על ידי לחץ, יובש וחומרים מסוימים כמו למשל קפאין. אם מדובר במשהו רציני יותר ייתכן כי מדובר בבעיה נוירולוגית כמו תסמונת טורט. אם לא, זה בדרך כלל נעלם מעצמו.

חזה גברי מפותח
התופעה נגרמת בדרך כלל עקב שינויים הורמונליים, והיא יכולה להופיע בכל גיל. בדרך כלל היא מקושרת לתרופות מסוימות, בעיות בכבד או גידול מסוים. הערכה רפואית יכולה לאבחן את הסיבה המדויקת, אבל על פי רוב מדובר בתופעה שהיא לא מזיקה בריאותית. חברתית, זה כבר סיפור אחר.

עיגולים שחורים מתחת לעיניים
אנשים בדרך כלל מאשימים את הגיל או את העייפות, והם צודקים. חוסר שינה עלול לגרום לעור להיות חיוור ובכך להבליט את העיגולים השחורים, וגם הגיל גורם לעור להיות דק יותר. גם לארגיות וסיבות גנטיות יכולות לשחק תפקיד.

שיעור יתר
למרות שרבים רואים בתופעה הזו תופעה לא אסתטית, במיוחד נשים, לא מדובר במשהו מזיק. הסיבות לכך עלולות להיות הורמונליות או גנטיות, ולכן גם הטיפול הוא תלוי בסיבה המכוננת והוא בדרך כלל יתבסס גם על תרפיות מסוימות, אך גם על מכשור טכנולוגי מתקדם.

ציפורניים מוכתמות
מדובר בתופעה הנגרמת מזיהום בציפורניים וגורמת להם לעיתים לקבל צבע משונה, כמו למשל ירוק. בדרך כלל אפשר להיפטר מזה באמצעות אנטיביוטיקה. אבל חשוב גם לאבחן את הצבע המדויק, כי צבעים מסוימים עלולים להיות סימנים של דברים אחרים, כמו פציעה או דברים רציניים אחרים.

אף אדום מרוזציאה
רוזציאה גורמת לפעמים לכתמים על העור, במקרים נדירים האף נהיה קשה וקופצני, מצב הנקרא רינופימיה, שהוא נפוץ יותר אצל גברים, וגם לגנטיקה יש תפקיד. הטיפול כולל תרפיות מסוימות, טיפול בלייזר ועוד.

כיבים בפה ובשפתיים
מדובר בפצעים קטנים בפה הנקראים גם אפטות, והם לא נגמרים על ידי וירוסים, אלא על ידי מזונות מסוימים ופגמים מולדים, כמו גם לחץ נפשי ופציעות בפה. מה עושים? תרופות מסוימות, מי פה ועוד, אפילו טיפול בחשמל.

פורסם במקור ב-web MD

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום