מה הפוביה שלך?

(1)
לדרג

יותר מ-19 מיליון אמריקאים סובלים מפוביות שונות, החל מקלאסטרופוביה פחד ממקומות סגורים ועד לספארגארופוביה פחד מאספרגוסים. הנה רשימה מעודכנת

מאת: מערכת zap doctors

פחדים מגנים עלינו מפני סכנות, אבל פוביות קצת פחות. ליותר מ-19 מיליון אמריקאים יש פוביות שונות מדובר בפחד אינסטינקטיבי, לא הגיוני, כשמתמודדים עם סיטואציה מסוימת, פעילות או אובייקט. כשאתה באמצע התקף, אתה אולי יודע בראש שהתחושה שלך שהיא לא מוצדקת, אבל עדיין אתה לא יכול לשלוט בה, ולעיתים התחושות הללו מסוגלות לשתק לגמרי.

בסך הכל, ברפואה ידועות מאות פוביות, כולל פובופוביה הפחד מפני פוביות באופן כללי, אבל כשמדברים עליהן בצורה מקצועית, המומחים טוענים כי ניתן להגדירן כהתקפי חרדה, ומחלקים אותן לשלושה סוגים עיקריים: אגרופוביה חרדה ממקומות סגורים; פוביה חברתית חרדה מפני סיטואציות חברתיות ופוביות ספציפיות, פחד לא רציונלי מסיטואציה או אובייקט מסוים. להלן פירוט כמה מהפוביות הפופולריות.

אגרופוביה
מדובר בפחד מלהיקלע למקום סגור בלי אפשרות לצאת, או אפילו מפחד לעמוד על גשר. אגרופוביה ניכרת יותר בנשים מאשר בגברים, למעשה פי שניים בערך. אם היא לא מטופלת, מי שסובל ממנה עלול לא לצאת מביתו. עם טיפול נכון, 9 מתוך עשרה יצליחו לתפקד כראוי.

חרדה חברתית
הלוקה בחרדה חברתית הוא לא רק ביישן, אלא פשוט חרד מאיך הוא יתפקד בסיטואציות חברתיות, והאם ההתנהלות שלו תהיה ראויה בעיני אחרים, והאם הם יבחינו בחרדה שלו? כמו כן, קיימת חרדה האם הוא ישתמש במילים באופן נכון כשיצטרך לדבר. כמובן, במקרה שפוביה חברתית לא מטופלת כראוי, הוא עלולה לשתק לחלוטין יחסים בין-אישיים או חיים מקצועיים.

קלאוסטרופוביה
מדובר בפחד מלשהות בחללים פתוחים ואחרים. מי שסובל ממנה ידיר רגליו ממעליות או מנהרות. מדובר בחרדה מפני חנק או הילכדות במקומות הללו. מי שלוקה בחרדה יעדיף בדרך כלל לפתוח במהרה חלונות בכל חלל סגור, או לשבת ליד הדלת. זה אולי מסייע, אבל לא מקל על התחושה.

זופוביה
מדובר בפחד מבעלי חיים. זהו מונח גנרי שמכיל תחתיו מספר פוביות הקשורות כולן בבעלי חיים כאלו ואחרים, כמו למשל ארכנופוביה פחד מעכבישים, אופידופוביה פחד מנחשים, אורניתופוביה פחד מציפורים וכדומה. בחלק ניכר מהמקרים הפוביות הללו מפיעות בילדות ונעלמות בגיל ההתבגרות.

ברונטופוביה
מדובר בפחד מרעמים. מי שלוקים בזה יודעים שרעם לא יכול לפגוע בהם, אבל כשיש סופת רעמים, הם יעדיפו להישאר בבית ולא להסתבך. חלק מהם אף יעדיפו להתחבא בבית, אפילו בתוך ארונות. יש פוביה נוספת שנקראת "אסטרופוביה", והיא פחד מרעמים וברקים גם יחד. ולא רק אנשים לוקים בה. אלא גם חיות.

אקרופוביה
חרדה ופחד מפני גבהים, אדם שלוקה בה עלול לקבל שיתוק כשהוא מטפס על סולם או עולה במדרגות. מדובר בפוביה די חמורה? שעלולה לגרום לבעיות קשות בתפקוד ובהתנהלות היומיומית של הלוקים בה.

איירופוביה
פחד מטיסות. בדרך כלל מתפתחת בקרב אנשים שחוו אירוע טראומטי בטיסה, שזה יכול להיות תקלה או תאונה במטוס, או אפילו התקף חרדה של אחד הנוסעים. החרדה הזו יכולה לצוץ לא רק בטיסה, אלא גם בצפייה בקולנוע או בטלוויזיה, איזשהו טריגר שקשור אסוציאטיבית ורגשית לפוביה עלול להדליק אותה בכל רגע.

המופוביה
הפחד מדם, זריקות (פחד בלעדי מזריקות נקרא טריפאנופוביה) ופציעות. לא מדובר בחרדה ספציפית אחת, אלא יש כאלו המפחדים מזריקות ויש כאלו מתהליכים רפואיים אחרים. מי שלוקה בה נוטה בדרך כלל להתעלפויות.

טריסטיידקאפוביה
הפוביה בעלת השם המסובך היא פוביה על טבעית מהמספר 13. מדובר למעשה בתת משפחה שלמה הכוללת גם פאסמופוביה פוביה מפני רוחות רפאים וצ'ירופטופוביה פחד מעטלפים.

אמטופוביה
מדובר בפחד מפני הקאה שבדרך כלל מתפתח בגיל צעיר מאוד, ונובע מאירוע פוסט טראומטי של הסובל או אם נכח באירוע הקאתי של אחר. הדרך היעילה ביותר לטפל בזה היא באמצעות היפנוזה.

סרטנופוביה
פוביה שהיא הפחד מפני סרטן. אנשים הלוקים בזה חרדים שכל תנודה בגוף וכל סימפטום מבשרים את העובדה כי לקו בסרטן. מדובר בחרדה קשה שעלולה לשבש את החיים בצורה קיצונית, הדרך הטובה ביותר לטפל בה היא באמצעות תרפיה.

אבל זה לא הכל, יש פוביה שנקראת "נאופוביה", והיא הפחד מפני הכל, ופוביה מפני הזדקנות שנקראת "גרונטופוביה". ומה עוד? פארטופוביה החרדה מפני נפיחה במקום ציבורי, אודונטיאטופוביה פחד מפני רפואת שיניים, ויש אפילו ספארגארופוביה הפחד, תחזיקו חזק, מפני אספרגוסים.

הכתבה פורסמה במקור ב-Web MD

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום