עקיצות יתושים: מניעה וטיפול

(0)
לדרג

הקיץ מביא עמו גם את היתושים. אז מה אפשר לעשות כדי להימנע מעקיצות, ואם נעקצנו מהי הדרך הטובה ביותר לטפל. מדריך מקוצר לסובלים

מאת: עמיאל פייגנבאום

עם בוא הקיץ אנו זוכים לביקור של אורחים לא רצויים - נחילי היתושים. עקיצת היתושים, או ליתר דיוק, עקיצת נקבת היתוש, נעשית במטרה למצוץ מאיתנו דם ממנו היא ניזונה. על פי רוב תחושת הגרד ו/או הכאב עקב עקיצת יתוש יופחתו לאחר מספר שעות, אך תחושת הגרד עלולה להימשך אפילו במשך מספר ימים.

אז איך מתמודדים עם עקיצות יתושים? בעזרת שתי דרכים עיקריות: מניעה הופעת היתושים והפחתת חשיפה אליהם, וכן טיפול בסימפטומים (בעיקר בגרד).

ישנן שש דרכים בהן נוכל להפחית את החשיפה ליתושים:

1. נתקין רשתות בתוך הבית.

2. נלבש בגדים קלילים וארוכים המכסים את הגוף.

3. נימנע מהשארת מקורות מים פתוחים או חשופים. מים "עומדים" מושכים יתושים.

4. נרסס בבית ובסביבתו ניתן להשתמש בחומרי ריסוס שונים, עם זאת, חשוב להדגיש שלא ניתן להדביר יתושים כיוון שהם מעופפים. הריסוס המקומי יעיל רק כנגד היתושים הנמצאים באותו רגע במקום הריסוס. יתושים חדשים שיגיעו זמן קצר לאחר הריסוס לא ייפגעו ממנו. לכן חשוב לאתר את מיקום דגירת היתושים בסביבת המגורים ולבצע שם הדברה.

5. נמרח את הגוף בתחליבים ובתרסיסים דוחי יתושים.

6. נשתמש בקוטלי יתושים מלכודת יתושים, לפידים, מטקה חשמלית ועוד.

גם אם נשתמש במירב האמצעים לקטילת היתושים, סביר להניח שלא נצליח להמנע לחלוטין מעקיצות. הגרד, הנפיחות והכאב הנלווים לעקיצות עלולים להציק מאוד, ובמקרים מסוימים אף קיים חשש להיווצרות זיהום מקומי באזור הגרד.

ניתן להקל ביעילות ובמהירות על התסמינים הנלווים לעקיצות באמצעות נקיטת האמצעים הבאים:

1. לקרר ולהרגיע את מקום העקיצה בעזרת קרח או אלוורה.

2. במקרים בהם העקיצה מעוררת תגובה אלרגית בעור מומלץ להיעזר בתרופה להפחתת סימני אלרגיה. ניתן לקבל במרשם רופא טיפול אנטיהיסטמיני מדור שני, לדוגמה טלפסט, שמקל על הסובלים מגרד על רקע אלרגי בעור.

3. אם אזור העקיצה נפוח וחם גם לאחר קרור האזור או טיפול תרופתי, חשוב לחזור להיוועץ ברופא, ייתכן ונוצרה דלקת במקום.

ד"ר עמיאל פייגנבאום הוא מומחה ברפואת משפחה ומנהל מרכזי בריאות ע.ש.ר

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום