שבץ מוחי: הסימנים המוקדמים

(0)
לדרג

חולשה ביד, חיוך אסימטרי ודיבור בלתי ברור יכולים להעיד על שבץ מוחי. במקרים אלה יש לפנות מיד לבית החולים, מפני שאמצעי הטיפול בשבץ מאבדים יעילות מהר

מאת: מערכת zap doctors

'יחד נציל חיים' היא סיסמא שיכולה להציל את חייהם של מי שחווה שבץ מוחי". כך אומרת הנוירולוגית ד"ר מרתה שרקנטיוש רופאה בכירה במרפאה נוירולוגית מקצועית של קופת חולים כללית בחדרה. המלה "יחד" היא גם ראשי התיבות של מה שיש לבדוק כאשר מישהו חש ברע, בוודאי אם הוא מצוי בסיכון ללקות בשבץ מוחי. ד"ר שרקנטיוש: המילה יחד יכולה להזכיר לנו את המילים יד, חיוך ודיבור. עלינו לבדוק האם יש תחושה של חולשה ביד? האם יש אסימטריה בחיוך? האם הדיבור של הנבדק איננו ברור או שהוא איננו מבין אותנו. אלה נורות אדומות המחייבות הגעה לבית חולים".

התופעות שתיארה ד"ר שרקנטיוש הן תסמינים של שבץ מוחי. תסמינים נוספים הם הפרעות בראייה, בתחושה בפנים, בשיווי המשקל, בתחושה בחצי פלג גוף או סחרחורות. שבץ מוחי נחשב למצב חירום רפואי", אומרת ד"ר שרקנטיוש. "אם לא ממהרים לקבל טיפול, המטופל עלול לסבול נזקים בלתי הפיכים ואפילו למות".

טיפול בשלב מוקדם

קיימים הטיפולים שעשויים להחזיר את זרימת דם בכלי דם חסום אך הם יעילים רק בתוך שעות ראשונות מאז התחלת האירוע מוחי. ד"ר שרקנטיוש: אדם שחווה שבץ מוחי משום שקריש דם עצר את אספקת הדם למוח יעבור טיפול של פירוק או שליפה של קריש הדם. הודות לטיפול נפתחים כלי הדם, והדם מתועל ומתחיל לזרום מחדש אל רקמת מוח. אם רקמת המוח לא ניזוקה הרבה ולא חלף יותר מדי זמן מרגע שנעצרה אספקת הדם אליה, יש סיכוי גבוה שנוצר נזק מזערי או הפיך ובר תיקון.

אמצעי אבחון וטיפול מתקדמים

טיפולי הפירוק והשליפה של קריש הדם שמצמצמים את הפגיעה המוחית עקב שבץ מתאפשרים הודות לטכנולוגיות אבחון וטיפול מתקדמות, ובהן בדיקת דימות מוח מתקדמת מבוססת CT או MRI המסייעת להעריך האם קיימת עדיין רקמת מוח בת-הצלה; תרופות ממיסות קריש הניתנות דרך הווריד; צנתורים דחופים של עורקי המוח ושימוש בעזרים מכניים בצנתור כדי לשלוף את קריש הדם.

המטרה מניעה

"אמנם הטיפולים מסייעים למנוע לעתים נכות קשה ומוות, אבל שבץ מוחי עדיין מהווה גורם עיקרי לנכות ברחבי העולם והגורם השני למוות", אומרת ד"ר שרקנטיוש. "אנשים עם נטייה גנטית למחלות לב וכלי דם, מעשנים, צרכני אלכוהול, אנשים הסובלים מהשמנת יתר ואנשים שהכולסטרול, הסוכר והשומן בדמם איננו מאוזן מצויים בקבוצות סיכון לפתח שבץ מוחי. הם יכולים וחייבים למנוע אותו לפני שיהיה מאוחר".

האמצעי אורח חיים מאוזן ובריא

כל המאפיינים שמנתה ד"ר שרקנטיוש הם גורמים לשלל מחלות נוספות הפוגעות בתוחלת החיים ובאיכותם, דוגמת מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד, מחלת סוכרת, מחלות סרטן ומחלות כליה. מכאן נובעת החשיבות הרבה בהפחתת גורמי סיכון אלה על ידי אימוץ אורח חיים בריא ומאוזן הכולל צריכתו של מזון בריא ועשיר מבחינה תזונתית, הימנעות מצריכת יתר של קלוריות, הימנעות מצריכת מזון מהיר ומשתיית משקאות ממותקים ומוגזים, הימנעות מעישון וצריכה מופרזת של אלכוהול, שילוב של פעילות גופנית מתונה בחיי היום יום ושמירה על משקל גוף תקין.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום